A magyar kormánynak jó oka van rá, hogy újragondolja viszonyát keleti és nyugati szomszédaihoz.
Az új atomerőmű építése mellett és ellen felszólaló szakemberek nem jutnak egymással dűlőre. Mi az, amiben mi, akik nem értünk az atomerőművekhez, mégis biztosak lehetünk?
1. A termonukleáris láncreakciót a tudomány mai állása szerint csak beindítani tudjuk, leállítani nem. Az atomerőművi balesetek következményei kezelhetetlenek. A kiégett fűtőelemek hosszú távon is biztonságos tárolása megoldatlan probléma. A legsúlyosabb merénylet, amit a ma élő nemzedék utódaival szemben elkövet, hogy bolygónkat tízezer éven át sugárzó nukleáris hulladéktemetővé változtatjuk.
2. Az atomerőművek egyre drágábbak, és minden esetben a tervezett ár többszörösébe kerülnek. A megújuló erőforrásokból származó áram előállítási költségei a technológia rohamos fejlődése következtében egyre csökkennek, ma már nem haladják meg az atomenergia árát.
3. A paksi bővítés gazdaságosságát megalapozó kormányzati számításokat senki nem ismeri, valamint azt sem, hogy az energia ára a jövőben hogyan alakul majd. Angliában a tervezett atomerőmű beruházói mindenesetre a mostani világpiaci ár háromszorosára kértek a kormánytól garanciát. Az atomerőmű rossz üzletté vált, építését mindenütt az adófizetők pénze bánja, akkor is, hogyha hitelbe épül. A 2026-tól 2047-ig törlesztendő csillagászati méretű adósság olyan örökség, amit nincs jogunk a következő nemzedék nyakába varrni.
Miért gondolom, hogy ma ez a legfontosabb politikai kérdés Magyarországon?
A moszkvai szerződés jövőnk legfontosabb kérdéseit érinti:
1. Fokozza energetikai függőségünket Oroszországtól, ezt tetézi a pénzügyi kiszolgáltatottság. A moszkvai megállapodás több más külpolitikai gesztussal együtt azt a meggyőződést alakította ki euroatlanti szövetségeseinkben, hogy Magyarország visszatérőben van az orosz birodalom érdekszférájába, ahonnan oly nehezen szabadult. Épelméjű ember nem akarhatja ezt.
2. Szembesít azzal a ténnyel, hogy nálunk nemzedékek sorsát meghatározó kérdésekben még ma is az ország feje felett születhet döntés, megcsúfolva a demokratikus jogállam rendjét. Hogy a pártállam többpártállammá alakítása a hatalom és a nép közötti távolságon mit sem változtatott. Paksnál a népszuverenitás elvét védelmezzük: „semmit rólunk nélkülünk!”
3. A nagyléptékű, pusztító beavatkozás a természetbe, a technológiai és a politikai központosítás, valamint az örömtelen pazarlást ösztönző fogyasztói életforma szorosan összefüggenek, s mindhárom fenntarthatatlan. A világ válaszút elé került, és lassan, túlságosan lassan, de elindult azon az úton, amely az emberi lépték helyreállítása, a felelős részvétel, a jövő nemzedékek életlehetőségeinek védelme felé vezet. A moszkvai expressz nem erre visz, és fél évszázadon belül nem lehet leszállni róla.
Meg lehet-e még akadályozni a beruházást?
Igen. Nagymarosnál már épült a gát, amikor a tömeges tiltakozás megállj parancsolt a csehszlovák nyomásra, osztrák hitelből készülő beruházásnak; a Dunakanyar és a főváros ivóvize megmenekült. (A Szigetköz megmentéséért az egymást követő magyar kormányok sokat tehettek volna, de semmit se tettek.) A Duna-mozgalmak fellépése azért lehetett sikeres, mert egybeesett a nemzetközi erőviszonyok megváltozásával.
Ma ugyanez a helyzet. Oroszország és Európa viszonya, Magyarország helyzete és nemzetközi megítélése ma nem ugyanaz, mit volt egy esztendeje, amikor egy Moszkva környéki dácsában a két kormányfő egymás tenyerébe csapott. A magyar kormánynak jó oka van rá, hogy újragondolja viszonyát keleti és nyugati szomszédaihoz. Hogy ezt a pályamódosítást még idejében végrehajtja-e, és hogy ennek részeként visszalép-e a paksi bővítéstől, elsősorban azon múlik, hogy érzi-e, mint 1988/89-ben, a közvélemény nyomását. Jogunk és kötelességünk segíteni az ország vezetőinek, hogy a helyes megoldást megtalálják!