Levél Varga Mihálynak

2014. december 12. 12:47

Kérjük a kormányt, hogy vizsgálja felül az M0-s egyes szakaszai és a fővárosi autópályabevezetők díjasításának tervét.

2014. december 12. 12:47
Levegő Munkacsoport
Levegő Munkacsoport

„Tisztelt Miniszter Úr!

Kérjük a kormányt, hogy vizsgálja felül az M0-s egyes szakaszai és a fővárosi autópályabevezetők díjasításának tervét. Ezeknek az utaknak a bevonása az útdíjfizetési rendszerbe ugyanis jelentősen növelné a forgalmat az alsóbbrendű utakon, jelentősen súlyosbítva a környezet szennyezését. A társadalmi károk pedig várhatóan jóval meghaladják az intézkedés bevezetéséből származó állami bevételeket.

Az M0-snak és az autópályák bevezető szakaszainak fontos szerepük van a belső utak tehermentesítésében Budapesten és sok környező településen. A díjasítás a tehermentesítés ellen hat, éppen ezért voltak ezek az utak mindezidáig díjmentesek. Különösen a teherautósok, de sok, a matricán takarékoskodó úrvezető is azonnal átszokna az autópályáról egy belső útra, amely a légszennyezés számottevő növekedésével járna a lakott területeken. További gond, hogy ezek az utak nem erre a forgalomra épültek, tehát várhatóan jócskán lenne rajtuk dugó.

Márpedig dugóban a legnagyobb a levegőszennyezés, hiszen az araszoló, gyors ütemben fékező-gyorsító járművek sokkal több káros anyagot bocsátanak ki, mint az egyenletesen, normális sebességgel haladók. A légszennyezés pedig sok megbetegedést (hirtelen bölcsőhalál, szív- és érrendszeri elváltozások, asztma, daganatos és egyéb betegségek) és korai halált okoz. A betegek kezelése, a kieső munkaidő, a dugók okozta károk költsége minden bizonnyal jóval nagyobb lenne, mint a díjbevétel az újonnan díjasított útszakaszokon.

Van más, sokkal inkább jövőbemutató módja is az útdíjból származó bevételek növelésének.

A Levegő Munkacsoport már régóta szorgalmazza – a közúti fuvarozói szervezetekkel egyetértésben – azt, hogy a tehergépkocsik útdíját a mainál jóval erősebben differenciálják a járművek károsanyag-kibocsátási besorolása alapján. Ez egyúttal gyorsabban megtérülővé tenné a tehergépkocsi-tulajdonosoknak a flottájuk megújítását, az áttérést a legkorszerűbb, alacsonyabb kibocsátású teherautókra.

Ilyen nagy horderejű, emberek százezreit érintő döntések meghozatala előtt a kormánynak kötelessége, hogy átfogó elemzést készíttessen a várható hatásokról, azt hozza nyilvánosságra, és kérje ki az érintettek véleményét. Kérjük, hogy amennyiben létezik ilyen elemzés, azt szíveskedjenek nyilvánosságra hozni, majd társadalmi párbeszédet kezdeményezni a tervezetről.”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
indiáner
2014. december 13. 00:52
Évi 5000 Ft miatt egy autós se fog dugóban állni a mellékúton, csak az amelyik amúgy is arra járt.
BőröndÖdön
2014. december 12. 16:46
Az agyatlan adóztatás nem helyettesíti a gazdaságpolitikát!
Onurisz
2014. december 12. 13:49
Jó kis gumicsont lett ez az évi 5000 forint. Szerintem sincs sok értelme megváltoztatni az M0 bevett használatának szabályait, de amit ezzel kapcsolatban tegnap óta összeírtak, az annyira jellemző erre a bolond országra. Ingatlanszakértők arról értekeznek, hogy ettől megváltozik az agglomerációba való kiköltözési tendencia. Egy újságíró hölgy a valasz.hu-n kijelentette, hogy ennek következtében nem fogja többet használni a Megyeri hidat, amikor beautózik a Dunakanyarból. (Ilyen kicsi a fizetés a Heti Válasznál?) Itt fenn Lebegőék azt állítják, hogy "különösen a teherautósok, de sok, a matricán takarékoskodó úrvezető is azonnal átszokna az autópályáról egy belső útra, amely a légszennyezés számottevő növekedésével járna a lakott területeken". Aki gyakran használja az M0-t, az némi morgás után meg fogja venni az ötezres matricát (mint magam is), mert nem ostoba, hogy ennyi pénz miatt ismét a régi utakon kínlódjon. Az "úrvezető" pedig a bevett fogalmaink szerint azt jelenti, hogy ritkán ül autóba. Ők lehet, hogy valóban elkerülik az elkerülőt, de nem is növelik a légszennyezést. Lebegőéket nem lehet komolyan venni. Ők a mindig minden ellen tiltakozók. Miattuk (is) épült húsz évik az M0, mennyi-mennyi levegőszennyezést okozva. Ma miattuk nem épül az új 10-es út. Na, amiatt valóban megfordult az agglomerációba való kiköltözési trend. Ne legyen fizetős az M0, mert értelmetlen, de legyen elég már a hülyeségekből!
ördöngös pepecselés
2014. december 12. 13:47
ezek azok a zsenik akik az egér útnak és a megyeri hídnak is keresztbefeküdtek?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!