„Tisztelt Miniszter Úr!
Kérjük a kormányt, hogy vizsgálja felül az M0-s egyes szakaszai és a fővárosi autópályabevezetők díjasításának tervét. Ezeknek az utaknak a bevonása az útdíjfizetési rendszerbe ugyanis jelentősen növelné a forgalmat az alsóbbrendű utakon, jelentősen súlyosbítva a környezet szennyezését. A társadalmi károk pedig várhatóan jóval meghaladják az intézkedés bevezetéséből származó állami bevételeket.
Az M0-snak és az autópályák bevezető szakaszainak fontos szerepük van a belső utak tehermentesítésében Budapesten és sok környező településen. A díjasítás a tehermentesítés ellen hat, éppen ezért voltak ezek az utak mindezidáig díjmentesek. Különösen a teherautósok, de sok, a matricán takarékoskodó úrvezető is azonnal átszokna az autópályáról egy belső útra, amely a légszennyezés számottevő növekedésével járna a lakott területeken. További gond, hogy ezek az utak nem erre a forgalomra épültek, tehát várhatóan jócskán lenne rajtuk dugó.
Márpedig dugóban a legnagyobb a levegőszennyezés, hiszen az araszoló, gyors ütemben fékező-gyorsító járművek sokkal több káros anyagot bocsátanak ki, mint az egyenletesen, normális sebességgel haladók. A légszennyezés pedig sok megbetegedést (hirtelen bölcsőhalál, szív- és érrendszeri elváltozások, asztma, daganatos és egyéb betegségek) és korai halált okoz. A betegek kezelése, a kieső munkaidő, a dugók okozta károk költsége minden bizonnyal jóval nagyobb lenne, mint a díjbevétel az újonnan díjasított útszakaszokon.
Van más, sokkal inkább jövőbemutató módja is az útdíjból származó bevételek növelésének.
A Levegő Munkacsoport már régóta szorgalmazza – a közúti fuvarozói szervezetekkel egyetértésben – azt, hogy a tehergépkocsik útdíját a mainál jóval erősebben differenciálják a járművek károsanyag-kibocsátási besorolása alapján. Ez egyúttal gyorsabban megtérülővé tenné a tehergépkocsi-tulajdonosoknak a flottájuk megújítását, az áttérést a legkorszerűbb, alacsonyabb kibocsátású teherautókra.
Ilyen nagy horderejű, emberek százezreit érintő döntések meghozatala előtt a kormánynak kötelessége, hogy átfogó elemzést készíttessen a várható hatásokról, azt hozza nyilvánosságra, és kérje ki az érintettek véleményét. Kérjük, hogy amennyiben létezik ilyen elemzés, azt szíveskedjenek nyilvánosságra hozni, majd társadalmi párbeszédet kezdeményezni a tervezetről.”