Sötétség az alagút végén

2014. március 28. 20:00

A négyes metró átadása remekül jelképezte a projekt egész történetét.

2014. március 28. 20:00
Hont András
Hont András
hvg.hu

„Nem, nem arról van szó, hogy léteznek az ún. »Szakmai Kérdések«, meg a ronda politika, mert olyan szakma, hogy metróépítés nincs, ahogy nincs vízlépcsőépítés-szakma és atomerőműépítés-szakma sem. Ezekhez politikai döntések sora kell, amelyekhez viszont racionális vita, nyílt érdekütközés szükségeltetik, pontosan az, ami megszűnt ebben az országban, helyét átengedve a vallásháborúnak. Demszky kampányembereit dicséri, hogy a metrókérdést át tudták fordítani szabadságharccá (a kifejezés is elhangzott az első Orbán-kormány idején, ismerős?), a végeredmény kétszeri újraválasztás és a Brüsszel pénzén Brüsszel ellen szabadságharcolók fanatizmusa.

Akad még valami, ami jelentősen visszaütött, és amelyet különösen aktuálissá tesz az ellenzék Paks II. elleni – egyébként jogos – ágálása. A négyes metró esetében fordult elő ilyen horderejű ügyben először, hogy a kormány fölhatalmazás nélkül vállalt kötelezettséget, mely tényt végül a Legfelsőbb Bíróság mondott ki, de liberális értelmiség rosszallását akkor még nem váltotta ki, hogy a Horn-kormány utolsó perceiben Medgyessy Péter pénzügyminiszter a parlamentet megkerülve kötött szerződést.

Ebből az alaphelyzetből csakis egy szerencsétlen folyamat származhatott. Nekem személyes kedvencem nem is a fúrópajzs legendás átadása, hanem amikor elkezdtek állomásokat építeni a nem létező metróvonal felé, megidézve a hallhatatlan Vaszilics Fedor Emánuel (aki, mint tudjuk, a Várna melletti Guncseffékkel rokon) szellemét. Mindegy. Elkészült. Van egy luk a föld alatt rohanó szerelvényekkel. Örülni is lehetne neki, amennyiben nem maradt volna velünk minden, ami a négyes metró történetét végigkísérte.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 40 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agricola
2014. március 29. 09:40
"Van egy luk a föld alatt rohanó szerelvényekkel." Az se mindegy azért, hogy majdnem 500 milliárdba került hét kilométernyi metróvonal. "Igen hamar át lehetett látni, hogy nincs a város első száz problémája közt, hogy Kelenföldről a föld alatt be lehessen jutni a Keletibe." Mégis Demszky "Ércnél maradandóbb emléket" akart állítani magának, utánozva Horatiust. De olcsó emlékmű szóba sem jöhetett nála. Minél drágább az "Érc" annál maradandóbb az emlékmű! 1996-ban a Horn kormány alatt utasították el azt az orosz ajánlatot, amely az orosz részről fennálló adósság terhére, annak egy részéből megépítették volna az oroszok a négyes metrót. Demszkynek nem tetszett, mert túl olcsó lett volna. Másrészt lehet, hogy az oroszok nem tartottak volna igényt a Demszky által favorizált tanácsadói szerződésekre, mert nekik sokkal több tapasztalatuk volt a metróépítésben, mint a Demszky által favorizált "Tanácsadóknak"!
potyka
2014. március 29. 08:08
Kész lett nagyon szép lett, de üzemeltetni is kell ám! Tud valaki valamilyen számítást hogy a BKV-nak illetve az államnak mennyi a +/- ezzel a közlekedés átszervezett metrós hajcihővel? Tartok tőle a választások után indokolt lesz egy BKV menetjegy áremelés.
anyubatho
2014. március 29. 07:52
"sötétség az alagút végén" mondja, miért állt oda?
ballada
2014. március 29. 07:02
4-s metrót az oroszok ingyen megépítették volna az adósságuk fejében ,fel is ajánlották ,csakhogy az orosz adósságot az mszp-szdsz kormány bontotta egyben el is lopta .Magyar népnek igen sokba került a 4-s metró,,orosz adósság lebontott millárdjának ellopása következtében senki nem ütötte meg a bokáját,magyar nép elfelejtette .
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!