Szigorítás jöhet Till Tamás gyilkosa miatt
Még börtönben kerülhet a panaszkodó elkövető – ha nem is emberölésért.
Medgyessy Péterrel már másodszor írom alá a metróról szóló szerződést. Közben 6 év telt el. Ha az első szerződés teljesül, már fél éve utazhatnánk a 4-es metróval. (Demszky Gábor 2003-as beszéde.)
„Tisztelt Miniszterelnök Úr!
Hölgyeim és Uraim!
Ez itt a metró-múzeum. A mai nappal végleg ide kerülnek a 4-es metróval kapcsolatos sok éves viták.
Hadd tartsak egy kis leltárt: mit is hoztam jelképesen magammal a múzeumba:
Több mint 30 évi előkészítő munkát. Ez akár a rekordok könyvébe is bekerülhet. Tulajdonképpen szerencsénk van: ha a metró az első 1972-es ütemterv szerint elkészül, ma már fel kéne újítani.
13 éve vagyok Budapest főpolgármestere. Ez alatt a 4-es metró ügyében 7 kormányülésen vettem részt. Mindegyik döntést hozott a metróról. Az első hat kormánydöntést elhoztam ide a múzeumba: ezek nem teljesültek.
Múzeumba kerülhet kb. három telefonkönyvnyi újságcikk. 1990 óta 57 sajtótájékoztatót tartottam a 4-es metró beruházás előkészítéséről, annak meghiúsulásáról és újrakezdéséről.
Ezalatt 7 közlekedési miniszterrel, 9 pénzügyminiszterrel és 5 miniszterelnökkel tárgyaltam. Igaz, ebből egy pénzügyminiszter és egy miniszterelnök ugyanaz a személy: Medgyessy Péter.
Vele már másodszor írom alá a metróról szóló szerződést. Közben 6 év telt el. Ha az első szerződés teljesül, már fél éve utazhatnánk a 4-es metróval.
Az építkezés nélkül eltelt hat évből is van mit múzeumba tenni. Például két legfelesőbb bírósági döntést. Az egyik szerint az Orbán-kormánynak teljesítenie kellett volna szerződéses kötelezettségét, a másik szerint nem. Mindkét bírósági határozat jogerős.
Eközben hat év alatt 150 ezer gépkocsival lett több Budapesten. Ez egymás mellé téve egy hatszáz kilométeres kocsisort jelent, amelyik évről-évre katasztrofálisabbá teszi a felszíni közlekedést.
A beruházás leállítói a 4-es metró leendő utasainak életéből évente 14 millió órát vettek el a dugókban való fölösleges araszolással.
Ráadásul a metróberuházás most 60 milliárd forinttal többe kerül az adófizetőknek, mint 1998-ban. Ezek a veszteségek tökéletesen értelmetlenek voltak, az ésszerűtlen döntések múzeumában a helyük.
Van az elmúlt hat évnek azért eredménye is: A közvélemény-kutatások szerint ma a 4-es metró építése a legismertebb és legtámogatottabb beruházás Budapesten. Úgy, hogy a föld alatti munka még el sem kezdődött. A budapestiek 99%-a hallott a beruházásról Több, mint 80%-uk pedig támogatja a minél előbbi metróépítést.
Végezetül hoztam még egy tanulságos adatot a jelképes múzeumba: egy közvélemény-kutatás szerint a budapestiek kétharmada úgy gondolja, hogy az Orbán-kormány bukásában komoly szerepet játszott a 4-es metró építésének leállítása. Az előző kormánykoalíció 1998-ban 14 budapesti választókerületben szerzett egyéni mandátumot. 2002-ben csak 4-ben. A tíz elvesztett választókerületből hét a 4-es metró nyomvonalán fekszik. Ha ezekben a körzetekben 40 ezer ember másként szavaz, és nem küldi el a fideszes képviselőjét, most nem ülhetnénk itt Medgyessy Péterrel. Ez nekünk, a mai kormánykoalíció politikusainak is tanulság kell, hogy legyen.
Hölgyeim és Uraim!
A mai napon végképp lezárjuk a 4-es metró hányatott múltját. Lezárul egy 31 éves történet, és jövőre, Magyarország európai csatlakozásának évében egy új kezdődik. Innentől kezdve a jövővel, az építéssel foglalkozunk.”
(Demszky Gábor beszéde, Budapest, 2003. december 22.)