A munkahelyi hőmérséklet-vita

2013. május 22. 17:33

Produktivitás vagy kényelem?

2013. május 22. 17:33
Péter Tímea

A közhír szerint a Facebook alkalmazottai téli kabátokat akasztanak a széktámlájukra, így védekezve a munkahelyen megszokott hideg ellen. Sheryl Sandberg, a Facebook menedzsere a „Lean In” címü könyvében a Facebook központjában uralkodó 15 ° C- ról számol be, ami állítólag Mark Zuckerberg utasítására kerül szabályozásra a termelékenység-növelés érdekében. 

Lucy Kellaway, a Financial Times rovatvezetője szerint az alacsony hőfok növeli a produktivitást, mert a hideg okozta kellemetlen közérzet az irodában megakadályozza a személyzet időpazarlását a szociális hálózatokon, mint a Facebook-on, a Twitter-en, vagy más figyelmet elterelő oldalakon. A zord hőmérsékletnek köszönhetően a beosztottaknak nem marad más választásuk, mint hogy munkájukat a lehető leggyorsabban elvégezzék. De ugyanakkor a megbeszélések sem húzódnak hosszas ideig, rövidségükkel hatékonyabb karakterre tesznek szert.

A Cornell egyetem tanulmánya viszont épp ezt a tévhitet cáfolja, miszerint a hideg fokozná a munkabeli hatékonyságot. A tanulmány eredménye szerint az ideális irodai léghőmérséklet a legeffektívebb munkavégzéshez 25 ° C, ami 10 fokkal több a Facebook-nál alkalmazott hőfoknál. Ez a tanulmány viszont 2004-ben látott napvilágot, tehát amikor Facebook még nem is létezett. Két évvel később a Helsinki egyetemen végzett kutatás az ideális hőmérsékletet 22 ° C-ra ítéli meg: 24 fok felett és 21 fok alatt a termelékenység jelentősen csökken a munkahelyen.

Az ellentétes eredmények tükrében azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni az individuálisan változó jó közérzet fogalmát. Főképp a nemek közötti különbséget érdemes megemlíteni a hőmérsékletre való reakcióval kapcsolatosan. Mint köztudott a nők sokkal inkább érzékenyebbek a hidegre, mint a férfiak: ugyanazon a hőmérsékleten a nő keze átlagban 2,5 fokkal hidegebb, mint a férfi keze. Tanulmányokból és hétköznapjainkból tudjuk, hogy a nők sokkal jobban szenvednek a hidegtől, mint a férfiak. Ezért a munkahelyen is figyelembe kell venni ezt a személyes tényezőt.

Különböző tényezők

A BBC irodai hőmérséklet dilemmájával kapcsolatos kérdésre Cecilia Donne, a Regus menedzsere a következőképp válaszolt: „Ha én a meglévő 1500 irodánkban a hőmérsékletet 15 º C-ra csökkenteném, minden bizonnyal több mint egy millió ember hagyná el a helyiséget.” Továbbá azt is hangsúlyozta, hogy az iroda optimális léghőmérséklete a kulturális tényezőktől is nagyban függ. Melegebb ázsiai országokban például az irodahelyiségek hőfoka magasabbra van állítva (kb. 25 ° C)a külső hőmérséklethez igazítva, hogy a különbség ne legyen túlságosan érzékelhető.

Viszont hogyan határozható meg az ideális hőmérséklet az irodában? A válaszadásnál nemcsak a hatékonyságot, a komfortot, az egyéni és kulturális preferenciákat kell figyelembe venni, hanem a jogszabályokat is. A legtöbb országban a Facebook taktika egyszerűen tilalom alá kerülne. Magyarországon a minisztérium által előírt munkavédelmi rendelet 21 és 24 C ° biztosítását kötelezi a munkáltató által, szellemi munka esetén.

Nem könnyű tehát az ideális hőmérséklet meghatározása a munkahelyen. Az személyesen változó jó közérzetet szolgáló egyéni fűtési lehetőség sajnos nincs megadatva minden munkahelyen. Mégis a fentiekben vitatott produktivitást, az időszaktól függő külső hőmérsékletet figyelembe véve, az optimális irodai hőfok a 21 és 25 ° C közötti spektrumot kell átfognia. Ezen az átlagértéken belül pedig a kollegák egymás között dönthetik el a fűtés szabályozását.

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!