Egyenlőség és érdem

2013. március 11. 08:28

A vallásszabadság dolgában, mindenféle hiedelemmel ellentétben, igenis létezik közös mező a liberális és a konzervatív felfogás között.

2013. március 11. 08:28
Köntös László
Reposzt.hu

Ugyanakkor a vallások elvi egyenlőségének az eszméje, s ennek nyomán az általános vallásszabadság jogi kereteinek az alkotmányos megteremtése sem teszi feleslegessé azt a kérdést, hogy ez az elvi egyenlőség és az elosztási javakból való igazságos részesedés miként valósulhat meg a mindenkori közhatalomnak a vallásokhoz való viszonyában? Azt ugyanis valóban lehet vitatni, mint ahogyan ezt az Alkotmánybíróság legutóbb tette, hogy kinek van joga egyes vallási csoportosulásokat az »egyház« jogi státuszával (és az ezen státusszal járó előnyökkel) felruházni, más csoportoktól pedig ugyanezt megtagadni vagy elvonni. S valóban kérdéses, hogy az Országgyűléshez telepített jog képes-e kizárni az önkényesség mozzanatát, amint erről a MEÖT legújabb közleményében is olvashatunk.

Ám ha meg is teremtődnek az egyházi státusz megszerzéséhez való jog legitim keretei, s ezáltal megvalósul a vallások egyenlőségének és az állam semlegességének az eszméje, még mindig nyitva marad az a kérdés, hogy vajon a mindenkori közhatalomnak – nem vitatva a vallások elvi egyenlőségét, az általános vallásszabadság jogát – van-e joga, mozgástere arra, hogy egyes vallási csoportok között különbséget tegyen, anélkül persze, hogy ezzel megsértené bárkinek is a vallásszabadsághoz való jogát? S ha igen, akkor egy ilyen döntésnek a mindenkori semlegesség követelménye mellett, mi lehet a legitim alapja?

A felmerülő dilemma itt az, hogy míg egyfelől – mint fent írtam -, ma általánosan elfogadott a vallások elvi egyenlőségének az eszméje, addig másfelől, mégsem lehet eltekinteni attól a konkrét történeti kontextustól, amelyben ezen elvi egyenlőség gyakorlati megvalósítása jogi keretet kap. Az AB ugyan alkotmányellenesnek ítélte, hogy az egyházi státuszról az Országgyűlés döntsön, de ugyanakkor nem vitatta az Országgyűlésnek azt a jogát, hogy az egyházi jogi státusz szabályozásához további kritériumokat határozzon meg, mint például minimális létszám előírások, továbbá a vallási közösség működésének időtartamára vonatkozó kikötések.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Öreg
2013. március 12. 21:04
Uram! Nem az 1 % az egyház fő anyagi bevétele a költségek fedezeteként, hanem az egyházfenntartói járulék, a perselypénzek és az egyéb adományok. Az első kettőből kell a gyülekezeteknek a templom fennttarás költségeit /világítás,fűtés,karbantartások,stb/ az egyházi béreket /lelkészek,kántor,gondnok stb/ a szükséges egyéb dologi kiadásokat fizetni. A harmadik bevételi forrásból-de a persely pénzből is- jótékony célú kiadások, templom építések más gyülekezeteknél, nyári gyerektáborok támogatása, iskola támogatás, stb. Az egyénenkénti befizetések önkéntesek, de a befizetők tudatában vannak annak -aminek a széles közvélemény, de lehet, hogy Ön se - hogy ők tartják el az egyházukat. Mellesleg a gyülekezetek évente beszámolnak az éves bevételükről és azok felhasználásáról és bármelyik gyülekezeti tag azt megismerheti, sőt meg is ismeri.
Zokni
2013. március 12. 11:47
Az "...1000 nyugdíjas korú, hogyan tud fenntartani egy gyülekezetet?...a gyülekezeteket... a hivek tartják fenn a rendszeres befizetéseikkel...." - írja. Lehet... De ezért is lenne jó megismerkedni az egyházak ktgmegoszlásával... Tehát, természetesen a fizetőképes hívek kell, hogy fenntartsák az egyházakat azoknak is, akik nem fizetőképesek. Ehhez járul hozzá az állam. A "baj" az, hogy aki a példája szerint vidéken fizetőképes, az a valóságban szintén nem tud hozzájárulni az 1 %-hoz, mert vagy adót csal, vagy egyéni gazda (vagy mindkettő). Tehát jó, ha a perselypénzzel pótolja a kieső támogatást. Arról meg a világi, vagy más vallású társadalom nem igazán tehet, hogy az egyik egyház demográfiai hendikeppel indul. Arról tegyen az egyháza...
Zokni
2013. március 11. 18:59
Nyugodtan vitatkozzon. Magam is azt szoktam csinálni, ha nem felejtem el, később igyekszem is válaszolni...
Öreg
2013. március 11. 17:53
Nem akarok vitatkozni, de az 1 % fő hibája, hogy aki nem fizet adót /nyugdijas,munkanélküli,kismama, gyerekek/ nem tudnak hozzájárulni az egyházi költségekhez- A persekypénzhez igen, de ne felejtsük, a fwelsoroltak anyagi lehetőségei- bár a szegények mindig szivesebben adakoznak- nem a legjobb! Kedves Zokni, gondolja el, ha egyí faluban él 1000 nyugdijkoru, hogyan tud fenntartani egy gyülekezetet? Mert a gyülekezeteket nem az állam. hanem a hivek tartják fenn a rendszeres befizetéseikkel./egyházfenntartói járulék/ Ezt egésziti ki az 1 %.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!