„MM: Jelenleg is intenzív vita zajlik az egyetemek mai és lehetséges jövőbeli szerepéről. Hogyan látjuk ma az egyetemet?
RR: Az egyetem körül zajló vitákból az intézmény leszűkített képe rajzolódik ki. Minden a fölhasználhatóság és a szakosítás körül forog. Ám semmi sem avul el olyan gyorsan, mint egy részletekbe menő, praktikus képzés. Egy föltalálás vagy egy új eljárás részben érvénytelenítheti ezt a tudásformát.
Ezzel a képzéssel állítom szembe azt az oktatást, mely a fej kiművelését célozza, mely a módszeres gondolkodást helyezi előtérbe, mely megtanítja a fiatal diplomást, hogy az innovációkat tudásába folyamatosan, tehát végzés után is beépítse. Ebből a szempontból a fontos tudományág az, amelyik ezt a típust készíti elő. Egy újságírót elő lehet készíteni a piacra egy jól működő szakintézetben. Ügyesen tud majd tördelni, de mit és hogyan fog írni?
Egy kiváló barátom a belga társadalombiztosító intézet vezetője lett. Munkatársat keresett, és végül is egy fiatal történészt vett föl. Az illető három hónap múlva már ismerte a szociális törvényhozás minden csínját-bínját. Azt azonban, hogy miképp kell egy döntést előkészítő dossziét megszerkeszteni vagy hogy miképp kell egy adatszolgáltatás valóságértékét fölülbírálni, azt jó történelemtudományi képzésének köszönhette.
A legnagyobb belga bank vezérigazgatóját csak az érdekelte, hogy az álláskeresőknek van-e egyetemi végzettségük. Egy elismert business school nem tetszett neki, mert azt állította, hogy az csak recepteket tanít. Az elfogadott jelöltek azután hat hónapig mint tanoncok végigjárták a bank különböző osztályait, majd megszületett a döntés. Amikor beszéltem vele, az az évi döntés első helyezettje egy földrajz szakos lány volt. Hozzátette még, hogy óvakodik az olyan tantárgyaktól, melyek csak trükköket és manipulációkat oktatnak.
Németh Ágoston, régi jó barátom, az IBM dél-franciaországi kutatóközpontjában dolgozott. Azon iparkodott, hogy a számítógépeket megtanítsa beszélni. Amikor ez először sikerült neki, gépe Homérosz Iliászának egy epizódját szavalta el.