„– Mindezek tükrében hogyan alakul a 4-es metró építése?
– A beruházás európai uniós (EU) támogatású, így pontos elvárások és szabályok vannak a kivitelezést illetően. Ahogy a dugódíjon, ezen szintén sokat vitatkoznak olyan emberek is, akik hirtelen közlekedéspolitikai szakértővé váltak. Vitathatatlan tény, hogy az uniós támogatás feltételeit a Demszky-féle vezetés elfogadta, ami magában foglalja a dugódíj bevezetését is. Amennyiben ez a feltétel nem teljesül, elveszhet a száznyolcvanmilliárd forint támogatás. A tizenhét alapszerződésben, amelyet 2006 első felében kötöttek meg a 4-es metró beruházását illetően, ezek a kötelezettségvállalások szerepeltek, amelyekből kiszállni bonyolultabb és költségesebb lenne, mint magát az építkezést befejezni. Tehát a munkálatokat befejezzük.
– A dugódíj bevezetése jövő júliustól várható. A határidőt illetően számos kritika fogalmazódott meg, hogy túl kevés az idő a lebonyolítás részletes kidolgozására. Mi a főváros álláspontja?
– Nem szociális, hanem közlekedéspolitikai kérdésről van szó. Jó lenne, ha az üstdobot nem szociális szakemberek kezdenék verni, különösebb tájékozódás nélkül. Nem ilyen kérdésekről kellene beszélni, és hangulatot kelteni, mert a főváros egészét érintő közlekedési problémáról van szó, a BKV-t valamiből finanszírozni kell. A vállalat anyagi forrásait vagy az állam biztosítja, vagy olyan feltételeket teremt, amiből anyagi többlet származik. Harmadik út nincs. Aki a dugódíj ellen próbál most agitálni, az a kormány ellen dolgozik. Természetesen hozzáértő szakemberek javaslataira szükség van, de hogy véget nem érő, egymásnak is ellentmondó kifogások és kritikák szülessenek, arra nincs lehetőség. Szívesen meghallgatunk kerületvezetői véleményeket, de nem érdemes előállni olyan szakmailag értékelhetetlen kérésekkel, hogy a nagy közlekedési csomópontoktól hat–hétszáz méterre legyen a P+R parkoló, vagy hogy Budapest közigazgatási határán mindenki fizessen.”