Csíksomlyó református szemmel

2012. május 25. 07:58

Nekem elsősorban hitbeli kifogásaim vannak Csíksomlyóval kapcsolatban, de a nemzeti identitásomat is birizgálja.

2012. május 25. 07:58
Jakab Bálint
Reposzt.hu

„Pünkösd tájékán megindul az össznépi zarándoklat Csíksomlyó felé. Először nyugatról ős és még ősebb magyarok vegyesen mennek a nemzeti zászlót lobogtató áhítatos és csodára váró csoportokkal, akik ott a csíki hegyek oldalában fedezik fel újra identitásukat. S hogy addig ne legyen az út unalmas, a székely gőzösnek nevezett svéd mozdony vontatású kocsijaiban hegedaszóra vándorol ide-oda a butykos. Szóval a keleti El Camino acélabroncsokon rövidül, míg a lélek a test kényelmetlenségeit igyekszik pótolni. Régimódiasan keletről kegyes csángók jönnek, s így találkozik egymással Árpád vére, hej, egy napra. Kétségtelen, nemzeti zarándoklatról van szó. Ebbe keveredik bele Babba Mária, a Szűzanya, a Földanya és egy fenyőillattal édesített nemzeti romantika. (Tisztelet a kivételnek). És ebbe a történetbe keverednek bele reformátusok is. És sokan mások, akiknek amúgy ha a Mária dogmát kötelezővé tennék, erősen hivatkoznának alkotmányos jogaikra.

Nekem elsősorban hitbeli kifogásaim vannak Csíksomlyóval kapcsolatban, de a nemzeti identitásomat is birizgálja. Sietek leszögezni: az enyémet. Azt nem vonom kétségbe, hogy van, aki ott éli meg igazán önmagát, magyarságát és akár hitbeli élményei is lehetnek.

Hogy miért idegen tőlem mindez? Mert hiányzik az, ami az Írás központi üzenete: „Úgy szerette Isten a világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne el ne vesszen, hanem örök élete legyen”. (Jn. 3,16). Ott Mária van. Csak ő. Jézus kicsike, csöppnyi, erőtelen, szinte elvesz a napba öltözött asszony karján. Az én Uram, az én Krisztusom hatalmasabb mindenkinél. Nem János Zsigmondokat győzött le, hanem sokkal nagyobb urakat, magát a pokol fejedelmét, a halált, az élet legnagyobb ellenségét. De ennél többet tett, győzelmében részeltet, és átvisz az ő dicsőségébe.

A nemzeti identitásom birizgálásának sokáig nem tudtam magyarázatát adni. A hagyomány szerint János Zsigmond erdélyi fejedelem 1567-ben erőszakkal akarta volna Csík, Gyergyó és Kászon székelyeit unitárius hitre téríteni, mire azok pünkösd szombatján egy István nevű pappal kivonultak a Tolvajos-tetőre, ahol szétverték a fejedelmi seregeket. Mindezt azért tudták megtenni, mert az otthon maradt asszonyok és gyermekek Máriához imádkoztak, mint a csata bizonyítja, sikerrel. Csakhogy az ütközetről nem maradt fenn semmilyen feljegyzés, egyáltalán kétséges, hogy megtörtént-e. Legkorábbi említése 1727-ből való, annak leírása pedig id. Cserey Farkastól származik 1780-ból. Szóval szokatlan, hogy 1567 és 1727 között egyetlen krónikás sem említi a történetet. János Zsigmond, aki II János néven magyar király is volt konkurense a Habsburg-házi Ferdinándnak, a keleti országrésznek valódi ura. Nyolc nyelven beszélt, kitűnően vívott, vadászott és híres volt toleranciájáról. Órákon át képes volt a különböző hiten lévő papok hitvitáit szótlanul hallgatni. Katolikusnak született Budán. Később lutheránus, majd református lett, míg végül Dávid Ferenc temette el, akit az unitárius egyház erdélyi alapítójának tartanak. Nehezen feltételezhető, hogy fegyverrel akart volna néptömeget áttéríteni annál is inkább, mert ő hirdette ki a híres 1568-as tordai országgyűlés határozatát, amely a világ első vallásszabadsági törvénye volt. Ez az országgyűlés vette be a katolikus, lutheránus, református mellé negyedikként az elfogadott felekezetek közé az unitáriusokat. Érdekes, hogy egy évvel korábban egy nem elismert vallásra kényszerítették volna a székely katolikusságot és ennek az eseménynek százhetven évig nincs írásos nyoma.

Hol is van a kutya elásva?

Az első írásos említése a Tolvajos- tetői csatának a levert Rákóczi szabadságharc után berendezkedő Habsburg uralom alatt történik abban az Erdélyben, amelyik alig negyedszázaddal korábban bukott alá a történelembe százötven éves önállóság után, és amelynek fejedelmei többnyire reformátusok voltak. Ez a fény még erősen világított Bécstől messze. Hitelteleníteni kellett tehát a kort és azt, aki a sorban az első volt nem mellesleg egykor konkurense az első magyar koronát megszerző Habsburgnak, Ferdinándnak, János Zsigmondot. Ennek legkiválóbb eszköze a vallási érzületre való rájátszás. A többi már propaganda kérdése volt. Ugyanezt eljátszották Báthory Erzsébettel, akit szüzek vérében fürdetett meg utólag egy jezsuita szerzetes.

Csíksomlyó 1444-ben IV Jenő pápától kap búcsújáró jogot, a Mária kultusz pedig sokkal régebbi a források szerint. A közhiedelemben mégis a Tolvajos-tetői csata él, amiben magyar győzte le a magyart, katolikus a nem katolikust. A Habsburgok jó munkát végeztek.

Hát ezért berzenkedik a nemzeti érzés bennem, kálvinistában.

Pünkösdkor inkább gyönyörködöm azokban, akik először részesülnek Krisztus megtöretett teste és kiontatott vére jegyeinek ajándékaiban a Szentlélek jelenlétében.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 63 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Feltuki és Gogylász
2015. május 25. 12:17
Azért egy protestánstól elvárható lenne 1. Ha már elmegy Csiksomlyóra ne kritizálja a vonaton ülőket, hogy isznak, vagy nem isznak. 2. Ha már hitbéli kifogásai vannak, legalább mint költészetet, értékelhetné az ott elhangzottakat. Ez olyan mint a vicc a román katonákról. (két részeg román katona hány a Ceausescu szobor elött, az egyik oda szól a másiknak: - Ha nem bírod, minek nézed?)
Vén Csataló
2015. május 25. 12:16
Bármi is volt a lehetséges (hátsó)szándék mára - ha volt is - elvetélt, mert Csiksomlyó nem elsősorban az állítólagos csatáról szól, hanem a magyarság találkozó és zarándokhelye lett. Valahogy így: Üzenem az erdőnek: ne féljen, ha csattog is a baltások hada. Mert erősebb a baltánál a fa s a vérző csonkból virradó tavaszra új erdő sarjad győzedelmesen. S még mindig lesznek fák, mikor a rozsda a gyilkos vasat rég felfalta már s a sújtó kéz is szent jóvátétellel hasznos anyaggá vált a föld alatt... A víz szalad, a kő marad, a kő marad.
justiceforhungary
2015. május 25. 12:16
Akár jónak is mondhatnám cikket. Akár egyet is érthetnék vele. Sajnos ez nem megy.Oka van.Éspedig az hogy az ünnep prezentációja sarkalatos. Az Ünnep lényege egészen más. Köztudott hogy a kereszténységet távoli területeken kompromisszumra hajló papok terjesztették, nem is volt ez lehetséges másképpen,hiszen nem állt hadsereg egy előretolt vallási bástya mellett csak pár hittérítő pap.Veszélyes foglalkozás volt. Ők a távoli helyeken megengedték hogy a nép úgy vegye át a kereszténységet hogy saját vallásának rituáléit, szokásait és ünnepeit megtartsa, ezért egy egészen különös egzotikus vallás alakult ki a kereszténység és a helyi vallás keveredéséből.(Afrika,Óceánia stb). A pszichológusok az identitásukat keresőket sok esetben hipnózissal gyermekkorukig visszaviszik (ha egyáltalán lehetséges) hogy megértsenek olyan dolgokat, eseményeket, kiváltó okokat melyek a ma problémáit okozzák. Egy nemzet is állandóan keresi az identitását,jobban mondva a nemzet fiai, asszonyai, fontos számukra hogy érezzék, tudják a nemzethez való kötődésük gyökereit. Mivel a magyarság vallása nem a kereszténység volt régen a nyugattól legtávolabbi részeken még olyan elemei is léteznek nyomokban a kultúránknak amelyeket tűzzel vassal irtottak nyugatabbra. Nyugatabbra a magyarság is jól összekeveredett a többi néppel és magyarul beszélő de nem magyar gyökerekkel rendelkező nemzetrésszé vált, így tudta hosszú időn át a Habsburg birodalmat kiszolgálni a nem magyar érzelmű magyar lakosság. A székelyföldön megmaradt rovásírás tiltott volt mert azt bizonyította hogy volt kultúránk akkor is amikor még nem voltunk keresztények, tűzzel vassal irtották mindenhol, oda ahová a törvény keze nem ért el nyomokban megmaradt és lám unitárius templomok becses kincsévé vált mára. Szűz Máriát sokkal könnyebben el tudta fogadni a magyar hiszen tudta azonosítani az ősi vallásában már létező és az őt óvó istenséggel. Jézust nem.Jézust elfogadta de mindig is a Szűzanya a magyarság jelképes Istene. Mivel ez nem sértette a katolikus egyház elveit ezért tudott fennmaradni. Csíksomlyó annak fontos aki magyar,a nemzetben való hit vezérli amelyet a vallás csak erősít. Az a génállomány amely a családot, közösséget, nemzetet hivatott védeni minden emberben ott van amióta ember az ember. Ha román, szlovák, német, horvát, szerb (oláh,tót,sváb, szász,vend,rác)lennék,nagy valószínűséggel ezt másképpen látnám és másképpen is mondanám, a lényeg az lenne hogy csorbítsam a jelentőségét. Attól még lehet bennem oláh,tót,sváb,szász, vend vagy rác vér,de mivel senki nem mondta eddig hogy van ezért nem kérdőjelezem meg azt hogy ösztönösen a magyart a magyar érdeket védjem. Tiszteletben tartva mások nézeteit, de nem tolerálva azt amikor ''tudományosan'' és jól informáltam meg akarják mondani újra a magyarnak hogy már megint butaság az amit csinál és főleg azt nem kezdje el valaki magyarázni hogy hazugságra épül.
Stigma
2015. május 25. 12:15
"Csíksomlyó református szemmel" Csíksomlyó már katolikus szemmel is egy botrány.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!