Lehet-e Budapestből Amszterdam?

2012. március 27. 13:49

Nyilván nem, de nem is ez a kérdés. Amit mi tehetünk – de ez akkor legyen kötelező! – az, hogy tanulunk a hollandoktól.

2012. március 27. 13:49
Halász Áron
Cycle Chic

Amszterdam tényleg a bringások Mennyországa, Mekkája, Paradicsoma és Szentélye egyben. Egy olyan pörgő nagyváros, ahol a bicikli a legalapvetőbb közlekedési eszköz. A hollandok mindent megoldanak biciklivel, vagy fordítva, amit nem oldanak meg biciklivel, azt nem is lehet. Mindenki használja és több, mint 100 év tapasztalata, szokásai és infrastruktúrája áll a lakók rendelkezésére születésüktől a halálukig. Nincs olyan dolog, amit nem lehetne elintézni kerékpáron, és ez meglátszik a legkülönfélébb »haszonjárműveken«: itt a bicikli egyben a városi terepjáró, a családi egyterű, a csajos bevásárlóautó és a pimp járgány. A bringa egy természetes, mindennapi használati eszköz és nem több – de ettől ilyen szuper az egész. Bár a város a maga 700 ezer lakójával nem túl nagy, de környékével együtt több mint 2 millió embert szolgál ki. Egyszerre üzleti és turista központ, izgalmas, érdekes, nagyon sok arca van, egy szóban mondva egy meseváros. Ahol a bringás blogger a boldogságtól ugrál az utcasarkon… (...)

Lehet-e Magyarországból Hollandia? Nyilván nem, de nem is ez a kérdés. Hollandia földrajza, történelmi és gazdasági háttere más, mint a magyar. Nálunk hosszú kihagyás után most éled újjá a nagyvárosi biciklizés. Az új kiskörúti bringasáv idén tavasszal már sokszor nem is bírja levezetni az évente duplázódó forgalmat és remélhetőleg a rémisztő vidéki jelek ellenére egyre élhetőbbek lesznek a hazai városi terek.

Amit mi tehetünk – de ez akkor legyen kötelező! – az, hogy tanulunk a hollandoktól. Egyéni szinten fontos, hogy saját igényeinkhez igazítva kipróbáljuk azt, ami máshol már bevált. Vegyük elő a kopott régi bicajt, (ha megtehetjük) rendeljünk magunknak teherhordó kerékpárt vagy csak szereljünk fel csomagtartót és gyerekülést, és nézzük, mit lehet kihozni belőle – láthatóan mindent. Aztán az egyéni tapasztalat úgyis eldönti, hogy mikor hova és hogyan használjuk a biciklit, de ésszerűbb közlekedéssel nem csak magunknak teszünk jót, hanem mindenkinek. A városvezetésnek pedig kötelessége, hogy mindent megtegyen, hogy kielégítse a látható igényt a városi biciklizésre, mert fillérekért iszonyú hatékonyan alakítható át vele a közlekedés (és nekik is megéri, ha a választóik egészségesebb, szebb és élhetőbb környezetben élnek, akik maj tudni fogják, hová ikszeljenek;).

Itt az idő, hogy bringás parkolók épüljenek az átalakuló csomópontokban (pl. Moszkva alias Széll Kálmán tér, metró és vasútállomások), tárolók nőjenek ki a földből mindenhol, kétirányúsodjanak az egyirányú utcák bringásoknak, piktogramok és sávok kerüljenek az utakra, akár az autósáv kárára – ahogy növekszik a bringások száma és drágul a benzin, úgyis tele lesznek hamar. És igen, bringaszállítás az elővárosi vonalakon, széles bicikliutak a bevezető utak mentén, belvárosban forgalomcsillapítás. Mindez filléres beruházás, óriási haszonnal.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Rudi Mentaire
2012. április 24. 18:49
Ugye a szerzőcske nem "alias" hanem "aljas" ? Talán : Széll Kálmán tér alias Moszkva tér. Ha nem tetszik, el lehet bicajozni ! "Itt az idő, hogy bringás parkolók épüljenek az átalakuló csomópontokban (pl. Moszkva alias Széll Kálmán tér, "... Lenin krt. alias Szent István krt. ? Tetszene ugye ?
Rózsaszín Párduc
2012. április 24. 18:44
Elképzelem magam, amint nyáron a 38 fokban, fényes nappal,tűző napon, fekete kosztümben, fehér blúzban , zárt, fekete színű törpetűsarkúmban, nylonharisnyában, kisminkelve, a frissen elkészített frizurámmal /kötelező üzleti viselete a nőknek/ felülök a kerékpáromra, és bekarikázom vele a lakásomtól 15 km-re fekvű üvegpalotába tárgyalni, és még jó, ha nem kell Pestről felkarikáznom vele a Hármashatárhegyre, vagy Dobogókőre. Szép is lenne: mire odaérek elérem a plazmaállapotot. Miért kéne nekünk bármit is tanulni bárkitől itt Európában? Azt tanították nekünk, hogy sem írni, sem beszélni nem tudtunk, amikor bejöttünk a Kárpát-medencébe, hanem makogtunk , mint a majmok, és görbelábú, ferdeszemű asszony- és gyerekgyilkosok voltunk, akit a véletlen folytán megtűrt a toleráns, túl jó szívű Európa. Miért kéne tanulnuk már megint, és főleg a hollandoktól?! Látott már a cikkíró egy amerikai filmet, vagy élt ott egy kicsit is? A légkondicionált autóból kiszállnak az ötönyös urak, kosztümös hölgyek, és mennek tárgyalni, dolgozni.Ha menet közben összegyűrődött a ruha, akkor a hátsó ülés felett a fogason lóg egy másik, amit át lehet cserélni. Amerika a legnagyobb mértékben felelős a légszennyezésért. Miért nem ott ordibál a kerékpározásért? ! Ja.. mert ott távolságok vannak: hát igen, van aki a lakásától a munkahelyére minden nap 300 km-t utazik oda-vissza. Érdekes lenne mindez biciglivel! Itt Magyaroszágon is vannak bőven "ingázók". Arról kéne beszélni, miért nem bírjuk üzemben tartani a kocsijainkat, már ha megvannak? !MIért kerül Európában épp itt náluk a legtöbb pénzbe az üzemanyag? Miért van az , hogy a benzin ára mindig csak 1-5 forinttal csökken, ugyanakkor rövid időn belül mégis növekszik, akkor is, ha a hordónkénti ár viszont nem növekszik ilyen mértékben?! Kezdem azt látni, hogy "világválság" csak nálunk van, idióta Magyaroknál, mert mi minden hírt elhiszünk, beveszünk.
raoul renier
2012. április 23. 23:31
Izé... Én meg 5-10 kilométeres futásokkal szoktam karban tartani magam, kint az erdőben, hogy ne zavarjam a forgalmat. Igaz, a hegymenetet nem bírom, mert alföldi gyerek vagyok. Akkor most szabad egyetértenem allen99-cel, ami az Amszterdam és Budapest között mutatkozó különbségeket illeti - vagy én is be vagyok sorolva a szánalmas punnyadékok közé, akiknek bringás témában szava sem lehet?
Grüezi
2012. április 22. 11:26
De ehhez az is kéne, hogy ne lopják el a bringákat, még a régi, kopott bicajt is el lehet adni pár kiló vasnak...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!