Elképesztő: Sárkány Zalán világbajnok! (VIDEÓ)
A 21 éves úszó aranyérmet nyert 800 méter gyorson szombaton a Duna Arénában zajló rövidpályás úszó-világbajnokságon.
Nyilván nem, de nem is ez a kérdés. Amit mi tehetünk – de ez akkor legyen kötelező! – az, hogy tanulunk a hollandoktól.
„Amszterdam tényleg a bringások Mennyországa, Mekkája, Paradicsoma és Szentélye egyben. Egy olyan pörgő nagyváros, ahol a bicikli a legalapvetőbb közlekedési eszköz. A hollandok mindent megoldanak biciklivel, vagy fordítva, amit nem oldanak meg biciklivel, azt nem is lehet. Mindenki használja és több, mint 100 év tapasztalata, szokásai és infrastruktúrája áll a lakók rendelkezésére születésüktől a halálukig. Nincs olyan dolog, amit nem lehetne elintézni kerékpáron, és ez meglátszik a legkülönfélébb »haszonjárműveken«: itt a bicikli egyben a városi terepjáró, a családi egyterű, a csajos bevásárlóautó és a pimp járgány. A bringa egy természetes, mindennapi használati eszköz és nem több – de ettől ilyen szuper az egész. Bár a város a maga 700 ezer lakójával nem túl nagy, de környékével együtt több mint 2 millió embert szolgál ki. Egyszerre üzleti és turista központ, izgalmas, érdekes, nagyon sok arca van, egy szóban mondva egy meseváros. Ahol a bringás blogger a boldogságtól ugrál az utcasarkon… (...)
Lehet-e Magyarországból Hollandia? Nyilván nem, de nem is ez a kérdés. Hollandia földrajza, történelmi és gazdasági háttere más, mint a magyar. Nálunk hosszú kihagyás után most éled újjá a nagyvárosi biciklizés. Az új kiskörúti bringasáv idén tavasszal már sokszor nem is bírja levezetni az évente duplázódó forgalmat és remélhetőleg a rémisztő vidéki jelek ellenére egyre élhetőbbek lesznek a hazai városi terek.
Amit mi tehetünk – de ez akkor legyen kötelező! – az, hogy tanulunk a hollandoktól. Egyéni szinten fontos, hogy saját igényeinkhez igazítva kipróbáljuk azt, ami máshol már bevált. Vegyük elő a kopott régi bicajt, (ha megtehetjük) rendeljünk magunknak teherhordó kerékpárt vagy csak szereljünk fel csomagtartót és gyerekülést, és nézzük, mit lehet kihozni belőle – láthatóan mindent. Aztán az egyéni tapasztalat úgyis eldönti, hogy mikor hova és hogyan használjuk a biciklit, de ésszerűbb közlekedéssel nem csak magunknak teszünk jót, hanem mindenkinek. A városvezetésnek pedig kötelessége, hogy mindent megtegyen, hogy kielégítse a látható igényt a városi biciklizésre, mert fillérekért iszonyú hatékonyan alakítható át vele a közlekedés (és nekik is megéri, ha a választóik egészségesebb, szebb és élhetőbb környezetben élnek, akik maj tudni fogják, hová ikszeljenek;).
Itt az idő, hogy bringás parkolók épüljenek az átalakuló csomópontokban (pl. Moszkva alias Széll Kálmán tér, metró és vasútállomások), tárolók nőjenek ki a földből mindenhol, kétirányúsodjanak az egyirányú utcák bringásoknak, piktogramok és sávok kerüljenek az utakra, akár az autósáv kárára – ahogy növekszik a bringások száma és drágul a benzin, úgyis tele lesznek hamar. És igen, bringaszállítás az elővárosi vonalakon, széles bicikliutak a bevezető utak mentén, belvárosban forgalomcsillapítás. Mindez filléres beruházás, óriási haszonnal.”