Miért kell a dugódíj?

2012. február 01. 21:42

Dugódíjra tényleg szükség lenne nálunk is. Csak nem így.

2012. február 01. 21:42
Nógrádi Attila
Komment.hu

Teljesen mindegy ugyanis, hogy kinek a fejéből pattant ki a hétfőn kiszivárgott ominózus ötlet, a lényeg az, hogy alapvetően igaza volt: dugódíjra tényleg szükség lenne nálunk is. Csak nem így, mert ami eddig kiderült, az nem egy élhetőbb Budapestet elősegítő javaslat, hanem átgondolatlan sarc. Nyilván nem is lesz belőle semmi, pedig milyen zseniálisan unortodox elgondolás, hogy pont azokkal stafíroztatnák ki a pártpénzkiadó automata funkcióját már betölteni képtelen BKV-t, akik nem is használják. Nagy kár, hogy az ilyen marhaságokkal már most zsigeri ellenszenvet keltenek az emberekben a dugódíj ellen, mert így sokkal nehezebb lesz majd bevezetni, még jóval civilizáltabb formában is, ahogyan működik sok európai nagyvárosban. (...) A hazai döntéshozók elgondolása ellenére - nem arra való, hogy rövid távú pénzügyi zavarokat fedezzenek vele, mert az útdíj - jó esetben átgondolt és előkészített - bevezetése csak viszi a pénzt, és hosszú éveknek kell eltelnie, hogy tényleges profit jelentkezzen utána. És ez ugye csak mellékes haszon, mert az alapvető cél az, hogy autók helyett tömegközlekedéssel, robogóval, bicajjal, vagy  gyalog közlekedjenek az emberek a belvárosban. A példaként legtöbbet emlegetett Londonban meglehetősen egyszerű rendszer működik: a buszokon, motorokon és taxikon kívül minden jármű 10 font körüli díjat fizet, a kontrollról kamerarendszer gondoskodik. Sok német nagyváros ennél jóval szofisztikáltabb módon oldotta meg az útdíj kérdését, ott ugyanis egy régebbi, a környezetet jobban szennyező jármű tulajdonosának többet kell fizetnie, ha be akar autózni a fizetős zónába.

Az eddig megjelent tanulmányok szerint egy, a németekéhez hasonló rendszert szeretnének bevezetni itthon is - Tarlós tavaly 2014-et emlegette reális időpontnak -, ám addig is egy nagy halom pénzt kéne arra fordítani, hogy a dugódíj bevezetéséről egyáltalán beszélni lehessen. Csak néhány példa: az Árpád-híd és a Lágymányosi híd/Rákóczi-híd, valamint a Hungária körgyűrű átmenő kapacitásának bővítése, parkolók kialakítása a város (és a fizetős övezet) határán elhelyezkedő közlekedési csomópontokhoz, kamerarendszer kiépítése és üzemeltetése a fizetős városrész körül, és nem utolsósorban egy olyan tömegközlekedés megteremtése, amely reális alternatívája az autóknak, és nem omlik össze, ha csak minden harmadik gépkocsi-használó ül át az útdíj hatására. Az útdíj bevezetésén ügyködők szerint 22-37 milliárd forintot kéne elkölteni az előkészítő beruházásra, attól függően, hogy pontosan milyen rendszert dolgoznak ki, és mekkora lesz a fizetős övezet a fővárosban.
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 24 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bigyomail
2012. február 02. 09:05
A dugódíj egy dolog. Van ahol bevált, van ahol nem. Nem tudom, hogy Budapesten bevállna-e, mert ez függ a város felépítésétől, meg sok minden mástól is. Közlekedésmérnök legyen a talpán, aki ezt megmondja, de azért egy próbát megérne. A nagyobb baj magával a BKV-val van. Az egész tömegközlekedés dolgot át kellene újra gondolni. Több sebből vérzik a BKV-s megoldás ugyanis. Egyrészt láthatóan az állami tulajdonú tömegközlekedés, a hatalmon lévőktől függetlenül kifizetőhely és egy veszteséget veszteségre halmozó, rosszul és nulla hatékonysággal működő massza. Aminek egyik oka csak a politikusok haverfoglalkoztató, pártfinanszírozó hozzáállása. A másik probléma, hogy belekevertük az egészbe a szociális segélyezés rendszerét. Ezen a két dolgon kellene változtatni. Vannak vidéki városok, ahol nem termel veszteséget a tömegközlekedés, de a szociális segélyezési rendszer miatt így is állami és önkormányzati támogatásra szorul. Tehát nem megoldhatatlan feladat a tömegközlekedés működtetése akár nyereséggel is. Két dolgot kellene meglépni. Egyrészt privatizálni az egész rendszert, mert nincs olyan magánvállalat, amelyik egy BKV-hoz hasonló vircsaftot eltűrne. Ezzel már túl is vagyunk azon a kérdésen, hogy hatékony struktúrájú legyen a tömegközlekedés és a lehető legtöbb embernek jelentsen utazási alternatívát, hiszen a tulajdonosok egyértelmű érdeke lenne, hogy olyan szolgáltatást nyújtsanak, amit a lehető legtöbb ember akar igénybe venni. A másik, hogy ki kell vezetni innen (is) a szociális segélyt. Azaz megszüntetni a minden nyugdíjasra kiterjedő ingyenes utazást, meg az összes diák és egyéb állami kedvezményt. Nem azt mondom, hogy ne legyen ilyen, de ne ebben a formában, mert így bemondás alapján fizet be az állam a tömegközlekedésbe pénzt. A legegyszerűbb megoldás az, hogy mindenki kivétel nélkül megfizeti a jegy és bérlet árát. A vállalat meg majd elenőrzi a saját érdekében ezek meglétét. A segély pedig csak annak jár, akinek tényleg kell. Azaz a diák jelzi az önkormányzatnak, hogy kell neki a diákbérlet és igazolja, hogy a szüleinek erre nincs pénze. Ekkor az önkormányzat megveszi a bérletet számára és ő csak az önkormányzatnak fizet annyit, amennyit az gondol, mondjuk az ár felét. A nyugdíjasok közül sem kell annak ingyenes utazás, akinek a nyugdíja több százezer forint. A nyugdíjintézetnél lehet jelentkezni a kedvezményes, vagy ingyenes bérletért, ahol eldöntik, hogy mennyi nyugdíjig jár ingyen és mennyitől féláron, meg azt, hogy mekkora nyugdíj felett nincs kedvezmény. A nyugdíjintézet pedig megvásárolja teljes árban a bérletet és levonja azoktól a térítési díjat, mondjuk a bérlet 50%-át akiknek ezt meg kel fizetni. Ez nekünk jó, mert olyan lesz a szolgáltatás, hogy igénybe akarjuk venni, nem kell a költségvetésből, azaz az adónkból magát a szolgáltatást kistafírungolni és csak annak jár kedvezmény, akinek erre tényleg szüksége van. A politikusnak persze rossz, mert a Vitézy-féle fiúknak (pártfüggetlenül!) nincs jutalommunkahely, mert kiállt ellenzékben a Párt mellett a kormánnyal szemben, a politikusnak meg nincs kifizetőhely a pártfinanszírozáshoz. Persze nincs kétségem afelől, hogy kinek az érdeke kerül előtérbe: a politikusé, vagy az adófizetőké.
Basiliscus
2012. február 02. 09:00
A gyalogosoktól járdakoptatási díjat is lehetne szedni. Különboző kategórákat különböző cipőméretekhez kell szabni! :)
Akitlosz
2012. február 02. 00:23
Dugódíj azért kell, mert az EU kötelezően előírta a bevezetését a 4-es metróhoz adott támogatásért cserében. Így dugódíj lesz, legkésőbb akkortól, amikor elindul a 4-es metró. Erről a cikkíró persze bőszen hallgat. Az is a trükk része, hogy polémiát kezdenek a dugódíjról, mintha az magyar ötlet lenne, nem kötelező diktátum.
drieno
2012. február 01. 22:51
mókás, hogy egy nyilvánvalóan buggyant ötletet már tényként kezelnek a médiában
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!