Svájci minta

2011. december 08. 07:19

Az állam által táplált cégek hosszú távon életképtelenek. Momentán nehezen képzelhető el, hogy állami kézben is virulna a Malév.

2011. december 08. 07:19
Szajlai Csaba
Magyar Hírlap

„A Swissair, majd a Swiss ügye azért is tanulságos, mert friss értesülések szerint a cseh hátterű Travel Service-szel folytat tárgyalásokat a kormány egy új, Budapest-központú nemzeti légitársaság alapításáról. A Világgazdaság úgy tudja, elképzelhető, hogy a Malévot hagynák csődbe menni, így a hatalmas adósságállomány nem terhelődne rá az új légitársaságra. Állítólag a csehekkel jelenleg is folynak a megbeszélések, és a jövő év közepéig megszülethet az egyezség. (...)

Akárhogyan is alakul, a kormány terveiben az újbóli értékesítés szerepel. E vonatkozásban nincs B terv – és ez jó. Más kérdés, hogy egy örökölt csődhalmaz hogyan kaphat ismét szárnyakat?

Egyébként a nyugat-európai példák is azt mutatják: az állam által táplált cégek hosszú távon életképtelenek. Momentán nehezen képzelhető el, hogy állami kézben is virulna a Malév. Ennek anyagi fedezete sincs, úgyhogy a magyarországi privatizációs korszak lezárását ezen a területen meg kell hosszabbítani. Cseppet sem mellesleg, rögzítsük azt is, hogy jobban örülnénk egy európai uniós érdekeltségű szakmai befektető jelentkezésének, mint például egy távol-keleti tulajdonosnak. Utóbbitól nem nagyon kell tartanunk, a kínai Hainan légitársaság érdektelenné vált a hírek szerint.

Amúgy az említett svájci minta nagyon is bejöhet. Fellegi közlése szerint az új légitársaságra ugyanis nem akarják ráterhelni a Malév hatalmas adósságát, így nem zárható ki annak lehetősége sem, hogy csődbe megy a Malév, és egy új légitársaság viszi tovább a márkanevet.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agricola
2011. december 08. 11:46
Szajlai Csaba látomásaiból: „Az állam által táplált cégek hosszú távon életképtelenek. „ A valóság szembemegy a téveszmékkel. Sok magyar állami vállalatot úgy „privatizáltak”, hogy azok nyugat-európai állami vállalatok kezébe kerültek. A balliberális ideológia (dogma) az volt, hogy az állam eleve rossz tulajdonos. Az állami tulajdonos által kinevezett menedzser, szerintük eleve csak "kutyaütő" lehet egy magántulajdonos által kinevezett menedzserhez képest. A magántulajdonos által kinevezett menedzser szinte csodákat képes produkálni (állítólag). Megosztott tulajdonosi szerkezetű magánvállalkozásokat, általában fizetett menedzserek működtetik. A tulajdonosok itt is szembe találják magukat a feladatra alkalmas személyek kiválasztásának és ellenőrzésének problémájával. Ha a kiválasztás nem volt megfelelő, leváltásuk sem ördögtől való. Ha alkalmatlan személyeket indokolatlanul pozícióban tartanak, annak a tulajdonosok látják kárát. Semmi elvi akadálya nincs annak, hogy az állami tulajdonos is racionálisan viselkedjen a feladatra alkalmas személyek kiválasztásánál. Jól bizonyítja ezt, hogy a rendszerváltás után privatizált magyar vállalatok egy részét német és francia állami vállalatok működtetik sikeresen. Ezek most boldogan élnek, míg meg nem halnak.
OmegaMale
2011. december 08. 10:09
"Egyébként a nyugat-európai példák is azt mutatják: az állam által táplált cégek hosszú távon életképtelenek." Éppen azért fikázták a kormányt, hogy visszavásárolta ezt a *csődtömeget* (igaz, amikor eladták, még volt egy kevéske profitja is, de akkor még Kóka miniszter úr úgy számolt, hogy kb. egyhavi adósságszolgálati kamatterhet fedezni lehet abból az aprópénzből, amiért végül elment)... Akkor ezek szerint magánkézben sem ment valami fényesen, nem igaz? És ha hagyják csődbe menni, akkor mi lesz? Semmi, legfeljebb valakik kilóra megveszik darabokban a magyar polgári légi közlekedés gerincét adó technikai infrastruktúrát... Bezzeg, ha nem lenne Malév, csak max. a fapadosok, akkor aztán lenne óbégatás, hogy az állam dolga lett volna fenntartani a szolgáltatást... Meg kéne szüntetni az állami szerepvállalást minden olyan cégben, amit privatizálnak! Vagy csinálja a piaci nagyágyú úgy, hogy *önfenntartó* a vállalat és vállalja, hogy közfeladatot ellátva nem csinál azt amit akar, vagy ha neki megéri üzemeltetni a céget, akkor az államnak is megéri, külsős társtulajdonosoknak, akikért garanciát vállal a kormány, nincs szükség.
trespass
2011. december 08. 09:53
Ez lesz az onkormanyzati vagyonnal is.Hagyjak csodbe menni aztan eladjak.Bocsanat,nem eladjak-uj alapokra helyezik magantoke bevonasaval.
huttinger
2011. december 08. 08:12
Csabi, Csabi.... Hát magyarázd el nekem, hogy miként volt az, hogy a 2002.-es kormányváltás után a kirúgott Malév vezér egyszeriben megalapította WIZZ Air fapados légitársaságot. Olyan jól keresett? Vagy? Vagy netán pénzügyileg elő volt készítve a MALÉV privatizálása csak közbe jött az a malőr, hogy a fidesz bukta a 2002-es választást?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!