Ez nem „cserbenhagyásos evangelizáció” – interjú a Ferenc pápa nevét viselő kávézó alapítóival
„Isten sosem fárad bele a megbocsátásba” – ha csak annyit ér el a Café Francesco, hogy ez a falára írt üzenet bevésődik a szívekbe, már megérte.
Minden totalitárius eszme világországot akar építeni, s erre halad a globalizáció is: közös nyelv, közös pénz, közös kultúra.
„Az embernek nincs szabad akarata az Édenkertben történt tragédia óta; s azóta csak szabad akarata van. E paradoxonba elég gyorsan bele lehet bolondulni. Az eredendő bűn szörnyű szenvedélybetegség, amely az akaratban tanyázik. Képtelenek vagyunk kordában tartani szabadságvágyunkat, miközben mozgásterünk szűk, akaratunk béna. Az egzisztencialista filozófusok azért rosszkedvűek, mert ráéreztek erre; Sartre mondja, hogy az ember szabadságra van ítélve.
Ráadásul sokféle szabadságvágy kavarog a földön. Míg igyekszünk kiterjeszteni nevünk, országunk és akaratunk határát, beletaposunk a másikéba. Akaratát, vagyis szabadságát csak az érvényesítheti, aki uralkodik mások felett. Az ember határsértő lény, bár olykor még sajnálja is a másikat, akin – sajnos – át kell taposnia. Az erkölcstan máig nem tudja megválaszolni az egyszerű kérdést, hogy végül ki legyen szabad. S mert könnyű rájönni, hogy ez így maga a pusztulás, e szabadságtól való félelem minden korban békeszerződéseket, alkotmányokat, konszenzust és egyebeket szül, amelyek lényege, hogy az erősebbnek legyen meg az akarata.
A bábeli történet a probléma gyökerét mutatja meg: olyanok akarunk lenni, mint az Isten, birtokolni földet és eget, globális országot építeni. Ma, a posztmodern, posztkeresztyén, posztszekuláris, posztposztposzt korban állat- és növényfajok, nyelvek, népek és kultúrák tűnnek el végleg: a dolgokat, amelyek segítettek az életet elviselni, elsöpri a szabadság. Minden totalitárius eszme világországot akar építeni, s erre halad a globalizáció is: közös nyelv, közös pénz, közös kultúra; nemzetközivé lesz holnapra a világ.”