Itt vannak a számok: így működik a rezsicsökkentés
Bár a rendszert több kritika éri, a számok nem hazudnak,: az áram- és a gázrezsi egy friss felmérés szerint is Magyarországon a legalacsonyabb az Európai Unión belül.
A BKK felügyelőbizottságában az ellenzék többségben van. Teljes mértékben szakítani kívánunk a korábbi városházi gyakorlattal. Interjú.
„hvg.hu: Az Európai Unió jelentős forrásokkal segítette volna Budapest fejlődését, ám a pénzeket a korábbi vezetés vagy elherdálta, vagy fel sem tudta venni. Remélhetnek pozitív változásokat a pestiek? (...)
A főváros 2007-ben csak egyetlen projektjéhez volt képes uniós forrást szerezni: a négyes metró építéséhez. Más közlekedési nagyprojektet el sem indítottak, holott például az 1-es villamos Lágymányosi hídon való átvezetéséhez akkor minden további nélkül lehetett volna támogatást szerezni Brüsszeltől. Az elmúlt három hónapban többet tettünk ezért, mint az előző vezetés tett az utóbbi három-négy évben. De nem csak a projektek szervezése, menedzsmentje terén, hanem a közlekedésszervezés összehangolásban sem volt minden rendben. Így például a Belgrád rakpartot a négyes metró építéséhez kapcsolódóan dél felé, a Budapest Szíve programban észak felé akarták egyirányúsitani. Csak az engedélyezéskor derült ki, hogy valamit nagyon elrontottak a Városházán. Most a Budapesti Közlekedési Központ felállításával egy kézbe kerültek ezek a feladatok, és végre lesz professzionális közlekedésfejlesztési szervezete a városnak. Ez adhat reményt az eddiginél sokkal több uniós forrás sikeres lehívására. Ez a legnagyobb intézményi átalakítás a BKV 1968 évi létrehozása óta.
hvg.hu: Hagyó Miklós és társai hírhedté tették a szocialista-szabaddemokrata városvezetést. Mit tesznek önök a korrupció megfékezésére?
V.D.: Tarlós István számos intézkedést hozott ennek érdekében. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) révén végre igazi tulajdonosi felügyelete van a BKV-nak. Korábban a Fővárosi Közgyűlés, illetve az általuk kijelölt politikus, aki egyébként a többi fővárosi céget is felügyelte, nem tudta ellátni ezt a feladatot. [A korábbi vezetés alatt Hagyó Miklóstól a felügyeletet Horváth Csaba vette át 2009 szeptemberében, aki megígérte, 3 hónap alatt rendet teremt a BKV-nál. A szerkesztő]. Vagyis, a BKV-nak csak politikai kontrollja volt, de szakmai nem. A közműcégeket felügyelő Budapesti Városüzemeltetési Központnak (BVK) és a közlekedést és cégeit felügyelő a BKK-nak az a feladata, hogy az összes közszolgáltató vállalatot tulajdonosi ellenőrzés alá vonja. Ehhez szakapparátust kellett létrehozni, ami ugyan költséges, de a hatékony ellenőrzés kiépítésre fordított pénz mindig megtérül. Ennek már most is mutatkoznak jelei.
Felülvizsgáltuk a BKV nagy szerződéseit, máris sikerült jelentős összegeket megtakarítani. De tettünk más óvintézkedéseket is. A fővárosi közgyűlés szigorú bérpolitikai irányelveket fogadott el, melyek pontosan megszabják, hogy a vezetők mennyit kereshetnek ezeknél a cégeknél – már az idén negyedmilliárd forintot spórolunk a BKV-s prémiumokon. E cégek igazgatótanácsaiban az ellenzék is helyet kapott, és rálátása van az üzletmenetre. Az elmúlt húsz évben nem ez volt a gyakorlat. És ami nem lényegtelen: a BKK felügyelőbizottságában az ellenzék többségben van, elnöke pedig nem pártpolitikus, hanem Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék volt elnöke. Azt hiszem, e példákból is látható: teljes mértékben szakítani kívánunk a korábbi városházi gyakorlattal.”