Cserbenhagyott ország

2011. május 05. 19:29

Nem lehet többé Gyöngyöspatáról, a roma-magyar együttélésről, a mélyszegénységről úgy beszélni, hogy a felek közben morálisan lenullázzák egymást.

2011. május 05. 19:29

Az [origo] példaértékű kezdeményezésére Lázár János figyelemreméltó írással válaszolt. Kerüli a politikai bűnüldözést és helytálló helyzetelemzéséből logikus következtetéseket von le. Cikkéből egy dolog hiányzik: az őszinte szembenézés. Szembenézés azzal, hogy Lázár János nemcsak polgármester, hanem frakcióvezető is; hogy neki és második kormányzati ciklusánál járó pártjának a kettős mérce bénító logikájának fenntartásában is központi szerepe van. Nem néz szembe azzal, hogy az elmúlt húsz évet a betartás politikája jellemezte, és ebben az elmúlt nyolc év ellenzékének is felelőssége van. Nem néz szembe azzal sem, hogy a jelenlegi politikai elit beleragadt a gazdasági és politikai érdekek hálójába és nem szól arról, hogy minden párt felelőssége, a kormányzatnak kiemelt kötelessége politikai otthont kínálni a rendszerváltás veszteseinek. Különben joggal érzi úgy az ország, hogy cserbenhagyták.

Aki Gyöngyöspatáról beszél, a magyar társadalom legalapvetőbb válságáról beszél. Aki ezen a terepen jár, a politikai szekértáborharcok romjai között lépeget, és szembetalálkozik az elmúlt 20 év gazdaság- és társadalompolitikájának kudarcával: a társadalom kettészakítottságával, a cserbenhagyottság és feszültség intő jeleivel. Ahhoz, hogy itt közösen megoldásokat találjunk, nulladik lépésként néhány rossz beidegződéstől meg kell szabadulnunk.

Nem lehet többé Gyöngyöspatáról, a roma-magyar együttélésről, a mélyszegénységről úgy beszélni, hogy a felek közben morálisan lenullázzák egymást. Szakítani kell azzal a felfogással, hogy aki jogvédő, az egyben hazaáruló. Szakítani kell azzal, hogy aki patrióta, az mucsai lenne. Felejtsük el végre, hogy minden jobboldali fasiszta és minden baloldali kommunista. Nem gondolhatjuk, hogy aki a vidék felkarolásáról beszél, az középkori; mint ahogy az emberi jogok védelme, az emberi méltóság tisztelete sem csak a budapestieknek fontos. Ha nem sikerül ezektől a téveszméktől megszabadulni, akkor kudarcot fogunk vallani. Ahogy Lázár János is írja, kell, hogy legyen közös nyelvünk, és kell, hogy legyenek közös értékeink. Minden politikai erőnek szembe kell néznie saját örökségével és le kell cserélnie politikai fegyvertárát, különben folytatódik a süketek párbeszéde. S erre tényleg nincsen időnk.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 38 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
soelmo
2011. május 06. 11:46
Nehogy azt gondold, a büntetlenség látszata, azt jelenti, hogy a természetellenes életnek és viselkedésnek nincsenek következményei. Biztos láttál már sokízületi gyulladásba szenvedő eldeformálódott pribékeket. No ez csak egyik típusa a büntetésnek.
jozicsenko
2011. május 06. 11:46
Schiffer András inkább arra válaszoljon, hogy a védettjei miért nem hajlandóak megemelni a kapát? a kapanyél ugyanis rendkívül demokratikus és egyáltalán nem diszkriminatív: cigány és magyar kézbe egyaránt elfér japp, persze, ha a rózsadombi szociológusoknak pont olyan ismeretlen fogalom, mint a védettjeiknek? akkor már értem, miért nem forgatják lmp = lehet menni a p.csába: a liberalizmust járatjátok le, pont mint az elődötök...
wartog
2011. május 06. 11:41
Csak még annyit. Gypt.-n, ugye felháborodtak, a masírozáson. Eszembe jutott a Siófoki roma-cigány vonulgatás (130-150 cigány) amiről video felvétel is készült.Publikálták. Igaz ugyan, hogy ők nem húztak egyenruhát.Rablóruha meg ugye nincsen.Akkor ez most hová tartozik?Nem tudom már melyik nagyra becsült kommenttárs véleményezte, de össze kéne költöztetni az LMP vezérkarát mondjuk a Gypt-n lakó cigányokkal.Csak kíváncsiságból, mennyi idő alatt nyúzzák meg őket.
enes
2011. május 06. 11:31
http://hvg.hu/velemeny/20091029_ciganyvita_felzarkozas_integ.. A (...) cigány értelmiség azonban (...) nem pöröl, nem könyörög, nem rimánkodik, nem fenyeget – az fárasztó, és csorba esne népével való éteri, virtuális azonosulásán. Inkább jogot véd. Az kényelmesebb. Nyírmihálydi polgármestere a helyi cigányok között kitört hepatitis C-járvány hatására a következőnek azzal kívánta elejét venni, hogy kikötötte, csak azoknak ad segélyt, akiknek megfelelő illemhely van portájukon. Vagy negyedszáznál nem volt ugyanis, nem meglepően éppen ott, ahol hepatitis-C megbetegedés történt. A polgármestert – aki adott volna szoftvert-hardvert, mindent, amire budiépítéshez szükség van, és alantas szándékkal is csak nagyon fejlett képzelőerővel vádolható –, jól megtámadták a rózsadombiak, hogy ehhez neki nincs joga. A rózsadombiak inkább a hepatitis-C-vel kötöttek szövetséget, mintsem Nyírmihálydiba lerohanva mini-Mózesként győzködték-segítették volna a buditlan cigányokat a budiépítésben, megtétetve ezzel a premodernitásból a modernitásba vezető út első lépéseinek egyikét. (...) a rózsadombiak hozzájárultak ama rossz beidegződés megerősítéséhez, miszerint a cigánynak nem kell erőfeszítéseket tenni önmagukért. Ha az állam csökkenteni kívánja egészségügyi kiadásait, építsen a kertjükbe budit. Elvégre az állam érdeke, hogy kevesebb hepatitis-C-vel fertőzött betegek gyógyításáért kelljen fizetnie.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!