Ezzel a kormánnyal nem kollaborálok

2010. november 30. 08:51

Mindenkinek föl kéne emelnie a szavát, akinek fontos a jogállamiság és az alkotmányosság, össze kell fogniuk azoknak, akik nem akarják viszontlátni az önkényt. Interjú.

2010. november 30. 08:51

Mennyire rontotta el a Magyar ünnepet a körülötte és Alföldi Róbert körül kialakult botrány?

Nem sikerült elrontania. A darab bemutatója és további három előadás a Nemzeti Színház vendégjátéka lett volna a Művészetek Palotájában. Ezeket feltehetőleg többen látták volna, hiszen oda eleve többen befértek volna, mint a Gobbi Hilda-terembe, ráadásul egy előadást így januárra kellett halasztani. Mindez nyilván nézőszámveszteség. De szerencse a szerencsétlenségben, hogy nem a semmiből kellett helyet keresni a kiutasítás után, hiszen a Müpa után az eredeti tervek szerint is ide tért volna vissza a darab. Kivételes véletlen, hogy meg tudtuk tartani végül a premiert – de sikeresen megtartottuk.

Megindokolta önnek a döntését a Müpa vezetősége?

Nem. Csak azt a hivatalos indoklást ismerem, amely nyilvánosságra jutott, miszerint technikai okokra hivatkoznak. Én mindenesetre nem látom azt a technikai okot, amely miatt egy nappal a bemutató előtt ki kellett utasítani az előadást. Valamelyik újságban azt olvastam, hogy a tartalma adhatott okot gyanakvásra, mert szó van benne Észak-Erdély 1940-es visszacsatolásáról – de hogy ki gyanakodott és vajon mire, fogalmam sincs. Mások szerint Alföldi Róberttel és az ő döntéseivel volt bajuk – vagy a rendezésével? De hisz arról sem tudunk, egyáltalán benézett-e a próbákra valaki az intézkedők közül.

Egy normális országban, normális szerződéses viszonyok között elképzelhetetlen volna, hogy egy visszalépést így intézzenek – tisztázatlan indok nélkül, ilyen sunyi módon. Hogy nincs magyarázat, találgatásokra hagyatkozhatunk, ahogy az átkosban volt szokás – önmagát minősíti egy ilyen húzás. Kitalálhatjuk az okot önállóan – mert annyira mégiscsak szabad országban élünk, hogy szabadon gondolkodhassunk. És eszünkbe jusson, a Kádár-rendszerben volt arra példa, hogy az utolsó pillanatban efféle gyanús okból kitiltottak valahonnan valamit vagy valakit. Viszont betiltásról – valamely mű nyilvánosságra kerülésének általános tilalmáról – ma még nincsen szó. Most még csak egy-egy állami intézményvezető dönthet úgy, hogy őnála márpedig nem – hát ne várjuk meg, hogy a tilalmak az állami szférán kívüli szabad terekre is érvényesek akarjanak lenni. (...)

A mi régiónkban rendre előfordul, hogy megerősödnek a szélsőségek, a nacionalista nézetek. Egyszer Szlovákiában, máskor Romániában vagy nálunk erősödik meg a hangjuk.

Épp ezért kellene józanul, a megbékélés hangját érvényre juttatni. Aggasztónak tartom, hogy mihelyt a szélsőjobb megüt egy efféle hisztérikus hangot, a kormánypártok is rögtön rákapcsolódnak, nehogy elvigyék előlük ezt a témát. Ahogy hétfőn a parlamentben az a jobbikos képviselő Alföldi ellen uszított, ezen a középkori inkvizíciót fölidéző hangon a jobboldali szélsőségesek beszéltek a háború előtt és alatt ugyanezekben a padsorokban – illetve majd az ötvenes évekbeli boszorkányüldözők. Kiragadni különböző színházi előadásokból motívumokat - erőszakról, szexről, fiatalkorúak elleni abúzusról –, és így vádaskodni, hogy mennyire elfajzott ez a színházvezetés? Hát senki nem beszélt ennek az embernek a görög tragédiákról vagy a Shakespeare-darabokról? Hemzsegnek bennük az effélék – az egyikben gyermekek esnek áldozatul, a másikban egy színes bőrű megfojtja ifjú, ártatlan, fehér feleségét, és a többi. És az interpelláló véleménye nem esik távol a többségétől, az illetékes válaszoló pedig azt mondja, igen, megérti a problémát, meg lesz oldva, csak türelem. Itt tartunk.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 116 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
marko11
2010. december 01. 10:20
A művészet/művészek és a hatalom viszonya (is) nagyon rosszul alakult az elmúlt 20 évben. Rövidre fogva: máig nem értem, hogy egy Esterházynak, Konrádnak, Nádasnak miért kellett 2006 őszén Gyurcsány mellett kiállnia!? (Majd, teljesen szégyentelenül, kis védencüktől, Gyurcsánytól vmi kis vacak állami kitüntetést is átvenni!) Tegyük hozzá, hogy a Kádár/Aczél korszak éveiben/évtizedeiben egy, magára vmit is adó művész, értelmiségi nagyon óvakodott a fennálló rendszer és vezetőinek dicsőítésétől. (Igaz, K-Európában egyetlenként, Kádár sem szerette a személyi kultuszt!)
di maggio
2010. november 30. 15:41
Ezzel a kormánnyal nem kollaborálok. Miért, érkezett a Fidesztől ilyen felkérés?
drieno
2010. november 30. 13:41
"Alföldi falkatag, tehát róla csak szuperlatívuszokban szabad beszélni, aki másképp tesz, az bunkó!" na és persze antiszemita
tevevanegypupu
2010. november 30. 12:03
A magyar kortars muveszt nehany valoban ertekes megnyilvanulasa megerdemli a tamogatast, de engedtessek meg, hogy ne csak egy picinyke csoport dontse el, hogy mi az. Egyebirant a mai magyar kortars muveszet egyelore nem kozeliti meg azt a magyar kepzomuveszeti, kulturalis, irodalmi es zenei szinvonalat, ami a XIX.-XX. szazad fordulojaban elt nalunk. Nehany kiveteltol eltekintve. Sot mi tobb, batran mondhatnank, hogy a vadkommunista hatvanas-hetvenes evekben szuletett muvek szinvonala is mintha magasabb lenne.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!