Nem eladó

2010. június 17. 13:36

A régi európai érzet, hogy a szent dolgok nem eladók, legyőzetett.

2010. június 17. 13:36
„A civilizáció kezdetétől fogva az emberek különbséget tett azon javak között, amelyeket szabadon lehetett kicserélni a piacon, és azok között, amelyek túl közel állnak hozzánk ahhoz, hogy adjuk és vegyük őket. A szellemi javak beszennyeződnek vagy megsemmisülnek a megszerzés kísérletével, és ha mégis van áruk, azt az áldozat és az önmegtagadás mércéjével mérik. Így van ez a szeretettel, a boldogsággal és a szent dolgokkal. És így van a családdal, a közösséggel és a kultúrával is. Ezeket a javakat körülbástyáztuk a »piaci erőkkel« szemben, hiszen azt gondoljuk, hogy szentségtörés lenne adni és venni őket. A búcsúcédulák középkori árusítása pontosan azért okozott akkora botrányt, mert azt árulták, amit nem lehetett megvenni: tudniillik, a megváltást. És amikor az emberek végül fellázadtak a szellemi értékekkel való ezen visszaélés ellen, az európai társadalom felfordult.

Néhány jószág, mint az élelem, vagy a ruha, eszközértékkel bírnak. Más javak, mint a gyermek, vagy a művészeti alkotások, önmagukban értékesek. A szeretet megfizethetetlen, de nem azért, mert magasabb az ára, mint amennyit képesek lennénk fizetni érte, hanem mert nem megvásárolható, csupán kiérdemelhető. Persze, meg lehet vásárolni a szeretet látszatát, ahogy vannak emberek, akik készek ezt biztosítani mások számára. Azonban a vásárolt szeretet csupán színjáték. Az olyan javaknak, mint a szeretet, a szépség, a vigasztalás, és a szent és szellemi javaknak értéke van, nem ára.

A közgazdászok nem kedvelik a szellemi javakat. Az ilyen javak nem kapcsolnak minket azokhoz a dolgokhoz, amelyek használhatók, elfogyaszthatók vagy kicserélhetők, hanem a részei annak, amik vagyunk. Ha elveszítjük ezeket, magunkat veszítjük el. A szűkölködők természetesen gyakran rabszolgának adták el a gyermekeiket, meggyalázták a szeretetüket és megtagadták a hitüket. Azonban a szükség, nem az ár kényszerítette őket. Abban a világban, ahol a vallásos hit hullámzik, a kultúra értékei nincsenek biztonságban, az emberek egyre inkább közgazdasági fogalmakban gondolkodnak. Ahol a javakat beárazzák, választani lehet közülük. Ezáltal piaci csecsebecseként lehet kicserélni őket. (...)

A gond azzal van, hogy az esztétikai értékek elveszítik a közösségi beágyazottságot. Amikor a háború után Varsót a semmiből állították helyre, senki sem kérdőjelezte meg, hogy az óvárost eredeti állapotában építsék újjá, és hogy a tábláknak és a homlokzatoknak illeszkedniük kell a reneszánsz mintákhoz. A kommunisták alatt nem változott semmi, hiszen nem volt kereskedelmi nyomás a változásra. Az óváros a közösségi szellem és a szilárd rend szimbóluma maradt a morális pusztulás közepette. A romlás azonban már betette a lábát a királyi kastély melletti teret elcsúfító Pizza Huttal, a verseny pedig készen áll arra, hogy beköltözzön. A lengyelek csak törvényhozás útján tudnák megvédeni a hőn szeretett környezetet, azonban az a közösségi szellem, ami a háború után létezett, már nem létezik többé, a nemzetközi nagyvállalatok pedig számos úton tudják elérni, hogy a rosszul fizetett politikusok úgy viselkedjenek, ahogy ők szeretnék.

Amíg az európai szellem erős volt, szemben állt a városi környezet elmárkásításával. Az európaiak otthon érezték magukat a városaikban és megnemesültek általuk. Amint a közösségi szellem meggyengült, és az új McCity felépült a szent alapokon, úgy terjedt el az amerikanizmus-ellenesség is. A régi európai érzet, hogy a szent dolgok nem eladók,legyőzetett, és miközben az európai elitek a régi homlokzatok mögött lassan fogyasztják a vacsorájukat, ellenségesen figyelik, amint a náluk alacsonyabb helyzetűek összezsúfolódnak a McDonalds-ekben és a Subway-ekben az utca túloldalán. Tudják, hogy az élet a túloldalon a jövő, míg a hely, ahol kényelmesen fogyasztják vacsorájukat, a múlt.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
betyár
2010. június 17. 18:05
"Tudják, hogy az élet a túloldalon a jövő, míg a hely, ahol kényelmesen fogyasztják vacsorájukat, a múlt.” Osztom S. pesszimizmusát.
jvizkeleti
2010. június 17. 14:45
A cikk a szokásos hülye érveléseket vonultatja fel. Egyrészt a kapitalizmusban sem lehet semmi olyat "eladni", ami nem az adott személy tulajdona. Így nyilván a szeretetet sem, meg a gyerekedet sem rabszolgának. Így nincs szükség semmiféle vallásos "körülbástyázásra" a "piac erői" ellen. A piacnak nincsenennek ilyen "erői". Másik dolog a Varsó példa. Egyrészt az a rész, mely szerint a kommuisták is megőrízték a városképet a piaci erők hiányában, egyszerűen nevetséges. Továbbá az a mondat, hogy "...a nemzetközi nagyvállalatok pedig számos úton tudják elérni, hogy a rosszul fizetett politikusok úgy viselkedjenek, ahogy ők szeretnék." a legszemfogatóbb hülyeség amit valaha hallottam. Talán inkább a korrupt, aljas politikusok rosszul sáfárkodnak a rájuk bízott tulajdonnal. Azért mondjuk már ki, hogy a politikus a legnagyobb hunyó az egészben. Végül. A belvárosi ingatlanokat felvásárolhatja az állam, vagy az azt megőrízni kívánók és megőrízhetik McDonalds és Subway nélkül. Ha viszont egy adott terült magántulajdonban van, akkor az adott tulajdonos építhet rá McDonaldsot. Ez a magántulajdonnak a definíció szerinti értelme. Ha valakinek ez nem tetszik, akkor vásárolja ki a tulajdonost és alakítsa át Reneszánsz épületté. Ha akkora érték akkor bizony áldozatot kell érte vállalni.
crm114
2010. június 17. 13:56
"[A burzsoázia] könyörtelenül széttépte a tarkabarka hűbéri kötelékeket, melyek az embert természetes feljebbvalójához fűzték, s nem hagyott meg más köteléket ember és ember között, mint a meztelen érdeket, az érzés nélküli „készpénzfizetést”. A jámbor rajongás, a lovagi lelkesedés, a nyárspolgári érzelgősség szent borzongását az önző számítás jeges vizébe fojtotta. A személyi méltóságot csereértékké oldotta fel, és az oklevelekben biztosított, nehezen szerzett számtalan szabadság helyébe az egy lelkiismeretlen kereskedelmi szabadságot iktatta. Egyszóval, a vallási és politikai illúziókba burkolt kizsákmányolás helyébe a nyílt, szemérmetlen, közvetlen, sivár kizsákmányolást állította. A burzsoázia megfosztotta dicsfényüktől az összes eleddig tisztelt és jámbor félelemmel szemlélt tevékenységeket. Fizetett bérmunkásává változtatta az orvost, a jogászt, a papot, a költőt, a tudomány emberét. A burzsoázia leszaggatta a családi viszonyról meghatóan szentimentális fátylát és e viszonyt puszta pénzviszonyra redukálta." De azért jó, hogy 162 év után Scruton is felfigyel a jelenségre.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!