Isten és az alkotmány

2010. június 17. 14:57

A preambulumot nélkülöző, pragmatikus alkotmányban is megmarad a végső jogforrás latens feltételezése. Az istenvonatkozás megnevezésével nem történik más, mint a végső jogforrás kimondása.

2010. június 17. 14:57
„Vajon az istenvonatkozás említése, ha bekövetkezik, nem fenyege- ti-e egyház és állam függetlenségének modern követelményét? A válasz az, hogy az istenvonatkozás nem valamely vallási formáció vagy felekezet istenfogalmát mondja ki. A kereszténység istensége a Szentháromság; más vallások némileg más értelemben beszélnek az istenségről. Ezért az istenvonatkozás említése nem implikál szükségképpen vallási vagy egyházi kapcsolatot. Statisztikák szerint a magyar lakosság döntő többsége valamiképpen istenhívő, ami nem jelent minden további nélkül egyértelmű egyházi kötődést. A magukat ateistáknak vallók aránya idehaza is alacsony. Végül az istenvonatkozás említése nem egyházpolitikai, hanem jogelvi kérdés, amelyben azok döntenek, akik az alkotmányt megalkotják. 

Továbbá: vajon az istenvonatkozás említése, különösen az invocatio formájában, nem kíván-e természetfeletti legitimitást biztosítani e világi jogalkotáshoz? Vajon nem a politikai teológia sokszor elítélt formájával van-e itt dolgunk? A válasz nem, amennyiben politikai teológiának azt a törekvést nevezzük, amely a politikai rendszert a természetfeletti által önkényesen akarja legalizálni. Az istenvonatkozás nem ezt teszi, hanem a végső jogforrást nevezi meg. Ez burkoltan akkor is megtörténik, ha az istenvonatkozás nem kerül említésre. Ha ugyanis az emberből indul ki az alkotmány, akkor is fennáll a végső forrásra való burkolt vonatkozás. A preambulumot nélkülöző, pragmatikus alkotmányban is megmarad a végső jogforrás latens feltételezése. Ez a kapcsolat elvileg megkerülhetetlen; az istenvonatkozás megnevezésével nem történik más, mint a végső jogforrás kimondása. 

Mindez nem küszöböli ki az alkotmányozók tévedhetőségét, ami abban a tényben is megmutatkozik, hogy az alaptörvény megfelelő akarat meglétével mindenkor módosítható. Minden alkotmány történeti. Az akár részleges, akár teljes módosítás az alkotmányozók meggyőződésén alapuló döntéstől függ, ami minden érvényes alkotmány létrejöttének reális forrása.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pierre bayle
2010. június 18. 09:01
MB iránti tiszteletem ellenére is azt kell mondanom, h ez puszta ködösítés. Mi kutya ateisták ugyanis azt sem vagyunk hajlandók elismerni, hogy a "végső jogforrás" valamiféle személyes vagy gondviselő Isten volna. A törvényt meg lehet immanensen is alapozni, olvassatok egy kis Rousseau-t! Ahogy az utolsó bekezdés mondja: az alkotmány emberek műve, történeti körülmények között születik, módosítható és módosítandó. Akkor meg mit hadoválunk végső jogforrásról???
kesztió
2010. június 17. 23:19
Csak éppen annyira zavaros, ködös, tendenciózus és logikátlan az egész iromány, mint a teológiai okfejtések általában. Hajrá, Fidesz, hajrá, Mandiner, ez kell most az országnak!
jvizkeleti
2010. június 17. 21:14
Szerintem meg nem az Isten a végső jogforrás, mert nem létezik. Ennyi. Továbbá. A tíz parancsolatnak nem sok köze van az erkölcshöz. Ha már modani akarunk valamit, akkor a jézusi tanítás, az evangélium. A tízparancsolatban ilyenek vannak: 1. Ne tisztelj más isteneket. 2. Ne csinálj faragott képet (bálványt) és ne imádd. 3. Isten nevét hiába ne mondd. 4. Szenteld meg a hetedik napot. 5. Tiszteld apádat és anyádat. 6. Ne ölj. 7. Ne törj házasságot (ne paráználkodj). 8. Ne lopj. 9. Ne tégy hamis tanúságot. 10. Ne kívánd, ami embertársadé. Hát az első négynek nem sok köze van az erkölcsös élethez, a többi jó, de rabszolgákat bezzeg tarthattak a zsidók. A kép még sokkal színesebb, ha megnézzük, hogy milyen bütnetés járt a harmadik és a hatodik parancsolat megszegésért. Ez ám a komoly isteni jogforrás. :-)
Borda4444
2010. június 17. 20:29
"az istenvonatkozás megnevezésével nem történik más, mint a végső jogforrás k i m o n d á s a" Ha jól emlékszem a Biblia megfelelő részére, éppen a JHWH-név kimondása esett a legerősebb tiltás alá. És okkal, mert ez akkor - de talán most, ebben a XXI. században is - valami egészen mást jelentett, amennyiben funkciója is más volt a közösség életében.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!