Srí Lankáról és a terror spiráljáról

2019. április 24. 15:34

Srí Lanka békés, jobbára szúfista muszlim kisebbsége szívja meg a vérszomjas vahhabita szárny által exportált terror következményeit. Mert mostantól mindenkinek rosszabb lesz.

2019. április 24. 15:34
Trombitás Kristóf
Trombitás Kristóf

A legfrissebb információk alapján úgy tűnik, hogy a Srí Lanka-i merényleteket az Iszlám Állam követte el. Jól ismert módszer mindez az iszlám sugallta erőszakra: öngyilkos merénylők robbantottak olyan helyeken, ahol erre – már csak a célpontok szakrális mivoltából következően is – nemigen lehetett számítani. És ez sajnálatos módon a leglogikusabb magyarázat, sok okunk nincs meglepődni.

Két fontos tanulsága azonban van az eseményeknek, amelyekről nem árt beszélni, ezek pedig a többségi, Srí Lanka-i társadalom állapotát és a muszlim kisebbséget illetik.

Először is, szerte a világon a buddhista országoknak és társadalmaiknak van egy olyan nimbuszuk, amely szinte kizárólag abból táplálkozik, hogy a hippikorszak prófétáiról– értsd, a korabeli celebekről, jellemzően zenészekről – hiába szakította le a modernitás a szakralitás legalapvetőbb atomjait is, ettől még

ők sem tudták a metafizikai érdeklődést elhagyni,

még a drogos bódulatukban is ezt keresték.

És mivel nyilvánvalóan a deszakralizált Nyugat választ nem tudott adni – meg különben is, milyen nevetséges már a saját, ósdi hagyományokhoz ragaszkodni –, Keleten keresték a megnyugvást.

Az elmúlt 50-60 évben az európai és angolszász területeken elterjedt egy negédes, tündérszárnyas kép a lunatikusan mosolygó jógikról, akik táncoslányok ritmikus mozgása közepette tanítják szitáron játszani George Harrisont, és közben szól a My Sweet Lord.

Aranyos kép, csak éppen semmi köze a valósághoz.

 

A propaganda bármit és annak az ellenkezőjét is képes elhitetni.

A buddhisták sem voltak mentesek az erőszakosságtól. Pár évvel ezelőtt pont Sri Lankán lehetett több esetről is hallani, amikor keresztény szertartásokat zavartak meg buddhisták, de a burmai muszlimellenes buddhista guru Ashin Wirathuról is

nehezen állítható, hogy pacifista megfontoltsággal figyelné a lótuszvirágok víz hajtotta tornagyakorlatait.

És arról ne is beszéljünk, hogy mennyiben szolgáltathattak alapot a helyi, buddhista szerzetesek gyújtó hangú beszédei a muszlim rohingyák népirtásához.

És magán Srí Lankán is történnek radikális buddhisták általi támadások a muszlim kisebbség ellen.

A buddhizmus pontosan olyan módon felhasználható politikai ideológiára, mint a kereszténység vagy az iszlám, ennél fogva ugyanolyan veszélyes fundamentalistákat is kitermelhet. Igaz persze, hogy szemben utóbbi kettővel, a buddhizmus alapvetően nem térítő jellegű vallás.

Sokan szeretjük is elfelejteni, hogy a kereszténység és az iszlám között számos különbség található, de a külső szemlélődök számára a legveszélyesebb, az erőszakos térítés meglehetősen ugyanolyan síkon mozog. A kereszténység mára megszelídült, pontosabban megszelídítették azt különböző felforgató erők – és ennek köszönhetően lett egyre gyengébb is –; de ettől még ne felejtsük el, csak azért, mert a logikánknak így kényelmesebb, hogy ugyanazok a vérzivataros időszakai is megvoltak, mint az iszlámnak jóval később. Erről az amerikai, afrikai és ázsiai kontinens éppen úgy tudna beszélni, mint az európai.

Nem azért vagyunk keresztények, mert a vallásunk békésebb, okosabb vagy szimpatikusabb, mint egyéb vallások,

hanem azért és kizárólag azért, mert hisszük, hogy Jézus Krisztus Isten egyszülött fia, aki értünk emberré lett, bűneinkért vállalta a kínhalált, végül feltámadt és az idők végén színe előtt fogunk beszámolni viselt dolgainkról.

Minden más csak utólag ráaggatott, civilizációs máz.

Visszatérve a Srí Lanka-i helyzethez, a tiszta ész megfontolásaiból kiindulva legalábbis valószínűtlen, hogy a helyi muszlimoknak közük lenne a terrorhoz, hiszen pont ők azok, akik a legtehetetlenebb kisebbségként folyamatosan szívnak a buddhisták miatt, és a pont a keresztényekkel a legkiegyensúlyozottabb a helyzetük. Nem beszélve arról, hogy nagy részük a szúfizmus követője, ami talán a legbékésebb és kiegyezésre hajló része az iszlámnak.

Kétségtelen, hogy az események utóhatásai számukra lesznek a legkedvezőtlenebbek, és pontosan ez sodorhatja őket a radikális szervezetek karjaiba.

Mert az egész felhajtás kiknek hozhatja a legtöbb hasznot? Az erőszakos, vérben tocsogni vágyó vahhabita szárnynak, amely Szaúd-Arábiából

világszerte úgy kapja a súlyos pénzeszsákokat, mintha nem lenne holnap.

És itt megint egy neuralgikus ponthoz értünk el, mert az az állam, amely közvetve a legtöbb szenvedést okozta terrorista sejtek támogatásával és egy hihetetlenül veszélyes ideológia állami szintre emelésével, nos, ők a mi szövetségeseink. Az USA elnökeinek állandó cimborái, súlyos fegyverbizniszek partnerei, és hídfőállás a „kiismerhetetlen”, mindig veszélyeket rejtő Közel-Keleten.

Addig egészen egyszerűen megoldhatatlan problémát jelent a terror helyzete, amíg a nyugati világ hátbaveregetéssel üdvözli sorai között azt a rezsimet, amely mindezt a terrort a leginkább pénzeli. Fel lehetne hozni persze Irán szerepét is, de ha valaminek, hát a vahhabita ideológiának kevés nagyobb ellensége van, mint Irán, és a modern terrorizmus, élén az al-Kaidával, amelyből az elmúlt 25 év szinte valamennyi terrorcsoportja ihletet merített, a vahhabita halálkultuszt hirdeti.

Amikor egy ellenzéki újságíró teljesen nyilvánvaló, külföldön történt kivégzése sem jelent semmit, akkor tényleg azt gondoljuk, hogy a biztosra vehető, de nehezen bizonyítható tények ismerete bármit is befolyásolhat? Ugyan.

Ameddig ez a világrend létezik, Szaúd-Arábia a nyugatiak barátja lesz.

És miközben a pofánkba vigyorognak, öntik a milliókat olyan szervezetek ölébe, akik el akarnak minket pusztítani.

Csekély öröm, hogy amennyiben ez sikerül nekik, a következő célpontjuk nyilvánvalóan a szaúdi uralkodóház lesz.

A helyzet az, hogy mint minden más, globális lett a terror is, de következményei miatt pont azok fognak szenvedni, akiknek vajmi kevés közük lehet hozzá. Ámde ezek a következmények már tehetnek arról, hogy a soron következő terrornak az elkeseredés miatt már olyan elkövetői is legyenek, akik abban eddig nem voltak érdekeltek. A vahhabita kurzus meg csak dörzsöli a tenyerét Boszniától Srí Lankáig.

Végül hadd jegyezzem meg, hogy ettől még a buddhizmus pontosan olyan fényteljes tradíció, mint egy sor ázsiai és európai vallás. A fentiek nem magáról a szakrális lényegéről alkotott gondolatok – ahogy ugyanígy nem a mélyét ragadja meg egy-egy kritika a kereszténység és az iszlám esetében sem  –, hanem annak megállapítása, hogy emberi és emberi társadalom között vajmi kevés különbség van.

Összesen 85 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Európai téridő
2019. április 25. 13:02
Az Iszlám Állam "exportálja a forradalmát"?
Szunktokecsa
2019. április 25. 12:14
Hát ez elég gyenge lett. A szerző tudatlanságát tetézi a szándékolt csúsztatásokkal. Némi tanulás még ráférne Trombitás úrra...
terra
2019. április 25. 10:09
Trombitás a tudatlanok magabiztosságával írt egy kártékony, relativizáló és félrevezető cikket, aminek vajmi kevés köze van a valósághoz és az egyes vallások lényegéhez. Lazán összekeveri magát a vallást azokkal a jelenségekkel, amelyek során a vallás nevében, de a vallás elveivel szembeni bűnöket követtek el. A kereszténység, de buddhizmus is békés, befogadó vallás. Jézus ezt világosan meg is fogalmazta (Jn.10.) Az iszlám ezzel szemben kizárólagosságra törekvő, a világot hadszíntérként felfogó vallás, a dzsihad Mohamed "találmánya". „Harcoljatok Allah útján azok ellen, akik ellenetek harcolnak! Ám ne hágjátok át Allah parancsait!.. Öljétek meg őket, ahol csak rájuk leltek! Harcoljatok ellenük, amíg nem lesz többé megkísértés, s míg a hitvallás csupán Allahé lesz!” A hitetlenek nyilvánvaló ellenségeitek."
Barna_Public
2019. április 24. 23:35
Trombitas meg nem latott elo muszlimot, nem tudja mit beszel, a kereszténység teljesen mas, az egy hazug neghekkelt keresztenyseg (Paulus majd Constantinus által a lenyegebol kiforgatott vallas), amit hazug módon Jézussal asszociálnak. A nagyszerű katolikus filozófus, Rene Girard gyönyörűen elmondja, hogy miert a kereszténység az egyetlen vallás, amiért, mindent felaldohatunk, hogy miben teljesen más mint minden más vallás. Ne higyjetek ennek a sátán fattynak, aki a geci szakralitàsaval akar osszekenni, összemosni teljesen különböző minőségeket. Tanuljatok gondkolkodni, érvelni, megkülönböztetni, a kereszténységnek van egyedül olyan szerető istenfogalma, ami kizarja a hit erőszakos terjesztését. A szeretettel u.i. ez összeférhetetlen. A kereszténység nem egy tradíció, mihelyt azzá degradalodik, mar nem is Jézus követése.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!