Hetilap

Jön a harmadik világháború?

Eszkaláció a Közel-Keleten
VI. évfolyam 16. szám

Megtalálták a legrégebbi molekulát a világűrben

2019. április 17. 19:33

Évtizedek óta keresték az ősrobbanás után létrejött hélium-hidrid ionokat.

2019. április 17. 19:33

Kimutatták az űrben az univerzum legrégebbi, az ősrobbanás után létrejött molekuláját. A hélium-hidrid ionokat évtizedek óta keresték a tudósok.

A felfedezés segíthet az univerzum korai fejlődési szakaszának jobb megértésében – közölte Rolf Güsten, a bonni Max Planck Rádiócsillagászati Intézet kutatója és csapata a Nature című tudományos lapban.

A hélium-hidrid ionok voltak az első molekulák, amelyek a mintegy 13,8 milliárd évvel ezelőtt bekövetkezett ősrobbanás után kialakultak. Bár az ionizált hidrogén és hélium kötéséből álló ionok létezését már 1925-ben kimutatták laborban, az űrben sokáig felfedezetlenek maradtak.

„Eddig egyszerűen nem léteztek megfelelő detektorok”

– mondta Güsten.

Több mint tíz éven át dolgozott a szakértő kollégáival, míg kifejlesztettek egy olyan nagyfelbontású spektrométert, mely érzékelni tudta az űrben a molekula sajátos infravörös sugárzását.

A döntő jelentőségű méréseket végül egy repülő csillagvizsgálóvá alakított Boeing 747-esen végezték. A molekulát egy a Földtől 3000 fényévnyire lévő planetáris ködben találták meg.

A kutatók azt remélik, hogy a felfedezés nyomán a jövőben jobban tudják modellezni az univerzum kialakulásának korai szakaszában lezajlott kémiai reakciókat.

Mandiner éves előfizetés féléves áron!

néhai Ch.Pilot
2019. április 20. 11:17
"A molekulát egy a Földtől 3000 fényévnyire lévő planetáris ködben találták meg." És ezt higgyem is el. 1 db molekulát. 3000 fényévnyire. Akkor már inkább Istenben hiszek. Egyébként is Benne, de erre a "felfedezésre" pánikszerűen ez a reakcióm.
ntlaszlo
2019. április 20. 11:10
"a szakma pillanatnyilag egy elképesztő csodáról beszél a világunk kezdetén" Igen. De a szakma már nem tekinti csodának, mert az csak három napig tart. Ezért a tisztánlátáshoz érdemes lenne a történeti összefüggéseket is figyelembe venni. Hosszú idő után épp tegnap írtam erről egy hsz-t az első Erdő Péter cikk után. Abból átveszek két bekezdést, bár itt is a kommentfolyam végén van, jönnek az új cikkek, azokat olvassák inkább. – Ősrobbanás, Lemaitre (fizikus és katolikus pap): „Az ön számításai hibátlanok ugyan, de fizikája visszataszító” ezzel hárította el Einstein az elmélet kidolgozóját. Később a sokasodó érvek hatására visszakozott: „Ez a teremtés leggyönyörűségesebb és legkielégítőbb magyarázata, amit valaha is hallottam.” XII Piusz egy beszédében, amit a Pápai Tudományos Akadémián tartott, kiállt a Nagy Bumm, mint a teremtést igazoló lehetséges érv mellett. Lemaitre elhamarkodott lépésnek tartotta. Féltette az egyházat, mert ha a további kutatások esetleg megcáfolják az ősrobbanás elméletét, akkor ez a kiállás vissza is üthet. Ma az elmélet minden kozmológiai megfontolás origója. – A nagy terv című könyvében Hawking ezt írja: "A multiverzum elképzelését nem azért találták ki (NEM igaz!), hogy számot adjanak a finomhangolás csodájáról. A multiverzum a határ nélküli feltétel és a modern kozmológia számos más elméletének a következménye. Ha azonban igaznak bizonyul, akkor az erős antropikus elvet lényegében egyenértékűnek tekinthetjük a gyengével" Nos, azóta sem sikerült bizonyítani semmi ilyet. Bár Hawking könyvében hat fejezetben hosszú bevezetőt ad a fizika történetéről és az ismert nagy fizikai elméletekről, a multiverzum szükségszerűségéről a fenti félmondaton kívül semmi sincs. Nem is lehet, mert a feltétel és a következtetés is problémás. Megfigyelésekkel alátámasztani pedig már definició szerint se lehet. Ennek ellenére 20 év után ömlik a csapból is. Az ateista klub vezetője (B. Mátyás) a Hawking könyvre alapozott és egyéb érvei Isten létezése ellen szánalmasak: http://epa.oszk.hu/00600/00691/00099/pdf/mtud_2012_03_0349-0353.pdf
atila68
2019. április 18. 09:47
Egy végtelen halmazban nincs olyan, hogy legrégebbi.
duzur
2019. április 18. 09:38
Öröm számomra, hogy a mandinerben egy adagocska tudomány és müvészet is belefér a címlapba. Igy változatos és izletes a menü.