Hetilap

Jön a harmadik világháború?

Eszkaláció a Közel-Keleten
VI. évfolyam 16. szám

Titokzatos rádiójel érkezett egy másik galaxisból

2019. január 10. 12:46

Még nem sikerült meghatározni a csillagászati jelenség pontos természetét és eredetét.

2019. január 10. 12:46

Kanadai tudósok 13, úgynevezett gyors rádiókitörést (Fast Radio Burst, FRB) észleltek, ezek között egy nagyon szokatlan, ismétlődő jelet is azonosítottak – írja a BBC-re hivatkozva az MTI. Szerintük utóbbi ugyanabból, a Földtől nagyjából 1,5 milliárd fényévnyire lévő forrásból származik.

Ilyen jelenséget mostanáig mindössze egyetlen egyszer, egy másik teleszkóppal észleltek – közölték a szakemberek a Nature folyóirattal. „Tudva, hogy létezik még egy ilyen, arra enged következtetni, hogy több is lehet odakint” – mondta Ingrid Stairs, a vancouveri Brit Columbia-i Egyetem asztrofizikusa. Hozzátette: „ha, még több ilyen ismétlődő jel és forrás áll rendelkezésünkre a tanulmányozásukhoz, akkor képesek lehetünk megoldani a kozmikus kirakóst azzal kapcsolatban, hogy honnan származnak ezek a jelek, és mi okozza őket”.

Maga a nyugat-kanadai Brit Columbia tartománybeli Okanagan-völgyben található a CHIME obszervatórium, amelynek négy darab, 100 méter hosszú antennája az egész északi égboltot átfésüli naponta.  A mindössze tavaly beüzemelt teleszkóp azonnal észlelte a 13 gyors rádiókitörést, köztük az ismétlődőt is.

A csillagászok kicsivel több mint tíz éve ismerik a rövid vagy gyors rádiókitöréseket. Ezek nagy energiájú asztrofizikai jelenségek, amelyek felvillanó rádiópulzálások formájában láthatóak. Egy szempillantásnál is jóval rövidebben és látszólag rendszertelenül villannak fel az égbolton. Forrásukról számos elmélet született: a villanások egy nagyon erős mágneses mezővel rendelkező, gyorsan forgó neutroncsillagból, két neutroncsillag összeolvadásából vagy nagy tömegű fekete lyukaktól származhatnak. Rövidségük miatt nagyon nehéz meghatározni pontos eredetüket.

Mostanáig a kutatók nagyjából 60 gyors rádiókitörést, köztük két ismétlődőt észleltek, de úgy vélik, hogy napjában akár több ezer is lehet az égen.

Játsszon és nyerjen páros belépőt!

Akitlosz
2019. január 10. 20:24
"Rövidségük miatt nagyon nehéz meghatározni pontos eredetüket." Ezért nem tudják még azt sem, hogy melyik galaxisból érkezett a jel vagy csupán megint egy színvonaltalan MTI-s cikk? Ilyen, ilyen, ilyen jel, de milyen?
falusi
2019. január 10. 18:56
titokzatos_radiojel_erkezett_egy_masik_taxistol
kizökkentidő
2019. január 10. 16:50
Rádióhullámokkal fejlett civilizációt keresni hasztalan és pénzpocsékolás.
zakar zoltán béla