Zsidó tulajdonosának leszármazottait illeti a háborúban elkobzott Pissarro-festmény

2018. október 02. 20:30

800 ezer dollárt fizetett érte az eddigi tulaj, de a bíróság szerint az adásvétel érvénytelen.

2018. október 02. 20:30

Egy párizsi fellebbviteli bíróság megerősítette kedden, hogy egy amerikai házaspár köteles visszaszolgáltatni Camille Pissarro egyik, a második világháborúban elkobzott értékes festményét a zsidó származású francia tulajdonos, Simon Bauer műgyűjtő leszármazottainak. Az amerikai Bruce és Robbi Toll tavaly adta kölcsön a Cuiellette des Pois (Borsószedés) című impresszionista festményt kiállításra a párizsi Marmottan múzeumnak. A képet azonban ideiglenes letétbe helyezték, miután az eredeti francia tulajdonosok felismerték a festményt, és bírósághoz fordultak annak visszaszolgáltatását kérve.

Egy bíróság már tavaly novemberben kimondta, hogy a Toll házaspár nem járt el rosszhiszeműen, amikor a képet 800 ezer dollárért (mai árfolyamon 215 millió forintért) 1995-ben a Christie's-nél megvásárolta, de minden, a francia Vichy-rezsim és náci szövetségesei által elrabolt képpel kapcsolatos adásvétel érvénytelen. 

Az amerikai házaspár megfellebbezte az ítéletet, amelyet azonban a másodfokú ítélet kedden megerősített. Bauer leszármazottainak ügyvédje szerint az újabb ítélet „megerősíti a barbarizmus áldozatainak jogát arra, hogy időkorlát nélkül visszaszerezzék javaikat, amelyeket elvettek tőlük”. A jogi képviselő reményét fejezte ki, hogy az amerikai pár belenyugszik az ítéletbe.

A gouache technikával készült festményt 1887-ben festette az impresszionista mester. A kép része volt az 1862-ben született, cipőgyártásból meggazdagodott Simon Bauer 93 műalkotást magában foglaló gyűjteményének. A gyűjteményt 1943-ban kobozták el, és a Vichy-kormány zsidóügyi biztossága által kijelölt kereskedőn keresztül értékesítették. A Pissarro egyik felfedezőjének számító Bauert 1944-ben Drancyba internálták, de sikerült elkerülnie a deportálást. 1947-ben bekövetkezett haláláig csak a gyűjteménye kis részét tudta visszaszerezni. Leszármazottai folytatták a kutatást a művek után, de mintegy húsz képet nem tudtak visszakapni. A La Cueillette des Pois 1965-ben kis időre feltűnt egy adásvétel alkalmával, majd nyoma veszett, miután elkerült francia földről. 

(MTI)

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
BircaHang
2018. október 03. 09:33
A Tollok nem fognak ezen veszteni. Most a Christie'st beperlik, s többet fognak visszakapni, mint amennyit fizettek.
I_Isti
2018. október 03. 09:00
"Jóhiszeműen." Persze Azé' ez nem olyan, mint egy autó, amiből gyártottak kettőmillió darabot, és ha megveszed használtan az egyiket jóhiszeműen, és aztán kiderül, hogy mégiscsak lopott volt, akkor megszívtad, hanem ez egy egyedi műalkotás. Ha eredeti, akkor pontosan lehetett tudni, hogy milyen utat járt be, hogy kié volt, és mikortól.
I_Isti
2018. október 03. 08:57
Az agyatlanok kedvéért elmondom, hogy a csodálatos német gazdasági csoda mögött, ami az '50-es évektől következett be, nem csak a Marshall-segély, hanem az egész európából összerabolt elképesztő mennyiségű és értékű műkincs is áll. Ezeket soha nem adták vissza az eredeti tulajdonosoknak, vagy az eredeti tulajdonosok örököseinek, és a kb 70 után megjelentek a különböző aukciókon, ahol persze hogy elképesztő pénzekért cseréltek gazdát.
illesl
2018. október 03. 08:39
"gyurcsányi házát" adják vissza Sebestyén Aladárnak és neje Grünwald Róza leszármazottainak. Igazán szép gesztus lenne a dúsgazdag gyurcsányitól, ha visszajuttatná villáját egykori zsidó tulajdonosai leszármazottainak....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!