Kásler Miklós védelmében

2018. június 04. 08:02

Az oktatásnak nem csupán az a rendeltetése, hogy „praktikus” ismereteket adjon át. Ahol az egyformaság egyenlősége diadalmaskodik, ott megfogyatkozik az egyéniség és a jellembeli kiválóság.

2018. június 04. 08:02
Finta László
Mandiner

Kásler Miklós miniszter egy minapi interjúban kijelentette, hogy olyan „magyar hagyományokra épülő” oktatást szeretne, amely a munkaerő-piaci igények kielégítésén túl „egész életre szóló értéket ad” az ifjúságnak; a mindennapos kötelező testnevelés-órákról úgy vélekedik, hogy „a sporttól az ember kitartóbb lesz, fejlődik a jelleme”, végül kifejezte kívánalmát, hogy „már az óvodától kezdve abban kell segíteni és példát mutatni a gyermekeknek, hogy szép párkapcsolatra törekedjenek, amiből házasság lehet”.

Az új miniszter sokak számára „hátborzongató”, valóságosan sokkoló gondolatokat fogalmaz meg. Nem feltétlenül tartozom azok közé, akik így gondolják: Kásler professzor elképzeléseit nem tartom ördögtől valónak. Ha én lennék a miniszter, kerek-perec kimondanám, hogy

az oktatásnak nem csupán az a rendeltetése, hogy „praktikus” ismereteket adjon át,

hanem az is, hogy idejekorán úriembereket (és úrhölgyeket) faragjon a nebulókból. Fennkölten fogalmazva: hogy egyfajta magasabb mércét, egyértelmű és világos erkölcsi-esztétikai minőséget – e minőség megszerzésének lehetőségét – is kínáljon.

A mai tömegoktatás a „használható” és a „piacképes” tudás jelentőségét hangsúlyozza, és a „kompetencia” varázsigéjével házal, mondván, „haszontalan tudásra” nincs szükség. E hozzáállással az oktatás a középszerű tömegembert termeli újra, amely (nem „aki”) csak a rideg technológia részeként – láncszemként, apró fogaskerékként – képes látni önmagát, s csak ekként tud cselekedni (leginkább parancsra). Áttekintő, értelmező, mérlegelő, megkülönböztető és célkitűző képessége pedig igen csekély. Nem, vagy csak gyámoltalanul és igen nagy nehézségek árán tud különbséget tenni jó és rossz, szép és rút, nemes és alantas, erényes és hitvány között. E képességek a „haszontalannak” nevezett tudás – irodalom, történelem, klasszikus nyelvek, zene – megszerzése során kristályosodnak ki és csiszolódnak; érettebb korban e képességek tesznek valakit (nem mindenkit) alkalmassá arra, hogy szembenézzen önnön sorsának nagy kérdéseivel, s hogy tegyen egy próbát a szabadsággal és a felelősséggel.

A progresszív tömegoktatás hívei is jól tudják ezt; tudják, hogy a „haszontalan” tudás az úriember igazi tudása, mondhatni, legféltettebb kincse, ezért az úriember elleni harcuk egyik legfontosabb része az ilyen jellemű, ilyen erkölcsi-esztétikai – és hadd ne mondjam: politikai – minőségű ember kialakulásának megakadályozása, oktatási-nevelési intézményeinek felszámolása és azok tananyagának elsorvasztása.

Ehhez ideológiát is találnak, mondván, demokratizálni kell az iskolát – bármit is jelentsen ez – és minél szélesebb körben előírni az egalitárius normákat. Ezzel a törekvéssel az a gond, hogy a gyönyörű ideákkal ellenkező hatást éri el, hacsak nem az a cél – amiképp ezt vélelmeztem –, hogy virtigli tömegemberek hagyják el az iskolapadokat.

Ahol diadalmaskodik az egyformaság értelmében felfogott egyenlőség, ott megfogyatkozik az egyéniség és a jellembeli kiválóság;

ott „bűn” lesz különbséget tenni és másokat megítélni; ott – a költővel szólva – „rettenthetetlen hülyék kora jő”, a hatékonyságot bálványozó jellemtelenek válnak sikeressé, akik mindig a könnyebbik utat választják és az úriember műveltségét lenézik, udvariasságát és előzékenységét pedig gyengeségnek bélyegzik. Ha végigsétálunk városaink utcáin és megpillantjuk korunk hősét, a művi tar fejű izomembert, amint mackónadrágjában és koszos tornacipőjében kiszáll a tízmilliós terepjárójából vagy luxus limuzinjából, és eközben ordít a mellette parkoló szerényebb anyagi lehetőségű autóssal, de akár a barátnőjével és a gyerekeivel is, könnyen beláthatjuk, hogy a barbárság kora nem is annyira távoli jövő.

Holott éppen ez a gentleman ereje, és ez a nemes erő – az ököljog érvényesítésétől való tartózkodás, a nagyvonalúság, a mindenki javát előmozdító cselekvés iránti hajlandóság, a szabályok és a döntőbíró tekintélyének elfogadása – talán sehol másutt nem mutatkozik meg a maga kristálytisztaságában, mint a sportban: itt is tovább él a középkori lovag eszményképe, a keresztény caritas és a pietas eszménye, de a régi magyar férfiasság arisztokratikus, telivér vonásai is.

Így szolgálhat a mindennapos testnevelésóra a túlsúly elleni harcon kívül magasabb rendű célokat is.

Mi sem jellemzőbb annál, mint hogy a Mérce publicistája ráharapott erre az interjúra, és a kisgyermekeknek boldog házasságból is példát mutatni kívánó nevelés gondolatának miniszteriális szintű felvetése láttán feltette a kérdések kérdését: „Akkor ezentúl az iskolai hittan és erkölcstan mellett számítsunk az óvodai párkapcsolati tréningre is?” Ha tréningre nem is – merthogy ilyesmire semmi szükség – követésre méltó példákra minden életkorban szükség van, amiképp hit és erkölcstanra is. Talán Chestertontól származik az a gondolat, hogy a valamilyen vallásoktatás ezerszer jobb a semmilyennél: könnyen lehet, hogy egy ember egész életét azzal tölti, hogy a hittanórákon tanultakat saját élete példájával cáfolja, de az is lehetséges, hogy az ott tanultak egész életre szóló fogódzókká válnak.

Ami pedig a házasságot illeti, tegyük fel magunknak Márai Sándor kérdését: „Mondd csak, miért nem tanítják a férfiak és nők egymáshoz való viszonyát az iskolákban? Egészen komolyan kérdezem ezt, nem tréfálok. Végre is, legalább olyan fontos ez, mint hazánk hegy- és vízrajza, vagy a helyes társalgás alapszabályai. Legalább annyira ezen múlik az emberek lelki nyugalma, mint a becsületen vagy a helyesíráson. Nem gondolok én semmiféle frivol tantárgyra. Arra gondolok, hogy értelmes emberek, költők, orvosok, idejében beszéljenek az emberekhez az örömről, a férfiak és nők együttélésének emberi lehetőségeiről. Tehát nem a »nemi életről«, hanem az örömről, a türelemről, a szerénységről, a kielégülésről.”

Ilyen ismeretek és képességek, ilyen példák legalább annyira hiányoznak korunk közoktatásából, akár egy korty hűs víz a sivatagban.

A tét nem csekély: meg kell vetnünk a lábunkat saját civilizációnkban.

Ehhez józan és becsületes önismeretre, rendíthetetlen erkölcsi tartásra és őszinteségre, lelki sérelmeink megbeszélésére, az igazi érdemek elismerésére, a bűnök bevallásának, megbánásának és megbocsátásának képességére, a honpolgárok közötti társas viszony fölértékelésére, a finom modor, a helyénvaló öltözködés, a tiszta beszéd és a bölcs hallgatás tudására van szükségünk. Ahhoz, hogy e képességekre szert tehessünk, az oltalmazó család mellett olyan iskolára is szükség van, amely a mindennapi oktatást-nevelést a praktikus igényeken túlmutató érvényességgel műveli.

Összesen 68 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Illieral
2018. június 04. 21:12
1. Elismerem Kásler orvosi karierjét, sőt kifejezetten tetszet, amit az egészségügyről nyilatkzott. 2. Oktatástól tett nyilatkozatai azért inkább rémisztőnek hatnak. Bár ott is mondott jókat. Szerintem kicsit baj, hogy egy 70 + éves ember akarja megmondani, hogyan tanuljanak a gyerekek. Hofman Rózsával is befürdött az oktatkásügy kicsit, most is ezt érzem. De persze majd a tettek beszélnak.
Robur
2018. június 04. 14:05
Egészen ostoba cikk. Pont a jelenlegi oktatási rendszer amit biztosítja az egyformaság egyenlőségét.
annamanna
2018. június 04. 14:03
Tény, hogy a közoktatás tananyagának jelentős része meglehetősen haszontalan a hétköznapokban, és nem csak az irodalomra gondolok, de a matematikára és egyéb természettudományokra is; a fizika-kémia tananyag legnagyobb részére az életben nem volt szükségem és nem is lesz. Nyilván radikálisan meg lehetne változtatni a tananyagot, hogy jobban igazodjon a valós élet valós kihívásaihoz; de a közoktatás egy csomó más ok miatt fontos, mintsem azért, mert valóban a legnélkülözhetetlenebb ismereteket adja át. Szerintem fontos például azért, mert megtanít arra, hogy ha valamit teljesítek, azért megjutalmaz. Teljesítmény nélkül nem kapok jutalmat, de ha teljesítek, nem marad el a jutalom; ami nem több és nem kevesebb, mint amit bárki más is megkaphat. tehát általános érvényűvé teszi azt az elvet, hogy a dolgoknak, tetteknek következményei vannak (ugyan sok következményt meg lehet úszni, de mégis számolni kell a következményekkel). Ez közoktatás nélkül nem volna ilyen biztos. Hozzászoktat ahhoz, hogy az ember számon kérhető - ez közoktatás nélkül nem volna ilyen biztos. Megtanít arra, hogy minden gyereknek ugyanazt a tananyagot kell elsajátítania, tehát legfontosabb tulajdonságaiban minden gyerek(ember) ugyanolyan, nincs különbség. Nem az a legfontosabb az iskolában, ami különbözővé teszi az egyes diákokat, hanem amiben ugyanolyanok, vagy legalábbis hasonlóak. Ezért összességében segíti a társadalmi kohéziót. Ahol a gyerekek nem járnak iskolába (pl Afganisztán), ott nyilvánvalóan hiányzik a társadalmi kohézióból a közoktatás. Még az olyan nagyon nyomorult országokban is segíti a társadalmi összetartást, mint Észak-Korea. A közoktatás hozzászoktat a ritmushoz, napirendhez, a rövid és hosszú távú tervekhez, hiszen egészen biztossá teszi mindenki számára, hogy a tanterv minden nap halad valamilyen végső cél felé, amit a diák csak évek alatt érhet el, de hogy elérje, azért minden egyes nap tennie kell. Gyakoroltatja és elvárja a köszönést, a tiszteletet, az alárendeltség elfogadását. Az egyes tanulók között a teljesítményük, és nem más jellemzőik szerint tesz különbséget és állít fel sorrendet. Nem a vagyon, a szépség, a családi háttér, a kedvesség, a bájos mosoly vagy egyéb más dolgok fontosak, hanem a teljesítmény. A hétköznapi emberi viszonyainkban ez a faktor sokszor háttérbe szorul és a többi tényező válik fontossá. Hogy egyáltalán tudatában legyünk annak, hogy embereket meg lehet becsülni a teljesítményük miatt, fontos az iskola, mert enélkül a társadalmi értékrend talán végképp eltorzulna olyan irányban, ahol semmibe veszik a teljesítményt, megvetik a sokat dolgozó embereket, és teljesen más alapon osztogatnak jutalmat. A közoktatás megváltoztatta a családon belüli viszonyokat is és felülírta azt a hagyományos szemléletet, hogy a szülők mintegy tulajdonosai a gyerekeiknek, szabadon rendelkezhetnek velük. Azáltal, hogy az állam az oktatás révén jogot formál a gyerekre, elvitatta a szülők tulajdonjogát és tudatosította, hogy a szülő számon kérhető a gyereke miatt; az iskola révén az állam rengeteg dolgot megkövetelhet a szülőtől, amit az köteles biztosítani a gyerekének; nem ő dönti el végső soron, hogy a gyereknek mi jár és mi nem jár, mert az iskola ellenerőként kiegyensúlyozza a családon belüli viszonyokat, és azonnal utoléri a szülőt, ha az elhanyagolja/bántalmazza a gyerekét. Az oktatási rendszer miatt a gyerekekkel nem lehet bármit megtenni, mert a gyerekek háta mögé beállt az állam. Az iskola ily módon nem csak számon kér, hanem véd is; na persze az iskolától is megvéd a szülő; így a gyerek hozzászokik már pici korától kezdve, hogy különböző hatalmi centrumok között egyensúlyozzon, hogy különbség van a nyilvános- és a magánélet között, és ami otthon megengedhető, az az iskolában nem biztos és fordítva. Így nem éri meglepetés felnőttként, addigra ez a felállás természetessé válik a számára. Az iskola azt is tudatosítja, hogy mindenki a saját dolgaiért, tetteiért, teljesítményéért felel, és nem mást fognak számon kérni helyette; ha kihívják felelni és nem tudja a leckét, azért nem a mami vagy a tesó lesz megbüntetve, hanem ő. Ha nem viszi magával a füzeteit vagy ha a holmijai rendetlenek, koszosak, szakadtak, azért őt fogják hibáztatni és nem a szülőt, úgyhogy jól teszi, ha vigyáz a cuccaira - ez segít megtanulni kijelölni a személyiség határait, és leválni valami amorf egységről, amiben a családtagjaival olvad össze. Tehát végső soron segíti az önállósulást, a felnőtté válást. Az oktatás segíti a racionális gondolkodást, és gyengíti a babonákban és egyéb irracionális tényezőkben való hitet. Gyakoroltatja az indulatkezelést, a konfliktusok erőszakmentes megoldását. Gyakoroltatja a személyes kapcsolatok létesítését, fenntartását. Ezek nagyon fontos elemei a személyiségfejlődésnek, és teljesen függetlenek bármilyen tananyagtól.
Valodi
2018. június 04. 10:42
"Ha végigsétálunk városaink utcáin és megpillantjuk korunk hősét, a művi tar fejű izomembert, amint mackónadrágjában és koszos tornacipőjében kiszáll a tízmilliós terepjárójából vagy luxus limuzinjából, és eközben ordít a mellette parkoló szerényebb anyagi lehetőségű autóssal" - akkor tudjuk, hogy Párttaggal, de legalábbis fidesz-szavazóval találkoztunk...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!