Orbán Viktor: Zelenszkij elutasította a karácsonyi tűzszünetet
Az ukrán elnök nem fogadta el a magyar ajánlatot.
A háború megkezdésével több ágazatban is érezhetővé vált az orosz és fehérorosz energiaforrásoktól való függése az országnak. Talán a legnagyobb mértékben az üzemanyag terén vált tapasztalhatóvá, mivel Ukrajna üzemanyag-ellátásának a 75 százaléka Fehéroroszországból és Oroszországból jött, és a háború első napjaitól a két ország leállította az importot. Bár a kormány nyugtatta a közvéleményt, hogy van elegendő üzemanyag a raktárokon (legalább 3 hónapnyi), a gyakorlatban már az első hónapban érezhető volt az üzemanyaghiány a benzinkutakon.
Bacsó Róbert, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tanszékvezetője, a közgazdaságtudományok nagydoktora, professzor írása a Makronómon.
Már az első magyarországi humanitárius segély, melyet a magyar kormány Kárpátaljára küldött, több ciszterna üzemanyagot is tartalmazott, ami előrevetítette a problémát az egész ország számára.
A március hónapban még valamilyen mértékben kitartottak a benzinkutak készletei, ehhez persze hozzájárult az egy kézbe eladható mennyiség limitálása (max.20 liter). Áprilistól kezdve, amikor már beindultak a tavaszi mezőgazdasági munkálatok, már csak hűségkártyával rendelkező személyek tudtak tankolni a benzinkutakon.
melyek egyik célpontja az Ukrajnában lévő olajfinomítók és üzemanyagraktárok megsemmisítése volt, amivel a katonaság üzemanyag-ellátását akarták megnehezíteni. Így több rakétatámadással teljesen megsemmisítették a liszicsánszki és a kremencsugi olajfinomítokat és több tucat üzemanyagraktárt.
Ezért az ukrán vezetőség úgy döntött, hogy az EU-ból szállítana. Viszont az üzemanyag-szállítás egyik leggyorsabb és legkifizetődőbb szállítási eszköze a vasút, és egy komoly kihívást kellett megoldani: hogyan szállítsanak az Ukrajnai szélesnyomtávú vasúti hálózatán az EU-s keskenysávú ciszternái? A megoldást Moldovában látták, mely ugyancsak széles nyomtávú vasúti hálózattal rendelkezik.
Így már csak üzemanyag-szállító autók segítségével oldhatták meg az üzemanyaghiányt. Ez persze azt is jelenti, hogy nagy mennyiségű szállítóautóra lenne szükség, melyek átlagosan nem több mint 20-30 tonnát hoz át a határon. Ez a mennyiség egy átlagos nagyvárosi benzinkút egy napi szükségletét elégíti ki. Vagyis a logisztikai problémák elsőrendűek, mivel a szállítási és elővásárlási kérdések nagymértékben meghatározzák az üzemanyag piac telítettségét.
Az üzemanyag hiányának problémáját az országban nagymértékben fokozta a kormány árstopja is,
mely megszabta a benzin és gázolaj fogyasztói árplafonját. Erre azért volt szükség, hogy féken tartsa az elszabadult energiaárakat. E döntés egyben áfa-csökkentéssel és jövedéki adó eltörléssel párosult, mely lehetővé tette az üzemanyagár növekedésének mérséklését.
Igaz, csak egy ideig volt pozitív hatással a gazdaságra. Mivel a fentebb említett harci cselekmények miatt az országban lévő tartalékok lassan kiapadtak, új beszerzési útvonalakat kerestek az üzemanyag piac szereplői. Ezek főleg litván, lengyel és román beszállítók, akik a jelenlegi világpiaci árakon adják el az üzemanyagot az ukrán félnek. S mivel a fogyasztói árplafon Ukrajnában alacsonyabb a nagykereskedelmi árnál, ezért az ukrán benzinkutakon nagyon ritkán jelent meg benzin vagy gázolaj, hiszen az ukrán kormány nem kompenzálta a benzinkutaknak ezt az árkülönbözeti veszteséget.
A gyakorlatban a cikk szerzője az utóbbi egy hónapban különböző internet-fórumokon vagy ismerősöktől, olykor az internet segítségével tudta meg, hogy jelenleg hol is lehet valamennyi liter üzemanyagot beszerezni. Ha egy nagyobb városban a benzinkutak sokasága miatt nagyobb szerencsével jár is az autós, a kisebb községekben és falukban nagyon is aktuálissá válik az üzemanyag utáni kutakodás, ami elég sok fáradságba, időbe és persze idegbe kerül az autótulajdonos számára.
A benzinkút-tulajdonosok és a kormány legutóbbi közös megállapodása e problémát próbálja orvosolni. Ennek megfelelően eltörölték az árplafont, de egy indikatív áron állapodtak meg a felek: a 95-ös benzint maximum 52 UAH (510-520 Ft), a dízelt pedig 58 UAH (570-580 Ft) literenkénti áron fogják értékesíteni a lakosság számára. Ez egy nap alatt több mint 27 százalékos árnövekedést jelentett, ami részben visszavágta a vásárlási kedvet is az autótulajdonosoknál.
Jelenleg az üzemanyag legnagyobb része Lengyelországon keresztül kerül be az országba. Ehhez maximálisan leegyszerűsítették az engedélyezést, valamint a határátlépést a tartálykocsiknak. A fuvarozó cégek számára mindenféle környezetvédelmi előírást is maximálisan lecsökkentettek. Ezek a döntések részben segítettek megnövelni a piaci kínálatot és jelenleg nem tapasztalható sorban állás a kárpátaljai benzinkutakon. Igaz, a középső ukrajnai régiókban az ellátási kérdések még mindig aktuálisak, ott a benzinár is jelentősen nagyobb.
Egy hete elkezdődött az USA-ból, az Amszterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) régióból, német, skandináv és balti olajfinomítókból származó olajtermékek lengyel közvetítéssel való behozatala. Az üzemanyagot kombinált szállítási módokkal juttatják el Lengyelországon keresztül. Emellett az átrakodás növelésének lehetőségét is tárgyalják a felek, és már meg is érkezett az egyik vezető lengyel cég, a PERN SA megerősítése a további kapacitások iránt. Megállapodások születtek az Ukrán Állami Vasutak („Ukrzaliznytsia”) és a lengyel PKP üzemanyag-szállítási munkájának szinkronizálásáról.
1. Az európai szabványoknak megfelelően az Ukrán vasútvonalakat össze kell kötni nyugati határokon keresztül ukrajnai olajraktárokig. Ez leegyszerűsíti és csökkenti a logisztika költségeit, valamint növeli az üzemanyag-ellátás volumenét.
2. El lehet kezdeni az üzemanyag-szállító vagonok lecserélését olyanokra, amelyek megfelelnek az európai szabványoknak, és melyek tanúsítványt kapnak az EU-ban. Ez növeli a vasúti parkot, és ennek megfelelően az üzemanyagimport mennyiségét. Véleményem szerint továbbra is a kőolajtermékek vasúti szállítására kell helyezni a hangsúlyt. Irreális a piacot üzemanyag-teherautókkal telíteni folyamatosan.
3. Az állami forrásokat felhasználni stratégiai üzemanyag-tartalékok létrehozására háromhavi fogyasztás mennyiségében számolva ún. „biztonságos helyeken”. Továbbá biztosítani olyan járműveket, amelyek olajtermékeket szállítanak Ukrajnába (most sok európai beszállító fél a határon túlról küldeni).
Egyelőre nem világos, hogy a listán szereplő elemek megvalósulnak-e. Például több mint egy éve folyik a vita a költségvetési források stratégiai üzemanyag-tartaléknak szükségességéről, ám ilyen tartalék végül mostanáig sem jelent meg.
A kormány üzemanyag-piaci erőfeszítései eddig csekély módon érintették a piacot, és főleg Közép-Ukrajnában nem is lett könnyebb a helyzet.
A benzinkút-tulajdonosok szerint a hiány legkorábban egy hónapon belül fog érezhetően csökkenni.
Reméljük, hogy az üzemanyaghiány mihamarabb megoldódik, mivel júniusban elkezdődik az aratás, amelynek sikere nagy mértékben fog függeni az üzemanyag folyamatos ellátásától (is), és meghatározza Ukrajna és a világ gabonaellátottságának szintjét.