Románia azért kapta ajándékul Sztálintól Észak-Erdélyt, hogy lenyelje a kommunizmust – kérdés, hogy most „robban-e a puliszka?”
A legjobb politikai barométer a világban a román politika mozgása: ahová áll, ott mindenképpen fordulat várható.
Az idei első háromnegyed évben 14 százalékkal csökkent a román járműgyártás, amely ugyanakkor szeptemberben 55 százalékkal nőtt a tavalyi év kilencedik hónapjához mérten, közölte hétfőn a romániai gépkocsigyártók egyesülete (ACAROM).
A január és szeptember közötti időszakban a dél-romániai Craiován működő Ford-üzemben, valamint a Mioveniben levő Dacia gyárban összesen 305 073 járművet állítottak elő, ami 14 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakában jegyzett 354 812-től. A legtöbb járművet a Dacia gyártotta, összesen 181 969-et, amiből 129 583-at a Duster modell tett ki. Emellett a Dacia másik három modellt, a Logant, a Sanderot és a Logan MCV-t gyártotta a romániai üzemében.
Az amerikai Ford az EcoSport és a Puma modellekből szerelt össze összesen 123 104-et.
A román gazdasági sajtó kiemelte, hogy szeptemberben rekordnak számító eredmény született, hiszen a kilencedik hónapban 57 846 járművet állítottak elő a romániai járműgyártó üzemekben, ami 55,7 százalékos növekedésnek felel meg a tavalyi év szeptemberéhez mérten. A Profit.ro gazdasági portál kiemelte, hogy először haladták meg az 50 ezres számot a romániai gyártók egy hónap alatt a romániai gépkocsigyártás történetében. A kiemelkedő szeptemberi eredménynek köszönhetően az éves autógyártás csökkenése is az első nyolc havi 22 százalékos csökkenésről 14 százalékra mérséklődött.
A szeptemberi jó eredmény annak is köszönhető, hogy a Ford immár nem csak egy, hanem két modellt gyárt a craiovai üzemében. A Puma összeszerelését tavaly októberben kezdték el.
Tavaly egész évben 2,9 százalékkal több, 490 412 járművet gyártott a Dacia és a Ford. Ebből mintegy 350 ezret a Dacia, 140 ezret a Ford.
(MTI)