Olasz lap: kezdetét vette a nagy verseny – Orbán és Macron között dől el Európa sorsa
A francia elnök is elkezdett mozgolódni.
Csaknem 15 milliárd eurós mentőcsomagot jelentett be kedden a francia kormány a koronavírus-járvány egyik legfőbb vesztesének számító repülőgépgyártó iparnak, amelyből másfél milliárd eurót a következő három évben kutatásra fordítanak, azzal a céllal, hogy 2035-re elkészüljön a karbonsemleges francia repülőgép.
„Kihirdetjük a rendkívüli állapotot a repülőgépgyártó iparunk megmentésére, azért, hogy még inkább versenyképessé és környezetkímélővé válhasson a jövő zöld repülőgépeinek gyártásával” – mondta párizsi sajtótájékoztatóján Bruno Le Maire gazdasági miniszter.
Miközben a repülőgépgyártó ágazatban a járvány következményeként, a megrendelések visszaesésével a fejlesztéssel és kutatással foglalkozó 35 ezer ember mintegy harmadának került veszélybe a munkahelye, a kormány célja előkészíteni a polgári közlekedés repülőgépei, a helikopterek és a teherszállító repülőgépek új generációját, amely újfajta propulziós rendszerekkel – mint például a hidrogén motorok – kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki.
„Az ágazat eredeti terveihez képest ez tízéves gyorsítást jelent” – jelezte Elisabeth Borne közlekedési és környezetvédelmi miniszter.
A kis- és középvállalkozások átalakulásának felgyorsítására az állam és az ágazat nagyvállalatai
500 millió eurós befektetési alapot hoznak létre a nyáron,
amely fokozatosan egymilliárd euróra nő. Egy másik, 300 millió eurós alapból pedig a termelési eszközök modernizációját támogatja a következő három évben az állam – jelezte Bruno Le Maire.
A hadügyminisztérium még idén felgyorsítja katonairepülőgép-megrendeléseit, mintegy 600 millió euró értékben, ami a tárca beszerzési költségvetésének 5 százaléka – közölte a miniszter, Florence Parly.
„Ha nem avatkoznánk be most, az ágazat munkahelyeinek egyharmada megszűnne”
– vélte a gazdasági miniszter, aki arra kérte a gyártókat, hogy „tegyenek meg mindent az elbocsátások elkerülése érdekében.”
A repülőgépgyártás 300 ezer közvetett, illetve beszállítói munkahelyet biztosít Franciaországban.
A 15 milliárd eurós csomag csaknem felét, 7 milliárd eurót az Air France kapja meg közvetlen hitelek, illetve államilag garantált bankhitelek formájában. Az összegből a légitársaság meg tud rendelni az eredeti beszerzési terveinek megfelelően hatvan Airbus A220-as típusú és 38 Airbus A350-es típusú repülőgépet.
(MTI)
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.