Jobbá válhatunk, ha külföldiekkel versenyzünk
Nuruzzaman, Singh és Pattnaik tanulmánya azt vizsgálja, hogy innovatívabbak-e a feltörekvő országok azon cégei, amelyek külföldi vállalatokkal való versenyre kényszerülnek. A világ egységesedik, hálózatosodik, a külföldi cégek betörnek a helyi piacokra, aggodalmakat okozva a nemzeti gazdaságpolitika számára, hiszen veszélyeztethetik a helyi cégek túlélését és növekedését. Ennek oka lehet, hogy a helyi cégek még nem olyan versenyképesek és innovatívak, mint a nemzetközi versenyből érkező külföldiek.
Az ezredforduló után azonban mindinkább megjelennek azok az elemzések is, amelyek szerint
a külföldi cégek versenyre ösztönzik a nemzeti cégeket, ezzel pedig inkább jót tesznek, mint kárt.
A külföldi cégek elvileg tudást hoznak, ami segíti a helyieket innoválni, így azok termelékenyebbek és hatékonyabbak lesznek. Így ma a közgazdaságtan továbbra sem tud döntő bizonyítékot felmutatni a külföldiek egyértelműen kedvező vagy negatív hatásai mellett.
Az is innováció, ha utánozzuk a külföldieket
Épp ezért vizsgálta három szerző legújabb tanulmányában azt, hogy a feltörekvő gazdaságok nemzeti cégeire hogyan hatnak a külföldi vállalatok. Ugyanis egy magyar cég például két csatornán keresztül is szembesül a külföldi túlerővel: itthon, Magyarországon a beérkező külföldi működőtőke vagy import formájában jelennek meg a versenytársak, de ha exportálna és külpiacra lépne a magyar cég, akkor is meg kell mérkőznie a nemzetközi piacot uraló nagyvállalatokkal. Ma a feltörekvő országok döntően a beáramló tőke formájában találkoznak külföldi vállalatokkal, külföldön pedig export formájában lépnek versenyre velük, kiáramló működőtőke formájában azonban kevésbé.
A kutatók megjegyzik, hogy eddig a tanulmányok az exporton keresztül történő tanulást az áttörő innovációkkal mérték, de létezik egy másik mód is, amellyel az export tevékenységén keresztül tanulni lehet – ez pedig az utánzó innováció. A szerzők szerint
fontos az innovációról, mint utánzásról, mint meglévő jógyakorlatok átvételéről beszélni.
A nemzeti cégek ugyanis nem mindig rendelkeznek azzal a képességgel, hogy áttörő újításokat hozzanak létre, ami nem baj, hiszen van ennek másik célravezető módja is – amivel a közgazdászok sokkal kevesebbet foglalkoznak.