„Dühös vagyok a németekre” – elszabadultak az energiaárak Svédországban
Nem kellett volna bezárni az atomerőműveket a miniszterelnök szerint.
A halfeldolgozás melléktermékeiből előállított biogázzal fogja hajtani óceánjáróit egy norvég vállalat. Erre óriási szükség van, mert a világ legnagyobb óceánjáróinak napi emissziója felér egymillió autó károsanyag-kibocsátásával.
A kirándulóhajókat működtető Hurtigruten társaság a halfeldolgozási melléktermékekből és egyéb szerves hulladékokból előállított biogázt cseppfolyósított formában fogja üzemanyagként használni – írta a The Guardian című brit napilap honlapja.
Az óceáni közlekedéshez használt olcsó nehézolaj egyre nagyobb problémát jelent, mivel jóval szennyezőbb, mint a szárazföldi közlekedésben használt üzemanyagok. A nehézolajat használó hajók ként és egyéb szennyező anyagokat juttatnak a levegőbe, jelentősen hozzájárulva a légszennyezéshez és a klímaváltozáshoz. A világ legnagyobb óceánjáróinak napi emissziója felér egymillió autó károsanyag-kibocsátásával.
A biogázra való átállással azonban csökkenthető a szennyezés és az üvegházhatású gázok kibocsátása.
A Hurtigruten jelenleg 17 hajót működtet, közülük 2021-re legalább hatot cseppfolyósított biogázzal akar hajtani - ez is fosszilis tüzelőanyag, ám tisztább sok más alternatívánál –, valamint a megújuló forrásokból származó energia tárolására alkalmas akkumulátorokkal akarja felszerelni őket.
A 125 éves norvég vállalat továbbá betiltja fedélzetein az eldobható műanyagokat a fenntarthatóság jegyében. A cég az Északi-és a Déli-sarkvidékre szervez utakat: mindkettő rendkívül érzékeny terület.
Biogáz a legtöbb szerves hulladékból előállítható: a szerves anyagot biológiai úton metánná alakítják, amely égethető és energiává alakítható. Az élelmiszeripar minden szegmensében keletkezik szerves hulladék, amely azonban gyakran a szeméttelepeken köt ki, ahol a lebomlása során hozzájárul az üvegházhatású gázok kibocsátáshoz.
(MTI)