A nemzeti légitársaságnak folyósított támogatás miatt vette elő Romániát a Bizottság

2021. július 05. 15:02

Az Európai Bizottságnak kétségei támadtak és mélyrehatóan vizsgálni készül azt, hogy Románia az uniós joggal összeférhető módon támogatja-e nemzeti légitársaságát, a TAROM-ot.

2021. július 05. 15:02
null

Vizsgálni kezdte az Európai Bizottság, hogy Románia jogellenesen juttatott-e állami támogatást az ország legnagyobb légitársasága, a TAROM részére. Az ügy hátterében az áll, hogy az Európai Bizottság még 2020 februárjában hagyta jóvá, hogy a TAROM, amely egyúttal Románia nemzeti légitársasága közel 37 millió eurós (mai árfolyamon valamivel több mint 13 milliárd forint értékű) támogatást kapjon megmentési támogatás címén az államtól.

A vizsgálódás azt követően indult, hogy Románia idén május végén tájékoztatta az Európai Bizottságot a légitársaság átstrukturálásának részleteiről.

Eszerint ez a 37 millió euró körüli támogatás

egy nagyobb mértékű, közpénzből finanszírozott, 190 millió euró keretösszegű segélycsomag része.

Ezzel kapcsolatban egy kiszivárgott átszervezési tervre hivatkozva írta meg a Krónika online még idén februárban, hogy az átszervezés keretében a TAROM alkalmazottai csaknem felétől válhat meg (a vállalat a jelenlegi közel 1.500 fős személyzetéből 700 főtől válna meg). A cég ezen felül bércsökkentést is végrehajtott. 

Megmentési és szerkezetátalakítási célú támogatást egyébként az uniós jog lehetővé tesz a nehéz helyzetben lévő vállalkozások megmentéséhez, illetve a működés helyreállításához. Ehhez az szükséges, hogy az állami támogatás ideje és terjedelme korlátozott legyen, illetve igazolni kell azt is, hogy a támogatást közcélra fordítják.

A megmentési támogatást legfeljebb hat hónapra folyósítják, amelynek elegendőnek kell lennie arra, hogy a társaság vészhelyzeti tervet dolgozzon ki a továbbműködtetésre vonatkozóan. Igénybevételével elvileg biztosítható, hogy a cég fél éven keresztül képes fenntartani üzleti tevékenységét.

A megmentési támogatás az állami támogatásoknak egyik leginkább versenytorzító formája. Ha ugyanis a szabad piac ideális működését vesszük alapul, akkor a kevésbé hatékony vállalkozásoknak szükségszerűen ki kell lépniük a piacról - a piac törvényszerűségei miatt ugyanis a hatékony és fejlett cégek a kevésbé hatékony vállalkozások rovására növekednek. Az ilyen és ehhez hasonló állami támogatások azonban e folyamatokba történő, azokat lassító beavatkozásnak tekinthetők. Mégis, ha a megmentési támogatás eredményeképpen a vállalkozás életképesnek bizonyul, a versenyben továbbra is részt vehet.

Megmentési támogatásnak hitelgarancia, illetve hitel formájában nyújtott ideiglenes likviditási támogatásból kell állnia. Ezen felül, fő szabály szerint az első részletnek a kedvezményezett részére történő folyósításától számított legfeljebb hat hónapon belül minden hitelt vissza kell fizetni, és minden garanciának meg kell szűnnie.

vagyis, hogy a támogatás képes-e biztosítani a TAROM hosszú távú működését anélkül, hogy további állami támogatások folyósítására lenne szükség.

A Bizottság mérlegeli továbbá, hogy a TAROM maga megtesz-e mindent annak érdekében, hogy a piaci működése biztosított maradjon, valamint, hogy működési szerkezetéből nem következik-e az, hogy a menedzsment folytatólagos állami támogatásokra számít. Ellenkező esetben ugyanis a TAROM részére juttatott támogatások piactorzító hatásúak lehetnek.

A megmentési támogatás az állami támogatásoknak egyik leginkább versenytorzító formája, s ahhoz a cégek csak akkor folyamodhatnak, ha már az összes piaci lehetőséget kimerítették. Ha ugyanis a szabad piac ideális működését vesszük alapul, akkor a kevésbé hatékony vállalkozásoknak szükségszerűen ki kell lépniük a piacról - a piac törvényszerűségei miatt ugyanis a hatékony és fejlett cégek a kevésbé hatékony vállalkozások rovására növekednek. Az ilyen és ehhez hasonló állami támogatások azonban e folyamatokba történő, azokat lassító beavatkozásnak tekinthetők. Mégis, ha a megmentési támogatás eredményeképpen a vállalkozás életképesnek bizonyul, a versenyben továbbra is részt vehet.

Noha a TAROM megmentése már évek óta esedékes, s Románia is az elmúlt évek mélyrepülésére hivatkozva támogatná a légitársaságot, a Precedens még április elején írt arról, hogy a koronavírus-világjárvány következtében Európa-szerte számos jelentős légitársaság is állami támogatást vett igénybe.

Így kaphatott az Air France 4 milliárd eurót Franciaországtól, miközben az állam részesedése a vállalatban 30 százalékra növekedett. 

De a Lufthansa is jelentős állami támogatásokból igyekszik kilábalni a válságból, amelyet például az Európa legnagyobb légitársaságának számító Ryanair nem igazán néz jó szemmel. A diszkont légitársaság az Air France-ügy kapcsán azt követelte az Európai Bizottságtól, hogy tiltsa el a francia kormányt az Air France-t célzó állami támogatásoktól.

A Lufthansa kapcsán pedig a Ryanair-vezér a következőket jelentette ki:

Úgy vélem, társaságunk részletesen nyomon követi majd a Lufthansa visszaerősödését, s ahol a légitársaság réseket hagy, az számunka lehetőségekkel kecsegtet a további növekedésre nézve – legyen szó Frankfurtról, vagy egyéb német repterekről.” - nyilatkozott Michael O’Leary még márciusban.

A Ryanair vezére egyébként igen lesújtóan nyilatkozott a neves német légitársaság stratégiáját illetően. 

Az állami támogatások a Lufthansa tevékenysége nyomán futottak fel a koronavírus-járvány ideje alatt. A légitársaság részeges nagybácsi módjára sasszézik Európa-szerte, felszipkázva az állami támogatásokat nemcsak a német, de az osztrák, a svájci és a brüsszeli kormányoktól is. Nincs olyan kormány, ahol a Lufthansa nem jelentkezett volna be állami támogatásért (…).” - kritizálta a Ryanair-vezér versenytársa magatartását.

Kép: Creative Touch Imaging Ltd / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Dobozi Gergely

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Burmin
2021. július 14. 19:40
Ne bassz 7-es cikkely ?
nyugalom
2021. július 14. 16:16
A franciaknak mintha elneztek volna, ha jól emlekszem!
Az ajtónak támaszkodni tilos
2021. július 09. 19:47
Jogos. A szabály mindenkire vonatkozik, nem csak MALÉVre.
OberEnnsinnen
2021. július 09. 11:52
Romániának 100%-ban igaza van, amikor nemzeti légitársaságát védelmezi az átláthatatlan pénzekből finanszírozott "Emirátusok" monopol túlsúlyával szemben...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!