Megjött az amerikai válasz az orosz „fenyegetésre” (VIDEÓ)
Az új fegyver a HIMARS-okra is hatással lesz.
Az adatok szabad áramlását az állampolgárok szabad mozgásához hasonlóan garantálni kell az EU-ban.
„A járvány rávilágított arra, hogy melyek az élet azon területei, ahol alapvető változásokra van szükségünk a jövőben.
De egy területen sem annyira kézzel fogható ez az igény, mint a digitális eszközök, ezen belül is a mesterséges intelligencia egészségügyben való alkalmazásában.
(…)
Az Európai Bizottság áprilisban a mesterséges intelligencia szabályozásának fontosságára hívta fel a figyelmet annak érdekében, hogy Európa „felkészüljön a digitális korszakra”.
A Bizottság kezdeményezése időszerű, hiszen az egészségügy válaszút előtt áll.
Most lehetőségünk van arra, hogy éljünk a mesterséges intelligencia és a digitális technológia nyújtotta lehetőségekkel, és kihasználjuk a bennük rejlő potenciált most és a jövőben is.
Vagy inkább elszalasztjuk a lehetőséget, és végignézzük, ahogy a közegészségügyi rendszer alkalmatlanná válik a jövő kihívásaink kezelésére és a hatalmas megterhelés súlya alatt megroppan. Ezzel egy olyan világba lépünk, ahol a legújabb technológiai megoldásokhoz csak a legkiváltságosabb réteg fér hozzá, vagyis azok az emberek, akik meg tudják fizeti a magánegészségügyet.
A születéskor várható élettartam növekszik, ahogy a betegek száma is, a betegeknek pedig egyre összetettebb igényeik vannak. Ezzel együtt a költségek is nőnek, és a bevethető munkaerő nem bír lépést tartani az egyre nagyobb igényekkel.
(…)
A technológia segíthet abban, hogy az egészségügyi személyzetnek több ideje maradjon a tényleges betegellátásra azáltal, hogy egyszerűsíti vagy megszünteti az orvosok és ápolók által végzett adminisztrációs feladatkörök 80 százalékát.
A digitalizálás forradalmasíthatja az egészség menedzselését, kezdve azzal, hogy a különböző szakemberek által rögzített kezelési előzményeket egy adatbázisban egységesítik, később pedig az egyének egészségügyi állapotának valós idejű behatárolása is megvalósítható lesz.
A technológia alkalmazásával az innovációs vállalatok olyan adatokhoz jutnának hozzá, melyekkel elő lehet mozdítani az egészügyi fejlesztéseket is. Ezzel Európa képes lenne saját maga irányítani az innovációs folyamatokat, nem kellene a technológiát az Egyesült Államokból vagy Kínából importálni.
A lehetőségek maximalizálása érdekében megfelelő szabályozási és visszatérítési keretrendszerre van szükség, méghozzá gyorsan.
Az egész Európa Unióban segíteni kell az együttműködést és a jó gyakorlatok átadását a vállalatok, a nemzeti hatóságok, a betegek és az állampolgárok között.
Emellett közös követelményrendszert kell felállítani az adatmegosztásra vonatkozóan, erősíteni kell az állampolgári bizalmat és az átláthatóságot, valamint közös szabályokat kell alkotni az adatgyűjtésre, adatmozgásra és a magénélet védelmére vonatkozóan.
A cél, hogy az adatok szabad áramlását ugyanúgy védjük, mint ahogy az EU garantálja az állampolgárok szabad mozgását.
(…)
Tény, hogy vannak érzékeny területek, melyeket figyelembe kell venni a személyes adatok kezelésekor, de nem kell követni azon ázsiai országok példáját, melyek hitelkártya-adatokat és köztéri kamerák felvételeit is felhasználták a járvány elleni védekezés során.
Vannak azonban követendő példát, így például Észtország, ahol az egészségügyi rendszer teljes digitalizáláson esett át, a betegek egy online portálon keresztül – ahol az összes leletük megtalálható – ellenőrizni tudják, hogy kik férhetnek hozzá adataikhoz.
Fordulóponthoz érkeztük, cselekednünk kell.”