A May-kormány már egy vámuniós Brexitre is nyitott lenne

2019. március 31. 12:35

Észak-Írország és Skócia is távozhat egy kemény Brexittel, véli több brit politikus.

2019. március 31. 12:35

A brit igazságügy-miniszter szerint ha a parlament megszavazza a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) valamely enyhébb formáját, azt a kormány nem hagyhatná figyelmen kívül. David Gauke a BBC televízió vasárnapi politikai magazinműsorának vendége volt. 

Arra a kérdésre, hogy mi történne, ha az alsóház megszavazná például a vámuniós viszonyrendszer fenntartását az EU-val, Gauke úgy fogalmazott: ha az alsóházi képviselők „elsöprő többséggel” megszavaznak például egy olyan változatot, amely kizárja a megállapodás nélküli kilépést az Európai Unióból, és ezzel együtt a Brexit valamely enyhébb formájára voksolnak, nem lenne tartható álláspont a kormány részéről ennek figyelmen kívül hagyása.

Hozzátette: ez azt is jelenti, hogy ebben az esetben a kormány nem dönthetne úgy, hogy a brit EU-tagság megállapodás nélkül szűnjön meg.  A vasárnapi BBC-interjúműsorban kijelentette: a megállapodás nélküli kilépés az EU-ból "nagyon-nagyon rossz hír" lenne. Egy ilyen forgatókönyv ugyanis Gauke szerint már rövid távon komoly gazdasági felfordulást okozna, hosszú távon a beruházásokra is hatással lenne, nemzetbiztonsági szempontból pedig aggályos az is, hogy London hogyan tudná fenntartani a jelenlegi szintű információcserét az uniós országokkal. A miniszter közölte: őt nagyon aggasztja az is, hogy egy ilyen Brexit-forgatókönyv milyen hatással lenne az Egyesült Királyság integritására. Gauke szerint ugyanis ha kemény Brexit esetén ismét határellenőrzést kellene bevezetni a jelenleg teljesen nyitott ír-északír határon, "az kérdőjelessé tehetné Észak-Írország jövőjét az Egyesült Királyságon belül".

Skócia is mehet Észak-Írországgal

Ugyanezt a lehetőséget Sir John Major volt konzervatív párti miniszterelnök sem zárta ki. Major ugyanebben a vasárnapi BBC-műsorban nyilatkozva úgy fogalmazott: megállapodás nélküli Brexit esetén az Egyesült Királyság Észak-Írországot és Skóciát is „elveszítheti”. A brit EU-tagságról 2016-ban tartott népszavazáson országos átlagban a választók 51,89 százaléka a kilépésre, Skóciában azonban 62 százalék, Észak-Írországban 55,8 százalék a bennmaradásra voksolt.

A brit sajtó egybehangzó vasárnapi értesülései szerint ugyanakkor a kormányzó Konzervatív Párt frakciójának számos tagja aláírt egy levelet, amely arra szólítja fel Theresa May miniszterelnököt, hogy a megállapodás nélküli kilépést részesítse előnyben a Brexit valamely „puhább” változata ellenében. A The Sunday Times című konzervatív vasárnapi lap úgy tudja, hogy a levelet az alsóházi tory frakció több mint a fele, 170 képviselő aláírta, köztük kormánytagok.

Hétfőn várhatóan a ház elé kerülnek a képviselők által saját kezdeményezésükre – a kormány ellenzésével dacolva – kidolgozott alternatív megoldások, annak kiderítése végett, hogy ezek közül valamelyiknek az elfogadásához megteremthető-e a többség. Az alsóház a héten nyolc ilyen alternatív javaslatról szavazott, de ezek egyike sem kapott többséget. Kettő azonban közel járt ehhez, és lehetséges, hogy ez a kettő kerül ismét a ház elé hétfőn.

Az egyik vámunió fenntartását célozza az EU-val a Brexit után is, a másik szerint a kilépési megállapodást a kormány csak akkor léptethetné életbe, ha az egyezményt előbb népszavazáson is jóváhagyják a választók. Az Egyesült Királyság az eredeti határidő alapján pénteken, brit idő szerint 23 órakor, közép-európai idő szerint éjfélkor lépett volna ki az Európai Unióból. A londoni alsóház azonban háromszor is elutasította a kilépés feltételrendszeréről az EU-val novemberben elért megállapodást, és Theresa May már a második visszautasítás után kezdeményezte az EU-nál a kilépés elhalasztását június 30-ig.

EP-választás a britekkel?

A múlt heti EU-csúcson született kompromisszumos megoldás szerint az Európai Unió május 22-ig tartó halasztásba egyezett bele, de ehhez a Brexit-egyezményt a korábbi kilépési határidőig, vagyis péntek éjjelig jóvá kellett volna hagynia a brit parlamentnek. Mivel a Brexit-megállapodást az alsóház a pénteken tartott harmadik szavazáson is elvetette, érvényét vesztette a rendezett brit kilépésre megállapított május 22-i határidő, és életbe lépett egy új: Londonnak immár április 12-éig jeleznie kell a Brexit-folyamat további menetével kapcsolatos terveit, és azt, hogy ha e határidő meghosszabbítását kéri, akkor hajlandó-e részt venni a május végén esedékes európai parlamenti választásokon.

Az április 12-i határidő meghosszabbításához is szükséges az EU-ban maradó 27 tagország egyhangú jóváhagyása. Ha e határidőig nincs előrelépés a további Brexit-menetrend ügyében, és ha az EU az újabb halasztás fejében ragaszkodik a brit részvételhez az EP-választásokon, ám ezt a brit kormány - jelenlegi álláspontjának megfelelően - elutasítja, akkor április 12-én a brit EU-tagság elvileg megállapodás nélkül megszűnhet.

(MTI)

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
12345
2019. április 02. 12:24
Nép döntött, hogy nem kell nekik EU. Akkor mi a kérdés? Húzzanak már ki a EU-ból! EU is egy töketlen csapat. Hány megállapodás után mondja még a UK, hogy mégse jó. Ki kell őket vágni és 1 másodperc haladékot se adni.
korona
2019. április 01. 00:05
(bemásotírás)Guardian.Google forfítás--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ELŐKÉSZÜLETEK A BREXITRE VAJON CSAK A BREXITRE ? A Secret Cabinet Office dokumentum a kaotikus tervezést mutatja a nem-foglalkozó Brexit számára Exkluzív: a papír azt mondja, hogy a „kritikus fázis” utolsó hónapokban tarthat, mivel a félelem emelkedik a közlekedési és élelmiszerellátási zavarok felett Nick Hopkins Fri 229 2019. 17.21 GMT Utoljára módosítva: 2019. március 22. 19.57 GMT Megoszt 23 795 A Operation yellowhammer előnézeti terv A Minisztertanács Yellowhammer műveletének előkészítése a nem foglalkozó Brexit-ra. Fénykép: kabinetiroda A nem üzletkötésű Brexit hatásának terjedelmét és terjedelmét egy bizalmas kabinetiroda-dokumentumban tárják fel, amely „kritikus három hónapos fázist” figyelmeztet az EU-ból való kilépés után, amely alatt a teljes tervezési művelet túlterhelhető. A titkosított dokumentum, amelyet a Guardian látott, meghatározza a Whitehallban lévő parancsnoki és ellenőrzési struktúrákat, hogy megbirkózzanak a nem-elutazással, és azt mondja, hogy a kormányhivataloknak a legtöbb problémát maguknak kell tüzelniük - vagy kockáztatniuk kell a „ Yellowhammer művelet ” összeomlását . „A… struktúra gyorsan csökken, ha túl sok döntés indokolatlanul felemelkedik azon felső szintekre, amelyek ésszerűen belsőleg kezelhetők” - mondja a dokumentum. Azt is elismeri, hogy „valószínűleg előre nem látott problémák és hatások” állnak fenn egy nem-megállapodású Brexit-ban, amelyet a Yellowhammer művelete nem tudott előre megjósolni. A kabinetiroda vezető szerepet vállalt az eladásokra való felkészülésben, és kétségbeesetten háborús szerencsejáték-forgatókönyvek, ha az Egyesült Királyság következetes terv nélkül hagyja el. A dokumentum tartalmazza a Whitehall-i rutinmentes napi naplót, amely 7-kor kezdődik a „helyzetjelentéseknek” az Egyesült Királyságból a miniszterek és a vezető tisztségviselők részére történő elküldésével, és folytatódik a non-stop felmérésekkel és ülésekkel. a következő nap. Művelet Yellowhammer "napi ritmusa" folyamatábra a valószínűleg nem foglalkozó napról Whitehallban. Facebook Twitter Pinterest Művelet Yellowhammer "napi ritmusa" folyamatábra a valószínűleg nem foglalkozó napról Whitehallban. Fénykép: kabinetiroda Ez a magas tempó valószínűleg hónapokig szükséges, a dokumentum szerint. Iratkozzon fel Brexit heti tájékoztatására Olvass tovább A Yellowhammer hadművelet ismereteinek egyik forrása világossá tette, hogy miközben a tervezés felgyorsult, a teljes kép kaotikus és „rudderless” marad. Az üzletre való felkészülés időbeli kritikává vált a Westminster-i politikai holtpont miatt. A Kent megyei tanács „élő” teszteket futtatott, hogy megtudja, hogy az iskolák, a kórházak és a morvák hogyan tudnak megbirkózni azzal, hogy 10 000 teherautót parkolnak a forgalmas kikötők közelében. Csütörtökön kiderült, hogy a Honvédelmi Minisztérium létrehozott egy bunkert a Whitehall főépülete alatt, hogy koordinálja a Brexitra adott katonai válaszokat . A mozdulatok a növekvő aggodalomra hívják fel a figyelmet a nem foglalkozás által okozott zavarok miatt - az esetleges hiányosságok mindentől kezdve a gyógyszerektől a friss élelmiszerekig és a WC-papírokig. A bizalmas kabinet-irat dokumentum Facebook Twitter Pinterest A bizalmas kabinet-irat dokumentum. Fénykép: kabinetiroda A kockázatok mérséklésére tett kísérletben a kabinetiroda „a műveletek magas szintű koncepcióját” dolgozta ki a Whitehall parancsnokságára, ellenőrzésére és koordinálására, a felmerülő problémák esetén. A Guardian megérti, hogy ezt a kézikönyvet a kormányzati tisztviselők körében terjesztették, hanem a 38 helyi rugalmassági fórumra is , amelyek feladata lesz a helyszíni problémák azonosítása és kezelése. Ezek közül az LRF-ek közül sokan vezető rendőröknek kell vezetniük. A dokumentum figyelmeztet arra, hogy az ügynökségeknek és a kormányzati szerveknek feltételezniük kell, hogy hosszabb ideig megállnak. A 12 nagy kockázattal járó terület, amelyet különösen fontosnak tartottak, a közlekedés, az egészségügyi szolgáltatások, valamint az élelmiszer- és vízellátás. „A tervezési feltevések szerint feltételezhető, hogy a parancsnoki, ellenőrzési és koordinációs intézkedések a kritikus szakaszban legalább 12 hétig tarthatnak, és szükség lehet 24/7 munkára minden érintett részlegnél és ügynökségnél” - mondja a dokumentum. „Néhány hatás akár 24 hétig is érezhető.” A kabinet-hivatal által azonosított kockázati területek. Facebook Twitter Pinterest A kabinet-hivatal által azonosított kockázati területek. Fénykép: kabinetiroda Az esetleges válságra adott válaszként a legfontosabb döntéseket a januárban létrehozott, kevéssé ismert Európai Unió kilépési és kereskedelmi (felkészültségi) albizottsága hozza meg, és elnöke a miniszterelnök. Ez hatalmas hatáskörrel rendelkezik a sürgősségi intézkedések beavatkozására és megrendelésére, beleértve a hadsereg mozgósítását, és szükség esetén a szabályozás megszabadulását, a dokumentum azt sugallja. „A bizottság rendelkezésre áll, hogy áttekintést készítsen a helyzetről, és hozzon meg minden releváns döntést, beleértve a következő területeket, de nem korlátozódik a jogszabályokra, azonosítja a finanszírozási lehetőségeket, a nemzeti szintű erőforrások elosztását (például katonai, bűnüldözési vagy közszolgálati forrásokat, kormányzati szervek irányítása és a miniszteri szintű előírások enyhítése. ”\ t A dokumentum azonban hangsúlyozza, hogy a szervezeti egységek nem tudják csak a kabinet irodáit megpróbálni, és a személyzetnek saját „szervezeti egységeit” kell ellátnia, és finanszíroznia kell a meglévő költségvetésekből származó kezdeményezéseket. A kilépési és kereskedelmi (felkészültség) albizottság rendelkezésére álló vészhelyzeti hatáskörök Facebook Twitter Pinterest A kilépési és kereskedelmi (felkészültség) albizottság rendelkezésére álló vészhelyzeti hatáskörök. Fénykép: kabinetiroda „Az osztályok megtartják a kockázatokat és az elszámoltathatóságot az osztályok erőforrásaiban és struktúráiban lévő problémák kezeléséért” - állítja a dokumentum. A Guardian által megfigyelt külön iránymutatásban a kabinetiroda elmondta a helyi ellenállás fórumoknak, hogy azt akarja, hogy azonnal tájékoztassanak bizonyos típusú információkról a parancssorban. Ez magában foglalja a közösségi feszültségek és a gyűlölet-bűnözés, a pánikvásárlás, a tiltakozások és a tüntetések növekedésének jeleit. „Az információt kérik az osztályok és a miniszterek segítésére, hogy megértsék az esetlegesen előforduló hatások jellegét és mértékét” - mondja az útmutató. Az Egészségügyi Minisztérium minden olyan klinikát és kórházat adott ki Angliában és Walesben, amely 60 kérdést jelent. Ezt naponta kell kitölteni, és a vezető tisztségviselőknek kell elküldeni. A nem foglalkozó Brexit „előre nem látható problémái és hatásai” a dokumentumban kiemeltek Facebook Twitter Pinterest A nem foglalkozó Brexit „előre nem látható problémái és hatásai” a dokumentumban kiemeltek. Fénykép: kabinetiroda A kérdések a következőket foglalják magukban: „Kérjük, erősítse meg, hogy az üzleti kritikus szolgáltatásokat a következő napi„ sitrep ”benyújtásáig meg tudja őrizni ? - Biztos vagy benne, hogy a sürgető rákkezeléseket addig tarthatja, amíg a következő napi„ sitrep ”beadásra nem kerül sor?” És „ Tervezi-e az Ön szervezete, hogy felfüggeszti a betegszolgálatot, amíg a következő napi "sitrep" beadványt nem kell benyújtani? A források szerint ez a tervezés valószínűleg túl kevés, túl késő. Az idő várhatóan elfogyott, az egyik fő gond az, hogy a központi kormányzat nem mondja el a helyi hatóságoknak, hogy mi a prioritás. „A központi kormány nem nyújt vezető szerepet” - mondta a forrás. - Abban a pillanatban igyekszünk mindent megtervezni. Nincs elszámoltathatósági irány. A nem-foglalkozó Brexitra adott választ az alulról felfelé kell építeni. ” A Yellowhammer kockázatértékelése Facebook Twitter Pinterest A Yellowhammer kockázatértékelése. Fénykép: kabinetiroda Egy kormányzati szóvivő azt mondta: „Felelős kormányként terveztünk és folyamatosan készítünk minden esélyt, és ez magában foglalja a nem foglalkozó Brexit hatásainak kezelését is, ha felmerülnek. „Intézkedéseket tettünk annak érdekében, hogy a helyi vezetők további forrásokhoz és támogatáshoz férjenek hozzá, ha szükséges. Ez magában foglalja a 58 millió fontot is, hogy segítsék a Brexit-készítményeket. A kabinetiroda szerint a Lakásügyi, Közösségi és Önkormányzati Minisztérium az LRF-ekkel hetente hívásokat folytatott, hogy megosszák az információkat, beleértve a Whitehall-tól a Brexit felkészültséggel kapcsolatos legfrissebbeket, és az LRF-ek minden helyi problémát fel tudtak emelni. Azt mondta, hogy az EU kilépési önkormányzati kézbesítő testülete, amelynek elnöke a közösségek titkára, James Brokenshire, rendszeresen találkozott, és lehetővé teszi a tanács vezetőinek, hogy közvetlenül beszéljenek a miniszterekkel a hazai Brexit előkészületekről. Mint Brexit szövőszék… ... A Guardian azért van, hogy segítsen végigvezetni Önt az előttünk álló helyeken. Több ember olvas és támogat független, vizsgálati jelentést, mint valaha. És számos hírszervezettől eltérően olyan megközelítést választottunk, amely lehetővé teszi számunkra, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük az újságírásunkat, függetlenül attól, hogy hol élnek, vagy mit engedhetnek meg maguknak. A Guardian szerkesztői szempontból független, azaz saját napirendünket állítjuk be. Újságírásunk mentes a kereskedelmi elfogultságtól, és nem befolyásolja milliárdos tulajdonosok, politikusok vagy részvényesek. Senki nem szerkeszti a szerkesztőt. Senki sem irányítja véleményünket. Ez azért fontos, mert lehetővé teszi számunkra, hogy hangot adjunk azoknak, akik kevésbé hallottak, kihívják a hatalmat, és tartsák őket számukra. Ez különbözik minket a médiában másoktól, amikor a tényszerű, becsületes jelentéstétel kritikus. Minden olyan hozzájárulás, amit Ön, nagy vagy kicsi olvasók, kap, közvetlenül az újságírás finanszírozásához jár. Ez a támogatás lehetővé teszi számunkra, hogy folytassuk a munkát, ahogyan mi is - de minden jövőbeli évre meg kell tartanunk és építenünk. Támogassa a The Guardian-t mindössze 1 dollárból - és csak egy percet vesz igénybe. Köszönöm.
Agnieszka
2019. március 31. 17:32
Ez egy nehéz ügy. Kezdettől fogva benn volt a pakliban, h. végül maradnak. Nehéz időkben nagyon értelmes, határozott vezető kell, egészen más szitu, mint a menedzselés békében. Minden tiszeteletem Teresa May-é, de még csak az extra okosság sem elég nehéz időkben, háttér is kell, vezér nem elég hadsereg nélkül., sőt, meggyőző többség kell. Szerintem még NEM dőlt el, mi lesz, de változatlanul lehetségesek új választások, s utánuk új népszavazás. Ez egy nagy lépés lenne, amit többfelé húzva NEM lehet megtenni. Az EU olyan, h. szerintem hosszú távon vszg. jobban járnának a kilépéssel. Nem tudom, miért nem jó a vámúnió. Feltehetőleg a kontinens nem EU tag államai ebben meg tudtak egyezni. Írország és É-Írország között természetellenes lenne a vámhatár.
Természetes Orbánizmus
2019. március 31. 15:29
A demokrácia népakarat melyet érvényesiteni kell más nem számithat!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!