Gázellátásról és vasúti kocsigyártásról tárgyalt Szijjártó Oroszországban

2016. június 17. 15:55

„A szankciós politika dacára az Európai Unió tagországai között éles verseny zajlik, hogy szorosabbra fűzzék az ipari és energetikai együttműködést Oroszországgal. Mi, magyarok is beneveztünk ebbe a versenybe” – nyilatkozta Szijjártó Péter Szentpéterváron.

2016. június 17. 15:55

A Magyarország hosszú távú földgázellátásáról szóló megállapodás módosításáról, valamint 700 vasúti kocsi legyártásáról – egyiptomi piacra, magyar-orosz vállalati együttműködésben – írt alá szerződést pénteken Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a 20. Szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórumon.

A magyar tárcavezető Oroszország északi „fővárosában” Gyenisz Manturov ipari és kereskedelmi miniszterrel, Alekszej Millerrel, a Gazprom vezérigazgatójával, Alekszandr Novak energetikai miniszterrel és Szergej Kirijenkóval, a Roszatom vezérigazgatójával tárgyalt.

2019-ig garantált a gázellátás

A miniszter az MTI-nek elmondta, hogy a módosított földgázszállítási szerződés értelmében 2019-ig garantált Magyarország gázellátása Oroszország irányából, amit nagyon fontos előrelépésnek nevezett az energiabiztonság szempontjából. A gázárral kapcsolatban Szijjártó Péter kijelentette, hogy az Magyarország számára kedvezően módosult.

„A szankciós politika dacára az Európai Unió tagországai között éles verseny zajlik, hogy szorosabbra fűzzék az ipari és energetikai együttműködést Oroszországgal. Mi, magyarok is beneveztünk ebbe a versenybe” – nyilatkozta Szijjártó Péter. Jól látszik, hogy Oroszország hosszú távon Európa első számú energiabeszállítója marad, hiszen a tavalyi eladásaikat 8 százalékkal növelték, az idei év első 5 hónapjában még 16 százalékkal, ami azt jelenti, hogy 2016  végére minden bizonnyal rekordot fognak dönteni – tette hozzá.

Menetrend szerint halad a paksi projekt

A Paksi Atomerőmű beruházásával kapcsolatban a miniszter tárgyalópartnereit arról tájékoztatta, hogy az Európai Bizottság eljárásai lezárultak, és hogy már csak a versenyjogi és a közbeszerzési aspektusok vizsgálata van folyamatban, normál eljárásrendben. Ezzel párhuzamosan zajlik a környezetvédelmi engedélyezés és a műszaki tervek készítése. 

„Tehát minden az elhatározott menetrend szerint halad és nincs semmi akadálya annak, hogy a terveknek megfelelően megkezdjük az atomerőmű építését, így a 2020-as évek közepére az új atomerőmű-blokkok is a magyar energiaellátás szolgálatába álljanak” – jelentette ki Szijjártó. Ez azért rendkívül fontos, mert a magyar gazdaság versenyképessége szempontjából az energiaárak alapvetően meghatározóak, az új paksi beruházással pedig Magyarország energiaellátása biztonságosabbá és olcsóbbá fog válni – fűzte hozzá.

A miniszter beszámolója szerint Szentpéterváron szó esett arról, hogy az MVM Magyar Villamos Műveket a Roszatom bevonja más, jelenleg folyamatban lévő atomerőmű-építési beruházásaiba is. Rámutatott, hogy jelenleg Oroszországon kívül a világon hat ilyen erőművet épít. 

Magyar-orosz vasúti kocsigyártás

Manturov orosz ipari miniszterrel járműipari megállapodást írt alá Szijjártó, amelynek keretében az Eximbank finanszírozásával, magyar-orosz közös vállalati együttműködéssel készül 700 vasúti kocsi az egyiptomi államvasutak számára. A magyar tárcavezető szerint ez egy körülbelül 600-700 millió eurós, óriási lehetőség a magyar vasúti járműipar számára.

Alternatív energetika: közel van-e a szénhidrogének korszakának vége című panelbeszélgetésen Szijjártó Péter arról beszélt, hogy a megújuló energiaforrások használata során, a környezeti fenntarthatóság mellett legalább olyan hangsúllyal kell figyelembe venni a versenyképességet is.

Mint mondta, számításba kell venni azt, hogy milyen költségeket és kiadásokat jelent egy-egy ország számára azoknak a támogatásoknak az összege, amelyeket a megújuló energiaforrások használatához kell nyújtania. Világossá tette a magyar kormány álláspontját, amely szerint az Európai Unióban a nemzeti energiamixek összeállításának nemzeti hatáskörben kell maradnia, és a magyar energiastratégia a jelenleginél nagyobb mértékben számol a nukleáris energia felhasználásával.

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ciprióta
2016. június 18. 03:27
a kevésbé hazug és putyin által nem agyonfizetett orosz szakértők szerint a mostani szentpétervári fórum ne más,mint kudarcsorozat és erólködés a teljes belső összeomlás nyilvánvaló jeleinek kitakarására. Pénz nincs, munka nincs, bérek a minimumon, veszélyben a nyugdij és szociális szféra egésze, naponta nő a belpolitikai feszültség, Oroszország végleg elszigetelődött. Ez lenne a számunkra legperspektivikusabb partner a jelen században faszfejek??
ciprióta
2016. június 18. 03:23
ujabb magyar faszságsorozat, erőlködéssel , a valós helyzet ismeretének teljes hiányával. Az orosz hazai vagongyártás hihetetlen krizisben van, pénz nincs, kapacitásai alig müködnek, uj vagonokra nincs igazából szükség,miután a vasuti szállitások lényegében a felére csökkentek az elmult években. Ugyanez a helyzet a személyszállitással is, a jegyek méregdrágák, megfizethetetlenek az orosz belföldi utas számára. Felejtsétek el a dolgot szaftzabálók.
Területvédő
2016. június 17. 17:42
Szíjjártó helyesen cselekszik. Egy olyan helyzetben, amikor az amerikai pénzügyi elitet alkotó bűnözők ismét hergelnek, uszítanak, provokálnak, "rakétavédelmi" bázisokat építenek Oroszország ellen Európában, fontos a józan viselkedés, ami nem az eszkaláció irányába hat.
nick89
2016. június 17. 17:08
Peti király vagy! Vasútépítési közbeszerzés van kilátásban? (Bocs a vasútépítés szó említéséért, de tudod erre vagy befizetve, hát akkor ne csodálkozz!)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!