„Tisztelt Főpolgármester Úr!
A BKV és a szakszervezetek 2019. január 16-ai bértárgyalásán Bolla Tibor vezérigazgató az érdekképviseletek vezetőinek azt mondta, hogy a közlekedési vállalatnál 2019-ben »nagyságrendileg 19 milliárd forinttal kell visszatervezni« a költségeket. A BKV vezérigazgatója szerint a kiadások tervezett csökkentésének hátterében a főváros és a BKK »szűkös költségvetése« áll. Bolla Tibor állítása szerint a kiadáscsökkentés a vállalat bérköltségeit - egyébként nagyon helyesen - nem érinti.
A bérköltségek várható növekedését és az energiaárak emelkedését figyelembe véve a 19 milliárd forintos kiadáscsökkentés - amely a BKV költségvetésének nagyjából 10 százaléka - nyilvánvalóan nagyon rosszul érinti a BKV-t. Különös tekintettel arra, hogy többek között az állami támogatás folyamatos csökkenése miatt a BKV amúgy is ingatag pénzügyi lábakon áll.
Mivel a BKV működésének finanszírozása már jelenleg is feszített, a társaság pedig nem rendelkezik tartalékokkal, 19 milliárd forint kiesése egyértelműen ellehetetleníti a vállalat működését. Ha a főváros vezetése el akarja kerülni a budapesti közösségi közlekedés összeomlását, kénytelen lesz a kieső összeget más módon visszapótolni.
Éppen ezért az alábbi kérdésekkel fordulok Önhöz:
- Ki döntött a BKV költségeinek 19 milliárd forintos csökkentéséről és miért nem tájékoztatták a nyilvánosságot?
- Várható-e a BKV-nál a karbantartási költségeken való spórolás?
- Garantálja-e a főváros a budapesti közösségi közlekedés biztonságát további minőségromlás nélkül?
- Tervezi-e a főváros, hogy a kieső összeget a jegyek és bérletek árának emelésével pótolja, és ha igen, milyen mértékű emelést tervez a városvezetés?
- Mit tett azért, hogy a kieső összeget a kormánytól elkérje?
Várom megtisztelő válaszait!
Üdvözlettel:
Horváth Csaba”