Krisztus parfümje - a vallás és az öt érzék

2010. március 11. 17:43

"Gustate et videte quam suavi est Dominus/ Ízleljétek és lássátok, milyen édes az úr" (Zsolt. 33.) A minap, egy délután az a mihaszna kérdés pörgette meg éppen le nem terhelt agyam pihentebb fogaskerekeit: beszélhetünk-e az intimitás fogalmáról vallási értelemben? A misztika - persze ez jutott először eszembe, de én konkrétan a testi érzékekkel felfoghatót kerestem... Mint a tömjén bódulata, a gyertyaláng elbűvölő tánca, vagy egy műremek - monumentális templom, festmény, ötvösmunka stb. - által kiváltottt karazis.

2010. március 11. 17:43

Érzékek és vallás
szerk. Barna Gábor, közrem. Gyöngyössy Orsolya és Bodosi-Kocsis Nóra 
Néprajzi és Kult. Antropológiai Tansz., 2009. Szeged

A könyv ugyan egy pár évvel ezelőtti konferencia anyaga (Szeged, 2006), de épp ez a téma hogyan is avulhatna el? A legkülönbözőbb tudományágak seregszemléje a tartalomjegyzék: néprajzos, nyelvész, antropológus, teológus, ókorkutató, egyház- és zenetörténész adta egymásnak a szót. Itt a blogban csupán ízelítőt adhatok az elhangzottakból, de talán nem lesz haszontalan.

A karizma melyik érzékünk élménye az ötből? (Persze, az illatos olaj miatt az orré...) Vagy egy hatodiké - mely után Kant is kutatott? A misztikusok lennének Isten tolmácsai? Honnantól látomás egy hallucináció? De érzéki aktus ezek kikapcsolása is: a csönd vagy a böjt. Ilyen kérdésekkel érdemes ennek a könyvnek nekivágni.

Címválasztásom egy páli mondatra utal csupán - indexes stílusban, bocsánat:"Mi Jézus jó illata vagyunk Isten számára azok közt, akik üdvözülnek." (2 Kor.2.)

A téma amúgy nem új, az érzékek antropológiájának már könyvtár(polcnyi) szakirodalma van (Robert Jütte, David Le Breton, stb.), sőt, mint szinte minden, ókori eredetű: Órigenész már értekezett az érzékek és a vallás kapcsolatáról. Hogy még a kései filozófusok is - Descartes, Kant és sokan mások - a látást messze a szaglás fontossága elé-fölé helyezték, lehet annak felismerése, hogy valóban szemünkkel gyűjtjük be a környezetünkből a legtöbb infót, de az is lehet, hogy eleink egyszerűen nem szerettek mosdani... De már ekkor érdekes megfigyeléseket tesznek a psziché és az érzékek viszonyáról: pl. Kant leírja, hogy a nagyothalló emberek többnyire bizalmatlanok.

A bevezető, elméleti tematikájú fejezetek után az érzékek szerint csoportosították az előadásokat: az Érintés és szaglás fejezet témái: a zsidó cádik; a tömjén; a biblia korának metakommunikációja: a kéz ókori gesztusai. A Hallás fejezet témái: Liszt és Brahms zenéje; egy orosz virrasztóének; a harangszó jelképrendszere; a zene szerepe egy hazai vaisnava közösségben. Ízlelés: antik halotti torok; zsidó ill. keresztény böjt; a magyarországi szerbek \"megszentelt étkezései\". Látás: a szakrálias viasz - a megszentelt gyertya; a csángó ill. vajdasági magyar népi vallásosság; a látás Istenhez vezető útjai a Bibliában; egy lőcsei falkép ill. a Verduni oltár képnyelvezete; hazai görög katolikus ikonológia.

Például egy bácskai falu harangozási szokásait elemezve kész harangszó-szótárat kapunk: a harangszó (legszebb szavaink egyike) komplex jelképrendszer: a csendítés szüneteinek száma jelzi, férfi vagy nő halt-e meg a faluban. Utána az összes harang megszólal: ez az első vers. Tíz vers jár a halottnak, ha több harangozást kért a család, azért már fizetett. Régen, ha ilyesmi történt, azt mondták a faluban: "zsíros halott van, szólnak ám a harangok".

Néprajz. Szeretem.

(A cikkhez felhasznált szerzők: Barna Gábor, Voigt Vilmos, Szabó Ferenc, Török József, Silling István)

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!