A német fővárost ismét bevették a magyarok. De ne keressünk analógiákat Hadik András és legendás huszárjai 1757-es haditette – Berlin megsarcolása – és a 2020-as évek között: elegendő, ha mintegy száz évet megyünk vissza az időben. Se szeri, se száma ugyanis azoknak a magyar festőknek, szobrászoknak, filmeseknek, építészeknek és fotósoknak, akik az 1910-es évektől egészen Hitler 1933-as hatalomra kerüléséig alkotóként, illetve kiállító művészként hosszabb-rövidebb időt töltöttek Berlin pezsgő művészeti közegében. Az első világégés társadalmi változásai nyomán kibontakozó korai avantgárd időszakában járunk, amikor a porosz főváros hedonista közege a kortárs művészet fő gyűjtőpontját jelentette a nyugati világban – Párizstól is elvéve az elsőség dicsőségét. A magyarok ráadásul nemcsak a kibic szerepét töltötték be ezekben az években, hanem Moholy-Nagy Lászlótól Breuer Marcellen és Kassák Lajoson át Munkácsi Mártonig alakítói is voltak a korszak egyetemes vizuális kultúrájának. A Collegium Hungaricum Berlin kezdeményezésére nagyszabású kiállítás nyílt a német főváros meghatározó modern művészeti központjában, a Berlinische Galerie-ben. Bátran kijelenthetjük: a Ralf Burmeister és Zwickl András kurátorok munkáját dicsérő tárlat az eddigi egyik legjelentősebb, ami 20. századi magyar alkotók munkáit mutatja be Németországban. Rávilágít arra a tényre is, hogy a magyar művészek nem egyszerűen inspirálódtak, de olykor szerves formálói voltak a korszak művészeti áramlatainak a konstruktivizmustól az új tárgyilagosságon és az expresszionizmuson át a riport- és szociofotográfiáig. A kiállított művek Magyarországról, illetve osztrák, német, francia, angol, valamint holland köz- és magángyűjteményekből érkeztek Berlinbe. A mintegy kétszáz alkotás között festményeket, szobrokat, grafikákat, fotókat, filmeket és építészeti terveket egyaránt találunk. A már említett alkotókon túl a teljesség igénye nélkül Bernáth Aurél, Besnyő Éva, Czóbel Béla, Ferenczy Béni és Ferenczy Károly, Kádár Béla, Kernstok Károly, Mattis Teutsch János, Scheiber Hugó és Tihanyi Lajos munkával találkozhat a nagyközönség.
Az elmúlt százhúsz évben öt államalakulathoz tartozó Csallóközben már a klub puszta működése is csodának számít, ám a DAC a megmaradás és a nemzeti összetartozás szimbóluma lett. Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
Hogyan lehetséges, hogy a történelem összes kultúrája észak, dél vagy kelet felé orientálódott, és sohasem nyugat felé? Az égtájak kultúrtörténete színesebb és tanulságosabb, mint azt a GPS korában bárki gondolná – állítja Jerry Brotton, a reneszánsz professzora.
E címmel nyitották meg a Szépművészeti Múzeum legújabb, nagyszabású tárlatát Munkácsy Mihály születésének 180. és halálának 125. évfordulója alkalmából. A fő művek mellett ritkán vagy hazai közönség előtt még soha nem szereplő alkotások is láthatók, amelyek révén nemcsak az általános Munkácsy-képet szeretnék árnyalni, cél az is, hogy az egykor világsztár festő újból felkerüljön a globális térképre.
„Nem tudtam mindenkinek elmondani, hogy ne haragudjatok, de akit láttatok a filmvásznon, az nem én voltam” – idézi fel a művész, akit a '80-as években Beri Ary-ként ismert Magyarország.Interjúnk.