Nem esnek kétségbe az oroszok a szankcióktól – a Mekitől, a kólán át az applikációkig mindenből elkészült az „orosz változat”

2022-06-22 15:14:00
Az orosz kormány például adókedvezményekkel és kedvezményes hitelekkel próbálja támogatni a hazai technológiai vállalatokat.

Az Ukrajna elleni inváziót és az arra adott nyugati szankciókat követően külföldi cégek sora hagyta ott az orosz piacot – olvasható a hirado.hu cikkében. A portál szerint az import kiesésével az oroszok egyre inkább a hazai gyártókra támaszkodnak. Moszkvában nemrég nyitott meg a McDonald’s helyébe lépő orosz gyorsétteremlánc első étterme, de már kapható az új orosz kóla is. A tervek között szerepel a Moszkvics márka újbóli gyártása.

McDonald’s helyett Vkuszno – i tocska

Mint az már ismert, a McDonald’s március 14-én függesztette fel tevékenységét Oroszországban az ukrajnai háború miatt. A vállalat májusban eladta üzletágát franchise partnerének, Alexander Govor orosz üzletembernek, aki Vkuszno – i tocska (Finom – és pont) néven nyitotta meg gyorsétteremláncát. A hétvégén a Puskin téren az első orosz gyorsétterem megnyitását nagy érdeklődés övezte.

Az orosz boltokból a készletek kifutásával eltűnhet a Coca-Cola és más nagy nyugati márkák.

Erre válaszul egy orosz italgyártó cég, az Ocsakovo piacra dobta a népszerű világmárka helyi megfelelőjét. Közlésük szerint az orosz CoolCola „a kóla ikonikus ízét” idézi meg, illetve a márka narancsízű Fancy és a citromos, limeízű Street palackjaival a szintén már jól ismert Fanta és Sprite üdítőitalokat akarják helyettesíteni.

A divatipar is megújul

A divatipar nagyágyúi, mint a Chanel, Prada, Gucci és a Louis Vutton véglegesen vagy átmenetileg bezárták orosz üzleteiket. A jómódú oroszok egy része felfedezte a hazai gyártókat, melyek nagy piaci lehetőséget látnak a kialakult helyzetben. A Reuters pár hete arról írt, hogy az orosz tulajdonú ruházati cégek eladásai evés szinten megduplázódtak az elmúlt hónapokban.

A nagy nyugati láncok kivonulásával keletkező űrt a helyi gyártók mellett kínai, indai vagy török cégek tölthetik be.

A Renault kivonulását követően Oroszország még az idén újraindíthatja a Moszkvics gyártását, több mint húsz évvel a cég csődje után. A francia autógyártó április végén jelentette be, hogy felfüggeszti az orosz üzem működését és eladja 68 százalékos részesedését a legnagyobb orosz autógyárban, az Avtovazban.

A szerződés egy hatéves visszavásárlási opciót is tartalmaz, így ha rendeződik a konfliktus Oroszország és a Nyugat között, akkor ez megágyazhat a Renault visszatérésnek. Szergej Szobjanyin moszkvai polgármester szerint még az idén megkezdődhet a gyártás, ezzel pedig több tízezer ember állását menthetik meg.

Új applikációk

A szankciók a digitális szolgáltatások piacán is éreztették hatásukat. A Google és az Apple távozása után az orosz állami energiaóriás, a Gazprom tulajdonában lévő VK közösségi oldal elindította saját fejlesztésű alkalmazásboltját.

Az orosz Facebookként is ismert VK, amely a közösségimédia-platformoktól az ételkiszállításig számos online szolgáltatást birtokol, vezető szerepet tölt be a nyugati szolgáltatások kiváltásáért folytatott versenyben.

Az orosz kormány adókedvezményekkel és kedvezményes hitelekkel próbálja támogatni a hazai technológiai vállalatokat.

Pár hete elérhetővé tették a RuStore nevű áruházat az Android felhasználók számára, ahonnan különböző mobilalkalmazások tölthetők le. Ez a lépés is jelzi, hogy Moszkva felgyorsította a hazai digitális alternatívák fejlesztését, miközben korlátozza a hozzáférést az Instagramhoz és a Facebookhoz, a Twitterhez és a Google hírplatformjához.

Az Apple és a Samsung eladásai a háború előtt az orosz mobiltelefon-piac felét fedte le. Szakértők azzal számolnak, hogy a nyugati szankciók nagy nyertesei az olyan feltörekvő kínai gyártók, mint Huawei vagy Xiaomi lehetnek.

Nyitókép: YouTube