Az ellenzéknek a független médiával való viszonyát is át kell gondolnia, ha választást akar nyerni

2022-05-23 13:19:00

Juhász Vanessza
Mérce
A választásokat megelőzően az ellenzék egyre inkább bezárkózott a szabad sajtó kínosabb kérdései elől.

„Az előválasztások mozgósítás szempontjából kétségkívül jelentős sikerrel zárultak az ellenzék számára, melynek egyik nem elhanyagolható momentuma volt, hogy egy pillanatra sikerült magukhoz ragadniuk a politikai narratívát, és lépéselőnybe kerülniük a Fidesszel szemben.

Abban a néhány hónapban a teljes ellenzéki média és független sajtó az előválasztás eseményeit közvetítette. Az akkor még széttöredezett politikai térfélen a képviselőjelöltek nem féltek akár tartalmi kérdésekben is összeszólalkozni egymással

(de azért csak óvatosan, mert ezek után még össze is kellett fogni), folyamatosan sajtótájékoztatókat és egyéb kampányeseményeket tartottak, ahol mindenki saját üzeneteit kommunikálta a szavazók felé. Márki-Zay Péter és Karácsony Gergely hetente többször is „rendkívüli” bejelentésekkel tartották lázban az embereket, hogy vajon melyikük fog visszalépni a következő fordulóban, amely a médiafigyelem szempontjából mindenképpen sikeres stratégiának bizonyult.

A 2018-as választásokhoz hasonlóan itt is megfigyelhető volt, hogy mely médiumoknak milyen pártok nyilatkoznak előszeretettel. Gulyás Márton mellé például nem minden jelölt mert beülni, a Partizán stúdiójában ugyanis már a csatorna mélyinterjús videóiban is sokan elvéreztek a műsorvezető provokatív kérdésein. Az előválasztás jelölti vitái is Partizán-444 koprodukcióban valósultak meg, ennek ellenére a miniszterelnök-jelöltek már szívesebben vitáztak Rónai Egonnal vagy Rábai Balázzsal az ATV és az RTL műsorában.

A kábeltévé formátuma és kérdezési stílusaműfaja sokkal inkább kedvezett például a DK-nak, melyet a Závecz Research vita után készült elemzései is jól mutattak. Márki-Zay Péter ugyanakkor a Youtube-os fiatalok műsorain keresztül szerzett magának ismertséget, viszont a választások előtti NATO-s elszólása után már ez a stratégiát is átértékelték. Karácsonyék, valamint a Momentum pedig jellemzően a nagyobb független hírportálok megjelenéseire fókuszáltak.”

Fotó: Facebook

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.