A Soroshoz köthető Amnesty az ellenzék részeként viselkedik – mondja a szervezet volt igazgatója

2022-02-23 10:39:00
Jeney Orsolya egy Skype-on készített interjúban elismerte, hogy irányítása alatt megpróbálták politikai szerepbe kényszeríteni a szervezetet.

A Soros György fontos szövetségesének számító Amnesty International Magyarország korábbi igazgatója egy Skype-on készített interjúban elismerte, hogy irányítása alatt megpróbálták politikai szerepbe kényszeríteni a szervezetet – írja szerdai cikkében a Magyar Nemzet.

A volt igazgató szerint távozásával minden akadály elhárult

Jeney Orsolya szerint távozását követően szinte minden akadály elhárult a nyomásgyakorlók elől. A volt igazgató a Magyar Nemzet birtokába jutott Skype-interjúban közölte, az Amnesty International Magyarország igazgatójaként erős belső nyomás helyeződött rá, hogy kvázi ellenzéki szerepben, akár indokolatlanul is bírálja az Orbán-kormányt a médiában.

Egyszer azt a jelzést kaptuk belülről, hogy sokkal hangosabbak legyünk Orbán ellen”

– közölte, hozzátéve: ez a kérés túlment az Amnesty keretein. Szavai szerint előfordult az is, hogy azt várták el, konkrét, politikusokkal megtörtént esetekre reagáljon, ám szerinte a jogvédő szervezeteknek inkább az a feladata, hogy rendszerszintű jelenségekkel foglalkozzanak.

Bojkott

Az egykori igazgató felidézte, hogy a migrációról szóló népszavazás előtt – más szervezetekkel együtt – az Amnesty távolmaradásra buzdította a választópolgárokat. „Arra próbálták rábírni az embereket, hogy ne menjenek szavazni. Ám,

mivel az Amnesty egy emberi jogi szervezet, én azt vallottam, hogy tisztelnünk kell az emberek jogait és a szabad gondolkodásét. Nem kellene megmondanunk az embereknek, hogy mit tegyenek.”

– fogalmazott. Hozzátette: „Nekünk annyi a feladatunk, hogy felhívjuk a figyelmüket bizonyos ügyekre, amiből aztán ők le tudják vonni a megfelelő következtetést”.

Kattintásvadász címek

A közvélemény nemkívánatos befolyásolásának egy másik példájaként a korábbi igazgató a szenzációhajhász kormányellenes megnyilvánulásokat említette. Mint fogalmazott: 

A különböző kattintásvadász címekkel könnyen lehet befolyásolni a kormányt nagyon utáló olvasóközönséget, akik hajlamosak bármit elhinni, ami Orbán Viktor ellen szól, és sokszor magát a cikket sem olvassák el.

Ez olyan hiba, amit egy politikán kívül működő szervezet nem követhet el” – húzta alá a szervezet egykori vezetője.

„Az Európai Parlament is az említett beszámolók alapján tárgyalja az itteni ügyeket”

Mint Jeney Orsolya rámutatott, annak következményeként, hogy a hazai politikai élet szereplői eltúlozva és a kontextusukból kiragadva tálalnak bizonyos dolgokat, torzul Magyarország nemzetközi megítélése. Kiemelte, hogy például az Európai Parlament is az említett beszámolók alapján tárgyalja az itteni ügyeket. A túlzó bírálatok egyik példájaként az egészségügyet említette, „amely bár nagyon rossz állapotban van, de nem lehet azt mondani, hogy ez Orbán Viktor műve lenne”.

Ellenzéki szerepben

A volt igazgató arra is kitért, hogy az elmúlt időszakban az Amnesty International a korábbinál erősebben átpolitizált szervezetté vált, és sokkal inkább az ellenzék részeként viselkedik.

Ezért torzítanak a magyar kormányról szóló tudósítások

Mint arról korábban a Mandiner is beszámolt, Andrej Nosko, a Soros-alapítvány volt vezetője is elmondta, hogy hazánkat és Lengyelországot egy kalap alá véve, gyakran alaptalanul bírálják. Szerinte mindez összefüggésben van a nemzetközi sajtó színvonalának süllyedésével, az intellektuális lustasággal. Problémának nevezte azt is, hogy sok külföldi újságíró nem beszéli a magyar nyelvet, másodlagos forrásokra támaszkodnak, méghozzá a velük azonos politikai álláspontot képviselőkre, ezért torzítanak a magyar kormányról szóló tudósítások is.

Arról is beszélt a Soros-alapítvány volt igazgatója, hogy a nemzetközi baloldal és a hozzájuk kötődő sajtó kettős mércét alkalmaz a közép-kelet európai térség országaival szemben, attól függően, hogy milyen színezetű kormány irányítja az adott államot.

A baloldali vezetésű országok esetében elnézik a jogsértéseket is, míg a jobboldali kormányokat akkor is támadják, ha annak semmi alapja nincs.

Erről bővebben ide kattintva olvashat.

„Ha Orbánt leváltanák, akkor Brüsszelben nagyon megkönnyebbülnének”

Arról is beszámoltunk, hogy Dalibor Rohac szlovák származású kutató, az American Enterprise Institute munkatársa is erről beszélt az egyik Skype-interjúban, és Robert Ficoval példálózott. A névleg szociáldemokrata volt szlovák miniszterelnök vezette kormány meglehetősen korrupt volt, ám mégis a saját emberüknek tartották, mivel az európai szocialisták frakciójában ült, ezért Ficónak nem kellett olyan kedvezőtlen brüsszeli reakciókkal szembenéznie, mint Orbán Viktornak – fejtette ki Rohac.

Szerinte ha Orbánt leváltanák, és ismét a szocialisták kerülnének kormányra Magyarországon, akkor Brüsszelben nagyon megkönnyebbülnének.

Erről bővebben ide kattintva olvashat.

Manipuláció, vesztegetés

Egy másik Skpe-interjúban Kálmán Mátyás, a 24.hu és az Index korábbi munkatársa beszélt arról, hogy a különböző NGO-k (nem kormányzati szervezetek) manipulálják vagy akár megvesztegetik a Magyarországról tudósító újságírókat, akik sok esetben erősen torzítva írják meg a hazánkban történő eseményeket.

Nem lehet tudni, hogy az adott újságíró éppen kapott-e egy meghívást egy jó kis hotelbe, és mennyit ajánlottak neki, hogy azt írja meg, amit vissza akarnak hallani a médiából”

– érzékeltette a befolyásolás módját Kálmán. A Soros György által finanszírozott Amnesty International nevű szervezetet említette konkrét példaként azon NGO-k közül, amelyek minél nagyobb mértékben akarják ellenőrzésük alá vonni az újságírókat.

Eddig megjelent híreinket az NGO-k és a nemzetközi sajtó manipulációs és befolyásolási gyakorlatáról ide kattintva olvashatja.

 

Nyitókép: Ffabrice Coffrini / AFP