Transzparens: Megtervezett balos médiastratégia Márki-Zay jobbra pozícionálása

2021-11-09 09:03:19
A média pártérdekek mentén politizál Márki-Zay Péterrel kapcsolatban – derül ki a Transzparens legfrissebb elemzéséből. Az alapítvány sorra vette Márki-Zay intézkedéseit, melyből kiderül, a politikus jobbra pozícionálása nem más, mint tudatos médiastratégia a baloldali sajtó részéről.

A Transzparens Újságírásért Alapítvány legfrissebb elemzésében Márki-Zay Péter intézkedéseit vizsgálta, valamint igyekezett körüljárni, hogyan ítéli meg a hazai média az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltjét.

Milyennek vallja magát? vs. Mit képvisel?

A Transzparens elemzése szerint „két kérdés merülhet fel: az egyik, hogy Márki-Zay Péter jobb- vagy baloldali politikusnak vallja-e a magát, a másik kérdés pedig, hogy amit képvisel az jobb vagy baloldali-e”. A portál az alábbi táblázatban található témákban tett nyilatkozatai mentén vizsgálta Márki-Zay Péter hozzáállását:

Fotó: Transzparens Újságírásért Alapítvány

Mint elemzésében a portál kifejti, az egyes kérdéseket, ígéreteket megvizsgálva látható, hogy

Márki-Zay Péter politikája közelebb áll egy szociáldemokrata szemléletmódhoz, mintegy jobboldali, konzervatív megközelítéshez.”

Hozzáteszik: „de természetesen ez a kérdés sokkal árnyaltabb”. A Transzparens ugyanakkor aláhúzza: „fontos mérföldkő lesz a hat- vagy hétpárti koalíció esetében, amikor nyilvánossá válik a 2022-es választási programjuk, hiszen ez lesz az a program, amit Márki-Zay Péternek képviselnie kell majd miniszterelnökként”.

„A média politikai érdekek mentén polarizálódott ebben a kérdésben”

Elemzésének összegzésében a Transzparens úgy fogalmaz: „a politikának egyértelmű érdeke van azzal kapcsolatban, hogy Márki-Zay Péter jobb- vagy baloldali megítélésű jelöltté váljon az országgyűlési választáson”. Mint írják: „akkor járunk el médiatudatos állampolgárként, ha megértjük mindkét oldal politikai stratégiáját és ezt összevetjük azzal a képpel, amelyet az adott médiumok felénk prezentálnak”.

Fotó: Transzparens Újságírásért Alapítvány

A portál hozzáteszi: „a média tehát politikai érdekek mentén polarizálódott ebben a kérdésben. Mindkét oldalon vannak érvek és ellenérvek, meggyőzőek és kevésbé relevánsak is”.

Az mindenkinek a saját döntése, hogy melyik oldal érveit érzi erősebbnek és ezek alapján, hogy ítéli meg a helyzetet” – olvasható a Transzparens Újságírásért Alapítvány elemzésének végén. Mint írják: a lényeg, „hogy megértsük mindkét oldal érvelésének logikai rendszerét és médiatudatos állampolgárként mérlegeljünk”.

A portál elemzését teljes egészében ide kattintva olvashatja.

Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt