Választási adatbázist építenek Gyurcsány Ferenc és Bajnai emberei

2021-04-21 12:30:00
A 2022-es választásokra készülve a két exminiszterelnökhöz köthető cégháló óriási választói adatbázis építésén dolgozik, amelynek segítségével nagy mértékben befolyásolhatják a szavazók viselkedését.

Óriási választói adatbázist építenek Gyurcsány Ferenchez és Bajnai Gordonhoz köthető hazai és külföldi vállalkozások – számolt be a Magyar Nemzet. A lap részletes háttércikke szerint a két exminiszterelnök csapata ezzel a 2022-es országgyűlési választási kampányra készül, amelyet a baloldal elsősorban a közösségi média platformjaira tervezett.

Gyurcsány és Bajnai emberei dolgoznak az adatgyűjtésen

A csatasorba állított cégek közül a legfontosabb a DatAdat Professional Kft. amelynek ügyvezetője Ficsor Ádám korábbi polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter. Emellett felelős pozícióban van Szigetvári Viktor korábbi államtitkár, MSZP-s kommunikációs stratéga, a megszűnt Bajnai-párt, az Együtt egykori politikusa.

A DatAdat bemutatkozása alapján a 2016-ban alapított cég főtevékenysége az adatalapú marketingtanácsadás, kutatást és adatszolgáltatást. A cég egyik tulajdonosa maga Bajnai, de tulajdonrésszel rendelkezik Gyurcsány egykori bizalmasa, az ELTE TÁTK oktatója, Dessewffy Tibor is, akinek egyetemi kutatásai feltűnően összecsengenek a vállalkozás profiljával, hiszen ő az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontjának a vezetője is.

Az ügyvezető Ficsor bemutatása szerint a cég „adatvezérelt vállalati átalakulásokat támogatnak magyar és nemzetközi ügyfelek számára”. Ficsor március végén cikket írt a Campaigns and Elections amerikai szakportálra is, a Facebook jövőbeli változásainak politikai kampányokra gyakorolt hatásairól.

A DatAdat és a baloldali pártok kapcsolata

Tény, hogy Gyurcsány Ferenc is rendszeresen veszi igénybe a cég szolgáltatásait. A DatAdat nettó árbevétele 2017-ben nettó 17 millió forint, adózás előtti vesztesége hárommillió forint volt. A DK-hoz köthető, részben a párt internetes hirdetéseiből működő Nyugati fény nevű hírportál adatkezelési nyilatkozatában a DatAdat szerepel adatfeldolgozóként.

De egy másik baloldali párt közelében is feltűnik a vállalkozás. A Magyar Nemzet értesülései szerint a céggel kapcsolatban áll az MSZP-hez köthető Ezalényeg.hu is. A baloldali elfogultságát nem is titkoló portál tulajdonosa a volt MSZP-s komlói polgármester fia, ifjabb Páva Zoltán, aki a Gyurcsány–Bajnai-kormányok idején a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) tanácsadója volt.

Az Ezalényeg.hu a közelmúltban közvélemény-kutatásnak álcázva telefonon keresett meg választókat, akiknek többek közt ilyen sugalmazó kérdésekkel próbálta feltérképezni politikai álláspontjukat:

„Ön szerint minek köszönhető Orbán Viktorék nyilvánvaló kudarca a koronavírus okozta halálok megakadályozásában?”

A válaszadók az alábbi lehetőségek közül választhattak:

  1. „Loptak a lélegeztetőgépeknél, vakcináknál is – 1-es gomb.
  2. Lerohasztották az egészségügyet – 2-es gomb.
  3. Dubajba mentek inkább, nem érdeklik őket a magyar emberek – 3-as gomb.
  4. Próbáltak jól dolgozni, csak nem sikerült – 4-es gomb.”

A Magyar Nemzet szerint a telefonon megkérdezettek adatait – mint az a hívás végén el is hangzik – az Ezalényeg.hu kiadója, az Orákulum 2020 Kft. kezeli, az adatkezeléssel kapcsolatban pedig az info@ezalenyeg.hu e-mail címen lehet tájékozódni. A lap azt írja, számos jel mutat arra, hogy a felhasználók adatai a DatAdat Professional Kft.-hez kerülnek, anélkül, hogy erről értesítenék őket.

(kép: Magyar Nemzet)

Amerikai kapcsolatok

A DatAdat emellett együttműködik a Ben Horowitz vállalkozásának a tulajdonában álló Nationbuilder nevű amerikai közösségikampány-fejlesztő vállalkozással. (A cég politikai kapcsolatainak volumenét jelzi, hogy tavaly nyáron látogatta meg őket Barack Obama volt demokrata párti amerikai elnök).

A DatAdat és a Nationbuilder egy Facebook Messengerre épített, politikai kampányokra fejlesztett botprogramban működnek közre.

Ilyen programot használ egyébként tavaly óta Gyurcsány Ferenc is, amellyel bevallásuk szerint több százezer embert érnek el.

Gyurcsányék egyébként az EP-kampány idejére szerződést kötöttek a Smoot Tewes Group nevű amerikai tanácsadó céggel, amelyet Obama kampánycsapatának a tagjai alapítottak. De komoly amerikai, demokrata párti kapcsolatokkal rendelkezik Szigetvári Viktor, az Együtt egykori politikusa, a DatAdat egyik vezetője is, aki 2014-ben Obama kampánycsapatából hozott tanácsadókat az Együtt kampányához.

A Magyar Nemzet információi szerint Szigetvári szerint az elmúlt másfél évtizedben hozzáfért a szocialisták korábbi adatbázisához, és Bajnaiék választói adatbázisát is ő kezelte. Sajtóhírek szerint 2013 októberére, az Együtt felfutásának a végére a párt legális támogatói adatbázisában nagyjából 200 ezer háztartás szerepelt. Szigetvári tehát valószínűleg sok százezres névjegyzék felett diszponál, melynek az elfedéséhez kifejezetten hasznos a mostani vállalkozás profilja.

Külföldi cégháló

A Magyar Nemzet kiderítette, hogy Szigetvári Viktor és Ficsor Ádám több Észtországban bejegyzett cég ügyvezetésében is részt vesz, amelyek egyike Gyurcsány–Bajnai-adathálózat központi hazai cégével azonos nevű a DatAdat OÜ nevű vállalkozás, amely fél év alatt több száz milliós forgalmat bonyolított le.

A megbízók közt szerepel Gyurcsány pártja is: a DK honlapján szereplő adatkezelési információk alapján „szoftverfejlesztési szolgáltatást” nyújt számukra az észt Szigetvári–Ficsor-vállalkozás. De a miskolci ellenzéki ernyőszervezet, az önkormányzati választásokat megnyerő SZIVE – Függetlenek honlapján is ez az észtországi cég tűnik fel adatkezelőként.

Érdekesség, hogy Szigetvári és Ficsor ügyvezetésével bejegyeztek egy, az eddig elérhető adatok alapján bevételeket nem termelő észtországi céget, a hét vezérre utaló nevű Seven Chieftains and Partners Kft.-t. A legfontosabb azonban a szigetvári által alapított harmadik észtországi adatbiznisszel foglalkozó cég, a tavaly januárban bejegyzett Datapraxis lehet.

A cégben megjelent a Soros-hálózat egy régi kulcsszereplője is.

Paul Hilder az ezredfordulón társalapítója volt a Soros-pénzből építeni kezdett, a spekuláns által terjesztett Nyílt Társadalom-elképzelésre utaló Opendemocracy.net elnevezésű internetes felületnek, ezt követően pedig négy évet dolgozott kampányigazgatóként a szintén a milliárdoshoz köthető Avaaz.org nevű platformnál, amely 2018-ban a magyar választáson tömeges, célzott internetes hirdetésekkel támogatta az ellenzéket.

A Datapraxis honlapja szerint a cég célja elsősorban masszív adatgyűjtéssel, „választói törzsek” meghatározásával, üzenetek tesztelésével, kutatásokkal, végül pedig a választók célzott megszólításával segítsék az ügyfeleiket. A magyar ügyvezetők személyéből (Ficsor, Szigetvári), a cég nyilvános bemutatkozásának a célzásaiból, és abból, hogy Hilder egy 2015-ös könyvbe írt tanulmányát egy Soros György-idézettel indítja, sok kétségünk nem lehet afelől, hogy a magyar ellenzék is ügyfeleik közé tartozik.

A választói viselkedés befolyásolása

Az egész adatgyűjtés célja természetesen a választók viselkedésének befolyásolása, és a szavazatszerzés. Az adatalapú pszichológia egyik legismertebb kutatója, Michal Kosinski által kidolgozott módszerrel Facebook-aktivitásuk alapján szinte valós időben lehet profilozni az embereket.

A profiljuk alapján pedig célzott hirdetésekkel, hírekkel és álhírekkel lehet elárasztani a fogékony választókat, nagy mértékben befolyásolva politikai preferenciájukat, és befolyásolni a választói viselkedést, vagy épp mozgósítani a szavazókat.