Elkapkodott harakiri?

2020-07-29 17:58:00
Zsarolás, politikai nyomásgyakorlás, bizalomvesztés – az Index-ügyet sokan sokféleképpen értelmezik. Úgy tűnik azonban, hogy leginkább egy öngerjesztő belháború pecsételte meg a magát eddig függetlenként meghatározó portál sorsát, amihez az ellenzék lelkesen asszisztált.

Szalai Laura írása a Mandiner hetilapban.

Az Index közel teljes csapata felmondott múlt pénteken, mi­után a lapot kiadó Magyar Fejlődésért Alapítvány kuratóriumi elnöke, Bodolai László nem volt hajlandó visszavenni a pár nappal korábban menesztett, a lapot 2019 decembere óta vezető főszerkesztőt, Dull Szabolcsot. Bár a hazai ellenzék, a balliberális sajtó és Brüsszel is az Orbán-kormánynak tulajdonítja a történteket, érdemes áttekinteni, hogy miként alakultak az események az egyik leglátogatottabb, magát függetlenként meghatározó magyar portál háza táján.

Kiszivárgott üzleti titkok

Ezzel a tervvel szétszedhetnék az Indexet címmel jelent meg a 24.hu cikke a tervezett átalakításról június végén, amelyben belengették, hogy a tanácsadónak felkért Gerényi Gábor – az Index társalapítója, jelenleg az Azonnali társtulajdonosa – javaslatára a lap egyes rovatait önálló cégekbe szerveznék ki. Több se kellett, a portál szerkesztőségében eluralkodott a pánik, és közleményt adtak ki, amelyben jelezték: veszélybe került a működésük, ezért átállították a függetlenségüket szimbolizáló barométert a veszélyt jelző zónába.

Bodolai László (középen) hiába nyugtatta az újságírókat, hogy a portál politikai függetlensége nincs veszélyben, szinte mindenki felmondott.<br>Fotó: Index / Bődey János

Bodolai László, aki mielőtt az Indexet tulajdonló alapítvány elnöke lett, csaknem húsz éven át védte a portált ügyvédként, igyekezett csillapítani a kedélyeket, és rögtön leszögezte: az igazgatóság a Gerényi-féle koncepciót már korábban elvetette, és megkérte Pusztay András vezérigazgatót egy másik terv kidolgozására. Egyébként Gerényi is megszólalt, hangsúlyozva, hogy szerinte egy ilyen rendszerben a függetlenség nem csökkent, hanem nőtt volna. Bodolai mindenesetre világossá tette, hogy a továbbiakban Gerényi nem vesz részt tanácsadóként az igazgatóság ülésein, megszűnik vele az együttműködés, a cél pedig az, hogy olyan koncepció jöjjön létre, amely dinamikusabban és rugalmasabban tud kezelni egy pénzügyi válsághelyzetet, és az Index értékeit megőrizve biztosítja a stabil működést.

„Nekem egyre inkább az volt a következtetésem, hogy a valódi cél nem a megegyezés, hanem az Index szétrobbantása”

A Gerényi-terv kiszivárgása Bodolai László részéről nem maradt következmények nélkül. Az elnök kivette a lap főszerkesztőjét az igazgatóságból, mondván: felelősnek tartja Dull Szabolcsot, amiért bizalmas információk kerülhettek ki a sajtóba az igazgatóság üléséről. Bodolai egy zárt csoportban írt, múlt hétvégén kiszivárgott posztja szerint a főszerkesztővel már egy hónapja egyeztetett az igazgatósági ülés várható történéseiről, ami egy csütörtökön meg is történt, majd pénteken az alapítványvezető felhívta a főszerkesztőt, hogy a Gerényi-féle koncepció nincs napirenden. Bodolai egy vasárnapi sörözést ajánlott Dullnak, amit ő leokézott, majd ehelyett vasárnap – mint írta – a 24.hu neki címzett újságírói kérdéseiben szembesült üzleti titkokat rejtő információkkal, amelyek csak az igazgatósági ülésen hangoztak el, illetve amelyeket Bodolai személyesen Dullnak mondott el. „Ilyenért mondjuk Németországban szíjon vezetik el a volt vezetőt a rendőrök, én csak az igazgatóságból raktam ki” – kommentálta a posztban a történteket Bodolai László. Az alapítvány elnöke lapunknak elismerte a bejegyzés valódiságát. Ezt követően távozott Pusztay András vezérigazgató, a helyére Ződi Zsolt jogász érkezett – ám mindösszesen egy hétig maradt a poszton. Ő a hirtelen távozása okáról azt írta: miután megismerte az Index.hu Zrt. pénzügyi helyzetét, arra jutott, túl nagy feladat lenne számára véghez vinni 
a szükséges változtatásokat.

Dull Szabolcs, az Index menesztett főszerkesztője távozik a szerkesztőségből.<br>Fotó: REUTERS / szabó Bernadett

Eltérően értelmezett felmondás

Ezután uralkodott el a káosz. A baloldali sajtó kész tényként kezelte a portál ellehetetlenítésének tervét: a 444 július elején már arról írt, hogy a „kormány csendben fojtaná meg az Indexet”. Bodolai jegyzőkönyvi részleteket bemutatva kért helyesbítést, és azt is, hogy a 444 „ne működjön közre az Index szétverésében”. A következő időszakban az alapítvány elnöke szerint folytatódott a kilátástalan alkudozás, miközben a cég kasszája kezdett kiürülni. Emellett – mint arra a posztban felhívta a figyelmet – befutott több olyan információ, hogy Dull Szabolcs rendszeresen egyeztet magas rangú baloldali pártpolitikusokkal. „Nekem egyre inkább az volt következtetésem, hogy a valódi cél nem a megegyezés, hanem az Index szétrobbantása” – írta Bodolai. Dull Szabolcs egyébként hétfőn a Facebook-oldalán reagált az ellene indult, szavai szerint lejárató kampányra. Szerinte politikai riporterként, parlamenti tudósítóként normális, hogy politikusokkal folytat beszélgetéseket, de nemcsak ellenzékiek, kormánypártiak is felhívták. Feltette a kérdést: éppen ez lenne tíz év alatt a baloldal első sikeres projektje? Az RTL Klubnak pedig leszögezte azt is, hogy ebben a történetben ő az áldozat volt, és sosem adott ki üzleti titkokat.

Címlapképen: Az Index-stáb „öngyilkossága” kapóra jött a hónapok óta tétlen ellenzéknek. Fotó: AFP / KISBENEDEK ATTILA 

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés