A legegyszerűbb pszichológiai triádot használja a plakátkampány

2016-08-28 10:17:08

Szigeti Ildikó
Mindset Pszichológia
A plakátozók elültetik a félelmet, haragra gerjesztenek, amelyek hatásaként agresszívakká válunk. Mind. Pártszimpátiától, idegengyűlöletre való hajlamtól függetlenül.

„Nem tudom, hogy a »Tudta?« kampány kitalálói ismerték-e ezt a technikát vagy sem. Azt viszont tudom, hogy akármilyen tudományos elméleten alapult is a hivatalosan még csak most induló plakátozás, az üzembiztosan eredményes lesz. Hogy miért vagyok ebben biztos? Azért, mert a legegyszerűbb pszichológiai triádot használja a kampány. A félelem-harag-agresszió egymást beindító és fokozó hatása bombabiztos módszer. Senki nem menekülhet a hatása elől. Azok sem, akik elfordítják a fejüket, ha meglátják a kék óriásplakátot, avagy elkapcsolnak az olimpiai csatornáról, ha két félidő között, az izgalom tetőfokán az ismerős hang felteszi az ismerős kérdést.

A plakátozók elültetik a félelmet, haragra gerjesztenek, amelyek hatásaként agresszívakká válunk. Mind. Pártszimpátiától, idegengyűlöletre való hajlamtól függetlenül. És az agresszió arra hajtja a kvóta-szavazósdiban résztvevőket, hogy beikszeljék a nemet. Mert az agresszív ember nemet mond mindenre. Így próbálja levezetni az agressziót.

Az amúgy kampányellenesek »nem« szavazataira is bizton számíthatnak a plakátozók. Ők ugyanis annyira utálják az egészet, hogy tiltakozásként voksolnak nemmel. A »túltolt« kampánnyal feldühített szavazó igencsak beszűkült látóterén ekkor már garantáltan kívül esik a kérdés, így csak a lehetséges válaszokat látja. És az »ingerelárasztás« áldozata hozza a várt eredményt: nemet mond. Mindenre.

Ja, és még valami: tudta, hogy a »kampány« szó hadjáratot jelent?”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.