A jogállam csúcsa: 2006

2020. január 24. 14:21

Nagy B. Ödön
Magyar Praetor
Nehéz felfogni ésszel, hogy miért döntött úgy az ország, hogy elege van a jogállamiságból, az átláthatóságból és az elszámoltathatóságból.

„Sok kiváló hírportál nagy örömmel számolt be a Transparency International kutatásainak eredményéről, miszerint Magyarország rossz, rosszabb, mint valaha és bár eddig mindig azt hittük, hogy rosszabb már nem is lehet, megint rosszabb lett még annál is.

Erre különösebb figyelmet nem különösen kell szentelnünk, hiszen tudjuk, látjuk, érezzük és nem is várunk el ettől különböző kutatási eredményeket a méltán híres szervezettől.

Kénytelenek vagyunk azonban komolyabb figyelmet szentelni az Indexen a fentiek mellett megjelent Világbank Korrupciós Kontroll Indikátorra, mely Indikátor »a Magyarországon tapasztalható korrupciós helyzet súlyosbodásáról ad számot«. Nem csak erről ad azonban számot mindannyiunk kedvenc Indikátora, ennél sokkal hasznosabb következtetéseket is levonhat belőle bárki, aki szeretne. Elemzés céljára lássuk tehát alább a Világbank Korrupciós Kontroll Indikátort és vele együtt, egy ábrán az összes fontos Kormányindikátort.

I. Jogállamiság: Mint azt a diagram kitűnően illusztrálja, a jogállamiság az utóbbi másfél évtizedben szinte folyamatos visszafejlődésen volt kénytelen átesni. Jól látható azonban, hogy mikor volt Magyarországon a jogállamiság csúcsa: a diagram alapján 2006-ban és bár ez szabad szemmel nem látható, minden bizonnyal ezen belül is 2006 őszén. Ezt legalábbis jó tudni.

II. A korrupció kontrollja: Bár – természetesen - a korrupció kontrollja is folyamatosan csökkent, azt azért nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a szocialista kormányok idején mennyivel jobban álltunk még, sőt, volt két év, mikor javulást is el tudtak érni. Úgy tűnik viszont, hogy 2017 óta is javulásban vagyunk. Ezt nem láttuk jönni.

III. Elszámoltathatóság: A fenti tendenciák itt is érvényesek nagyjából, viszont fontos látni, hogy 2006-2007-ben csúcsosodott ki hazánkban az elszámoltathatóság. Valószínűleg arra szeretne utalni ezzel a diagram, hogy rengeteg békés tüntetőt alaposan elszámoltattak a jogállam felfegyverkezett, azonosítószám nélküli símaszkos őreivel szemben elkövetett atrocitások miatt. Szép.

IV. A szabályozás minősége: Szintén csökken, de láthatjuk, hogy reneszánszát a professzionalista szoci törvényalkotás és a költségvetési törvénnyekkel benyújtott lappangó módosítók időszakában élte. Ezt mondjuk tudhattuk, diagram sem kell hozzá.

V. Az állam hatékonysága: Ezt sajnos nem tudja értelmezni a képzetlen szerző, az viszont biztos, hogy folyamatosan csökken, továbbá az is biztos, hogy 2006-ban volt a csúcson. Talán ez is pont 2006 őszén - így talán mégis értelmezhető az állam »hatékonysága«.

VI. Politikai stabilitás: Ez a faktor talán a legérdekesebb, hiszen egyrészt láthatjuk, hogy 2006-2007-ben milyen stabilak voltunk, valamint elmerenghetünk a 2010-es hegycsúcson is - ekkor ugyanis egy napra, a fülkeforradalom napjára megugrott stabilitásunk, azonban pár napon belül ugyanúgy visszahullott a mélybe, majd az így létrejött politikai instabilitás okozott még két egymást követő kétharmadot a Fidesznek. Nehezen érthető benne a logika, aki pedig nem érti, az inkább csak higgye el, ez ugyanis A Kormányindikátor, a Világbank Kormányindikátora, a Megbízható Forrás és a Hiteles Elemzés.

Nehéz felfogni ésszel mindezek alapján, hogy 2010-ben miért döntött úgy egy egész ország, hogy elege van a jogállamiságból, elege van az átláthatóságból és az elszámoltathatóságból, utálja már a minőségi szabályozást és a hideg rázza a korrupció túlzott kontrolljától. A túlzottan tiszta és egyenes szocialista kormányzás helyett káoszra vágyott a nép és meg is kapta (lásd fentebb), az elmúlt évek eredményei pedig azt mutatják, hogy jól is érzi magát benne.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 61 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

:D teljesen jó összefoglaló, egyetértek vele. Ha ez a káosz, ami meg 2010 előtt volt, az volt a rend, akkor én szeretem a káoszt.

A korrupció egyik, az egyszeri polgár számára is fontos, és mérhető eleme, hogy az ország gazdasága a lehetőségekhez képest rosszul teljesít. A korrupció ugyanis a hatékonyságot csökkenti, mivel nem az arra érdemes kapja a megbízásokat, hanem az arra kiszemelt.

Nos, mikor teljesített rosszul a gazdaság, figyelembe véve a régió többi országát is? 2002 után kezdtünk el lecsúszni, akkor a régióban utolsók voltunk. Még 2004-2007 közt is, amikor viszonylag futott a szekér, régiós viszonylatban sehol nem voltunk sem a csehekhez, sem a baltiakhoz képest, Szlovákiáról ne is beszéljünk, miközben mindenki vette fel szakmányban a szarabbnál szarabb hitelkonstrukciókat.

Most meg növekedésben régiós elsők vagyunk, hovatovább EU első helyezettek, miközben csökken az államadósság!!! Hja kérem, ha az elvtársak szerint ez a korrupció, akkor még több lenne belőle jó. Jól összekorrumpálunk magunknak egy stabil 4-5%-os növekedést, még pár évig, ha hagyják.

Na ja! A jogállamiság és a kormányzás csúcsa 2006. Erről szól az öszödi beszéd.

Gyurcsány Ferenc bukott miniszterelnök:

- másfél évig úgy kellett tenni, mintha kormányoztunk volna, ehelyett hazudtunk reggel, éjjel, meg este
- Európában ilyen böszmeséget még ország nem csinált, amit mi csináltunk. Meg lehet magyarázni, nyilvánvalóan végig hazudtuk az utolsó másfél-két évet. Teljesen világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz.
- Gyerekek, nem vagyunk tökéletesek! Egyáltalán nem. Nem is leszünk.

Kell még valamit mondani?!

A bal-lib - régi nevén kommunisták, bolsevikok - mai néven, átmaszkozva ugyanaz maradt az igazi anyakönyvezett nevük:
Uszító Hazugság.
Az volt mindig, mindvégig, az egyik szép gyöngyszemük, amikor
"1956 őszén az utcán békésen lövöldöző ÁVÓ-sokról" írnak történelmet.
A Soros-lotyók és Soros-stricik Transparency International kutatásainak eredményeiben pontosan annyi a valós tény, mint az utcán békésen lövöldöző ÁVÓ-sok esetében...

Nem tudom, hogy hogyan mérik a korrupciót. Több esetben olvastam olyat, hogy igazából nem is a korrupciót mérik, hanem a korrupció érzékelését. Az meg olyan, hogyha a jónép mást se hall a médiából, csak azt, hogy juj a korrupció az mennyire rossz, ez önmagában ronthatja a korrupcióról alkotott véleményét.

Azért hoztam fel a gazdasági növekedést, mert az egy viszonylag jó mutató. nem tökéletes,de messze jobb mutató, mint ezek a különféle érzékelési-indexek.

Ez az elemzés meg gondolom weyerbélázás. Itthon valami SZDSZ-közeli agytröszt, talán pont a semmire nem jó Lengyel László elkészítette a Világbank és a Transparency Internationalnak ezt a pár lázgörbét,azok meg lehozták, mint saját anyagot. Az is lehet, hogy a Vágó Pista írta ezeket. Ő igazi multitálentum, a járműjavításhoz is mennyire ért.

Azt tudni kell, hogy a korrupciót nem igazán lehet mérni, nincs mértékegysége. Az "érzetet" mérik, amit leginkább ugyanaz a brigád generál. 2010 után kussban voltak a szocik korrupció témában, nem állt volna nekik jól.
Kellő időben ideraktak ügyvivőnek egy CIA összekötő tisztet valami arabus küldetés után és ő bíztatta fel az ellenzéket, a Bitó szalont, hogy most már lehet korrupciózni, az mindenhol beválik.

Én ( kis minta) nem tapasztalok korrupciót. Biztos van, de pl. rendőri korrupcióról 10 éve senkitől nem hallottam, pedig a 90-es években még az volt a tipikus, hogy oldjuk meg okosba'.
A szegedi bírák esete is határeset, mert akár az is lehet, hogy mindenféle előny elfogadása után megálló indoklással mentették fel a vádlottakat.
De jó lenne elkerülni az igazségszolgáltatás fertőzöttségét. Az ügyvédek ugye ab ovo mindenre képesek pénzért, jó lenne a bírók tiszták maradnának.

Nos, ebben biztos voltam. De akkor idézem a TI, azaz a Kutatási Eredmények Kizárólagos Birtokosának a szövegét is. Aszongyahogy:

https://transparency.hu/adatok..

"
A korrupció gátolja a versenyképességet

A TI Magyarországnak a CPI eredmények ismertetéséhez kapcsolódó jelentése rámutat: az Európai Unióban továbbra is erős az összefüggés az egyes államok gazdasági fejlettsége és a közszektor korrupciós kitettsége között. Magyarország változatlanul az Európai Unió korrupcióval súlyosan fertőzött, ugyanakkor viszonylag alacsony egy főre jutó GDP-vel rendelkező tagállamai közé tartozik.
"

Ez abból a szempontból érdekes, hogy a GDP, és a növekedése 15 évvel ezelőtt sem volt jobb, akkor valahogy mégis kisebbnek mérték a korrupciós kitettséget. Jelentsen egyébként ez a szó bármit is, a közgazdaságtan ilyen mutatót nem ismer. De folytatják:

"
Ez a megállapítás annak ellenére helytálló, hogy egyelőre még kitart a 2013 óta megfigyelhető növekedési lendület. „A magyar gazdaság egyensúlyi és növekedési mutatói az elmúlt hét évben kedvezőek voltak, ám a hosszabb távú kilátások borúsak, a versenyképesség a régióban az egyik legalacsonyabb” – mutatott rá a TI Magyarország budapesti sajtótájékoztatóján Martin József Péter. A TI Magyarország ügyvezető igazgatója hozzátette: ennek fő oka, hogy a korrupció átszövi az állami működés jelentős és a gazdaság egy részét, továbbá az intézményrendszer átláthatatlanul működik, és nem elszámoltatható. A közbeszerzések rendszere erősen torzított; a koncentrálódást mutatja, hogy a kormányhoz kötődő oligarchák egyre több megbízást nyernek, és az egyajánlatos beszerzések aránya az EU-ban az egyik legmagasabb.
"

Tehát a TI szerint ugyan a GDP növekszik, jobban, mint valaha, és ez ellentmond annak, hogy a korrupciós helyzet rosszabb lenne, hiszen a korrupció egyik áldozata a teljesítmény, a gazdasági növekedés, de a korrupciós kitettség _ennek ellenére_ nagyobb. Miért is? Mert Martin József Péter, a TI Magyarország ügyvezető igazgatója ezt mondta.

Az egyetlen mutató, ami ezt alátámasztaná az ún. "egyajánlatos beszerzések aránya", ami az EU-ban az egyik legmagasabb, állítólag. Az egyajánlatos beszerzés ugye azt jelenti, hogy a pályázatra csak egy jelentkező akad. Minél kisebb országról, illetve pályázati régióról van szó, annál nagyobb az esélye, hogy a speciális pályázat feltételeinek egyetlen vállalkozás képes megfelelni, vagy egy sem. ha nincs pályázó, aki megfelelne, akkor az állam megtámogathat egy, max néhány céget, hogy a pályázat ne hasaljon el, és a keretösszeg ne vesszen el az adott pályázati ciklus alkalmával. Elemi érdeke.

Mondom én, a TI egy baloldali lobbiszervezet, amelyik arcátlanul meghazudtolja akár a saját kritériumait is, de az alapvető közgazdaságot mindenképp, ha a politikai érdeke úgy kívánja.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés