Cseh Katalin privatizációs ötlete a legrosszabb, ami egy vasúttal csak történhet

2019. június 13. 13:27

Tóth Csaba Tibor
Mérce

Lehetetlen nem felfedezni némi ideologikus mázt.

„Nem véletlen, hogy a brit Munkáspárt nem sokkal Tony Blair és Gordon Brown után, de még Jeremy Corbyn előtt már felvetette, az egyetlen kiút az lehet, ha újra államosítják a vasutat, és hasonló struktúrát hoznak létre, mint a holland vagy német államvasúti rendszer. A sors iróniája, hogy ez utóbbiak egyébként a brit vasúti privatizáció legnagyobb nyertesei közé is tartoznak. Corbyn pedig már egyenesen ezt tette meg egyik fő kampánytémájává: saját maga is beült zsúfolt virgines vasúti kocsiba, és onnan követelt változást. Ez nem is csoda. A vasút államosítása jelenleg talán az egyetlen olyan ügy, amelyben a britek 64%-a vele ért egyet.

Abban tehát, hogy Cseh Katalin szerint mindezen átmenni jó ötlet a MÁV esetében is, lehetetlen nem felfedezni némi ideologikus mázt: a MÁV állami finanszírozási struktúrájával persze éppen elég baj van, ugyanakkor a privatizáció egyetlen átfogó példája, Nagy-Britannia, arra enged következtetni, hogy mindez egyszerűen nem működik, és nem véletlenül nem voltak követői sehol a kontinensen.

Az még ennél is érdekesebb, hogy Cseh mindezt nem pusztán neoliberális keretben osztotta meg követőivel, hanem éppen a vasút környezetkímélő jellegének kapcsán, tehát a klímaváltozás kontextusában esetlegesen felmerülő vasúti reformként. Ez mindennél jobban mutatja, hogy a 2019-es, nem éppen szokványos EP-választás valóban átalakította a piacpárti logikát, és immár »zöld« és »környezetbarát« (újrafelhasználható) csomagolásban kíván piacosítani.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
A bejegyzés trackback címe: https://mandiner.hu/trackback/150012

Ajánljuk még a témában