Ismeretlen okból megsérült több tartályhajó az Ománi-öbölben

2019. június 13. 18:40
Az ENSZ főtitkára szerint a világ nem engedhet meg magának „egy nagyobb konfliktust az Öböl térségében”.

Egyelőre ismeretlen körülmények között megsérült két tartályhajó az Ománi-öbölben csütörtökön. A Szaúd-Arábiából Szingapúrba tartó, panamai felségjel alatt hajózó, japán tulajdonban lévő Kokuka Courageous nevű hajó üzemeltetője jelezte, hogy a szállítmány – amely metilalkohol volt – nem sérült meg. A hajó az incidenskor 14 tengeri mérföldre volt Irántól és 70 mérföldre az emírségekhez tartozó el-Fudzseirától.

Ellentmondó értesülések

A norvég Frontline tengeri szállítmányozó cég megerősítette, hogy a Marshall-szigetek felségjelét viselő hajója, az incidensben érintett Front Altair fedélzetéről tüzet jelentettek. A Verdens Gang (VG) című norvég újság a Frontline-tól származó értesülésre hivatkozva azt közölte, hogy a tartályhajó legénysége biztonságban van. A Reuters hírügynökség a Front Altair diszpécserét idézi, aki torpedótámadásra gyanakodott. 

A norvég hajózási ügynökség később azt közölte, hogy a Front Altair fedélzetén három robbanás történt, és ezek okozták a tüzet. Az égő hajóról az iráni állami média több képsort közölt. Az incidensről egyelőre ellentmondó értesülések érkeznek: az AFP francia hírügynökség szerint a norvég hajózási ügynökség az esetet támadásnak minősítette.

Mohamed Dzsavád Zaríf iráni külügyminiszter az incidenst felettébb gyanúsnak nevezte, és regionális párbeszédre szólított fel. Hozzátette, hogy az eset akkor történt, amikor Irán legfőbb politikai és vallási vezetője, Ali Hamenei ajatollah fogadta Teheránban Abe Sindzó japán miniszterelnököt.

A legénység biztonságban van

A legénységet két, a közelben tartózkodó hajó mentette ki. Az IRNA iráni állami hírügynökség jelentése szerint az incidensben érintett tartályhajók személyzetét, összesen 44 főt az iráni tengeri hatóságok segítségével a dél-iráni Dzsászk kikötőjébe szállították. A Front Altair bajba jutott legénységét kimentő dél-koreai Hyundai Dubai nevű hajó üzemeltetője, a Hyundai Merchant vállalt megerősítette, hogy az embereket átadták az iráni hatóságoknak. Dzsászk parti őrsége bejelentette, hogy a tüzet sikerült megfékezni, a legénység tagjait a biztonsági ellenőrzés után pedig visszaszállítják a fedélzetre.

Az Egyesült Államok Bahreinben állomásozó flottája szintén bejelentette, hogy az esetről értesülve segítséget nyújtottak a hajóknak. Joshua Frey, az ötödik flotta szóvivője azt mondta, értesültek a tartályhajókat ért „támadásról”.

Május 12-én ismeretlen tettesek szabotázsakciót követtek el két szaúdi, egy norvég és egy emírségekbeli teherhajó ellen az Ománi-öbölben, a Hormuzi-szoros bejáratánál. Az emírségek kormányzata a múlt héten az ENSZ Biztonsági Tanácsában azt közölte, hogy az incidens mögött vélhetően állami szereplő áll, amivel Norvégia és Szaúd-Arábia is egyetértett. Washington az akció elkövetéséért egyértelműen Iránt tette felelőssé, Teherán azonban tagadja a vádat.

Vélemények

A csütörtöki incidenseket élesen elítélte az ENSZ főtitkára. António Guterres a Biztonsági Tanács ülésén kijelentette, hogy a világ nem engedhet meg magának „egy nagyobb konfliktust az Öböl térségében”. „A tényeket és a felelősséget meg kell állapítani” – tette hozzá. Az ENSZ és az Arab Liga együttműködésével foglalkozó ülésen az arab szervezet főtitkára azt mondta, hogy „a térségben egyesek tüzeket szítanak, és ennek tudatában kell, hogy legyünk”, és kérte a BT-t, hogy lépjen föl a felelősök ellen.

Az amerikai elnök egyelőre nem kommentálta érdemben a fejleményt. A Fehér Ház közölte, hogy Donald Trumpot tájékoztatták, és figyelemmel követi az eseményeket. Theresa May brit miniszterelnök szóvivője azt mondta, hogy az ilyen támadások „teljességgel elfogadhatatlanok", és Nagy-Britannia kész részt venni bármiféle vizsgálatban. "Létfontosságú, hogy tiszteletben tartsák a hajózás szabadságát” – mondta.

A Kreml szóvivője, Dmitrij Peszkov is megszólalt az incidensek ügyében, de az eddigi jelentések szerint csak annyit mondott, hogy „senki sem tudja, ki áll mögöttük”, és nem szabad elsietett következtetéseket levonni vagy arra felhasználni őket, hogy Teheránt nyomás alá helyezzék.

Heiko Maas német külügyminiszter felszólította az érintett feleket, hogy csökkentsék a feszültséget a térségben. Bár a pontos tények még nem ismeretesek, az események „rendkívül nyugtalanítóak” – mondta, hozzátéve, hogy az ilyen incidensek a jelenlegi helyzetben „fenyegetést jelentenek a békére”.

A norvég tengerhajózási hatóság figyelmeztette az ország kereskedelmi flottáját, hogy „legyen nagyon elővigyázatos a térségben”. A brit haditengerészet hasonló riasztást adott ki.

A jemeni húszi lázadók ellen harcoló, Szaúd-Arábia vezette koalíció szóvivője szerint a húszikhoz köthetőek a támadások, akárcsak a Báb-el-Mandeb-szorosban két szaúdi tanker ellen 2018 júliusában elkövetettek.

(MTI)

Összesen 20 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Rossz hírem van: a hableány tragédiája SEM volt véletlen, mint ahogyan a két tartályhajó "megtámadása" sem a véletlen műve.
Kinek az érdeke?
"The New York Times: a Hableány tragédiája előtt figyelmeztették a magyar hatóságokat, hogy veszélyhelyzet lehet a Dunán
The New York Times,
2019. június 13.
A The New York Times írta meg a hírt: már jóval a hajókatasztrófa előtt figyelmeztetést kaptak a magyar hatóságok, hogy a Duna forgalma veszélyes méreteket öltött Budapest körül, ám a kormány mégsem korlátozta a folyót szelő járművek számát.
Mind a kormány, mind a szintén Fidesz által irányított főváros léphetett volna a The New York Times szerint.
A "lap" - értsd: agent provokatőr/méreggyár - megszólaltat olyan demokratát, mint maga Demszky Gábor:
"A fővárosi hatóságok értesültek a túl nagy forgalomról, mégsem tettek lépéseket. Nagyon jövedelmező üzletágról beszélünk. "
A The New York Times szerint Orbán és a Fidesz szinte teljes kontroll alatt tartja az államot, és egyre nagyobb befolyása van a magángazdaságra, beleértve a turizmust, amely az egyik legjövedelmezőbb szektor.
A NYT alapos lap, nem maradhatott ki a több száz Soros-NGO közül az egyik legaljasabb bujtogató, Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója sem:
"A hatóságoknak meg kell vizsgálniuk, hogy az üzleti megfontolások indokolatlanul felülírták-e a szakértői véleményeket, olyannyira, hogy a budapesti Duna-part emelkedett szállodai hajóforgalma súlyos baleseteket okozhat".
Mi történt?
1. Soros emberei folyamatosan kontroll alatt tartva az eseményeket, felfigyeltek a Duna budapesti szakaszának nagy hajóforgalmára.
2. Egy hajóbalesetet, összekötve a nagy leterheltséggel, gyerekjáték a kormány ellen fordítani. A közvélemény szemében, mely a "lopás, oktatási csőd, kórházi anarchia" Soros-i demagógiákkal megfelelően előkészítve van, egy halottakkal járó balesettel a kormányt könnyedén pénzhajhász, felelőtlen, önző rablóbandaként lehet megbélyegezni.
3. Már csak a figyelmeztetést kellett elküldeni, mindegy, volt-e alapja, a lényeg, hogy a kormányt figyelmeztették... - és várni...
4. Kivárni, amikor két hajó kritikusan közel kerül egymáshoz és a kibiztosított számítógépes szoftvert belobbantani...
5. Habosítani a magyar médiaprostikkal az ügyet napokon, heteken át, célozgatva, sugallva - bejáratott sémi recept szerint - hogy mulasztás, kormányzati, polgármesteri mulasztás, történt, mert minél többet akarnak lopni...
Majd a makulátlan zsidó pornó dramaturgiája szerint, a megfelelő lélektani pillanatban, a falon lévő fegyver eldördül: a The New York Times MEG-ÍR-TA. Amely "lap"-nak G. Soros-részvényei vannak...
"NEM TETTEK SEMMIT, A LOPÁS FELÜLÍRTA AZ EMBERÉLETEKET.
Ez Orbán, ez a magyar kormány."

A Magyar Turisztikai Ügynökség ugyanakkor közölte, hogy az ország betartotta a vízi utakra vonatkozó nemzetközi szabályokat, beleértve a nagy hajók biztonságos hajózására vonatkozó előírásokat is, és hogy több jel is utal rá: emberi mulasztás történt.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés