Kilenc osztályos iskola – új remény az országnak

2017. március 9. 7:01

Forgács István
Mandiner
Ez a legfontosabb teendő. Örülök, hogy a kormány meg meri majd lépni.

Forgács István írása

 

Nem, egyáltalán nem túlzó a cím. Ez az a döntés, amivel a rendszerváltás óta létező kormányok közül elsőként a mostani valóban tehet – és sokunk reménye szerint tesz is – azért, hogy az ország társadalmi és gazdasági viszonyai jó irányba változzanak.

Nem túlzó a cím, mert aki olvas, hallgat és ért is engem, az tudja, hogy régóta hangoztatom: Magyarország jövője azon múlik, sikerül-e a hazai cigány közösségek felzárkózásának kérdését elsősorban gazdasági szempontból megközelíthetővé tenni.

De a gazdaságnak képzett emberekre van szüksége. A jól működő gazdaságra meg az ország egészének.

És most muszáj nagyon egyszerű keretek között, nagyon tiszta képet adni arról, hogy hogyan is állunk a hazai cigányok, az oktatás és a gazdasági kérdések összefüggéseiben.

*

Nos, szigorú és egyszerű tényeknél maradva így:

− több gyermek születik nehéz sorsú családokba, mint 10-15 évvel ezelőtt, ezeknek a többsége cigány család és cigány gyermek.

− a nehéz körülmények között felnövő gyerekek számára sokszor az óvoda sajnálatos módon nem adja meg azt a hátteret, ami ahhoz kell, hogy gond nélkül, zökkenőmentesen kezdjék meg az általános iskolát. Egyszerűbben fogalmazok: nem lesznek iskolaérettek. Tömegével nem lesznek iskolaérettek. Hogy ez kinek a hibája, felelőssége, az itt most felesleges vitára adna okot, maga a tény az, amit látni kell. A kellően fel nem készített gyermek nemcsak, hogy kihívás, de komoly nehézség is a pedagógusok számára.

− a nehéz körülmények között felnövő gyerekek sokkal rosszabbul teljesítenek az iskolában (az első évek azzal mennek el, hogy valóban iskolaéretté váljanak, hogy megtanulják az alapokat) és sokkal nehezebb azokon a szocializációs folyamatokon keresztülmenniük, amelyeket a társadalmi normák a mai világban elvárnának.

− az iskolában rosszul teljesítő, rossz körülmények között felnövő gyerekek jelentős része nem szerez képzettséget, nem szerez szakmát, komoly írási-olvasási, szövegértelmezési gondokkal küzd, kiugróan magasak a magatartásbeli problémák, és vagy a közfoglalkoztatásban találja magát (a fiúk), vagy gyermekeket vállal (a lányok), miután kimarad.

− eközben fogynak a szakmunkások, a szakmával rendelkező munkavállalók, egyre súlyosabb gondokat okoz a munkaerőhiány, és ahogyan néhány éve már szóltam róla, tényleg nem lesz, aki Miskolcon vezesse majd a villamost. Ez a folyamat egyértelműen gazdasági hatásokkal bír. (Igen, örülök a cigány egyetemistáknak is – kár, hogy minden új diplomásunkra jut 100 új közmunkás.)

*

Sokan és sokat gondolkodtak az elmúlt néhány évben (ha szigorú vagyok, akkor csak néhány hónapban vagy hétben) már azon, hogy ezen mit és hogyan kellene változtatni. Én magam is többször szóltam erről, és a decemberben elindított „Így oldd meg a cigányügyet” című publicisztika-sorozatban is folyamatosan visszatérő elem ez, sőt, a január 11-én megjelent 2. részben konkrét ajánlás fogalmazódik meg arról, hogy az óvoda és iskola közé kellene egy átmeneti időszakot jelentő terminus, ami abban segítene, hogy az óvodában még iskolaéretté nem vált hátrányos helyzetű/cigány gyerekek valóban felkészülhessenek az iskolára.

És ez nem a saját vízióm kizárólag – tanárok tucatjai (meg merem kockáztatni, százai, ezrei) értettek egyet velem az elmúlt hónapok során, amikor felvetettem nekik ezt az elképzelést. Azaz, végre behozható a közbeszédbe, közgondolkodásba az a tény, hogy az általános iskolák alsós osztályainak tanárai számára sokszor komoly nehézség a hátrányos helyzetű gyerekek tanítása, és valóban kellene talán egy olyan időszak is, ami már nem óvoda, de nem is iskola még.

Ez segíthetné az átmenetet a két intézmény között, és leginkább azt szolgálná, hogy az addig sokszor még meg nem szerzett szocializációs, értelmi és elsajátított, fejlesztett készségi alapok meglegyenek az eredményes iskolai évekhez. Nyilván nagyon sok minden más is kell majd, hiszen tanulni csak akkor lehet eredményesen, ha van hol az iskola után otthon is, ha kerül étel az asztalra, ha a kilyukadt cipő helyett másikat is vehet a szülő a gyereknek.

De először is most az kell, hogy az iskolába, a valódi iskolába a lehető legtöbb olyan gyermek induljon el, akik, és akiknek a családjai értik, hogy az általános iskola a lehető legfontosabb és leginkább megbecsülni szükséges lehetőség a hátrányos helyzetűek részére. A rászorulóknak ingyenes étkezéssel, ingyenes tankönyvekkel, egy idő után ösztöndíjakkal.

*

Nem tudom, hogy kell-e még ezt ennél részletesebben is magyarázni, okfejteni, okoskodni valamiről, ami odakint, a Körúton túl borzasztóan egyértelmű, vegytiszta, és racionális döntésekre sarkall. A kormány most hozott egy ilyet, és ez olyan lépés, ami végre komoly esélyt kínál cigányügyben az előbbre mozdulásra. Minél több gyermek kap esélyt arra, hogy kellően felkészülten kezdje el az iskolát, annál könnyebb lesz a pedagógusok dolga, és annál több esély nyílik arra, hogy a cigánygyerekek az általános iskola után tovább is tanuljanak, és minden korábbinál többen legyen közöttük azok, akik szakmát, érettségit és diplomát szereznek majd.

Ebben a pillanatban ez a legfontosabb teendő. Örülök, hogy a kormány meg meri majd lépni. Én, és sok tízezer pedagógus, meg persze rengeteg progresszív véleményformáló biztos vagyok benne, hogy határozottan örül most ennek a bejelentésnek, mert tudjuk, enélkül minden esély elszállna, hogy tegyünk valóban valamit a hazai cigány közösségek felzárkózása érdekében.

Hogy lesznek, akik nem értenek egyet? Hogy lesznek, akik szerint sokkal komolyabb gond, hogy Mátészalkán Kevinnek többségében csak cigány osztálytársai vannak? Hogy lesznek, akiknek soha semmi lesz jó? Legyenek. És sok minden más mellett rettegjenek továbbra is nyugodtan Trumptól, Le Pentől, a Brexittől, vagy attól, hogy populizmus felfalja a világot. Én megyek és hideg, tiszta vizet öntök a poharakba.

Összesen 137 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

" Örülök, hogy a kormány meg meri majd lépni. Én, és sok tízezer pedagógus, meg persze rengeteg progresszív véleményformáló biztos vagyok benne, hogy határozottan örül most ennek a bejelentésnek,"

Várjuk meg a tanítanékat, tüntetnek-e ellene?
Fontos lenne a pedagógusok jelentős többségének támogatása. Én drukkolok ezért.

Ezt a kérdést szerintem nem lehet a kilenc osztályos általános iskolával megoldani.
A cigányság kultúrájában egy nehezen orvosolható "attitűd", mégpedig az anyák elnyomása a férfiak oldaláról. Ez azt is jelenti, hogy a megoldást a család terápiával kellene kezdeni. A gyerek életét, mentális fejlődését nagyban befolyásolja, hová születik, hol nő fel. Ezt természetesen tagadják ma, mint azt is rasszizmusnak tartják, hogy bizony jobban járnának a hátrányos helyzetű gyerekek, ha sorstársaikkal együtt vehetnének részt olyan oktatásban, ahol speciálisan képzett, közülük való tanárok, nevelők egyengetnék az útjukat.
Ez nem azt jelenti, hogy szegregálják őket, éppen az ellenkezője a cél, mégpedig az, hogy a család könnyebben boldogul -segítséggel- , hamarabb megértik a jövő kihívásait, ha példát látnak maguk előtt, felismerik a gyerekükben rejlő értékeket.
Ez nem rövid, de küzdelmes folyamat, talán megérné azt a plusz egy évet jelentő költséget erre fordítani.
Ugyanis: Ebben a módszerben valóban mindenkinek oda kellene tennie magát, aki ebben részt vesz, de lenne értelme az anyagi, erkölcsi erőfeszítésnek.
Képzeljük el a nem cigány gyerekeket az eredeti elképzelés szerinti iskolarendszerben!

Ha a cigány család nem változik , akkor a végeredmény az lesz, hogy a többiek is hozzászoknak egyfajta lassú ütemhez.
Hosszasan lehetne ragozni.

Válaszok:
Teknős | 2017. március 9. 9:50

Én azt hiszem, hogy az óvoda és az alsó tagozat elsődleges feladata nem az oktatás kellene, hogy legyen, hanem a nevelés, a szociokulturális hátrányok csökkentése, valamint a készségek és képességek kibontakoztatása, fejlesztése. Halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek esetében pedig fontos elem még a felzárkóztatás is.

Ehhez köznevelési paradigmaváltás is szükséges az amúgy üdvözlendő kilenc évfolyamos iskola mellé. Valamint nem ártana erkölcsi és anyagi szempontból jobban megbecsülni az óvónőket, tanítókat.

A kérdés tehát komplex. Az irány azonban helyes. De akad még teendő.

Genetika = 95 %.

Minél kevesebb gyerek egy osztályban!!!!
Legalább 1-4-ig.
Különben a 9 év csak azt jelenti, hogy még egy év szerencsétlenkedés megy a kezelhetetlen gyerekekkel.

Tapasztalatból mondom a plusz egy év jelentős változást nem csak a cigány gyerekek életében hoz majd, hanem a fiúkéban is. Ahhoz, hogy a fiaink teljesíteni tudjanak, ahhoz eddig az iskola kevés volt, bizony ránk szülőkre hárul a feladat, hogy a fiaink beérjék a lányokat. Ha a szülő valamilyen oknál fogva erre képtelen volt, akkor lemaradt, amit nagyon szépen mutat, hogy mennyivel több lány van a felsőoktatásban, mint fiú. Csakhogy ezekből a lányokból éppen a kreativitás és az innováció pusztul ki, a nagyon rossz oktatási rendszerünk miatt. Ezeknek a lányoknak a nagyon nagy része semmit nem tesz, nem tud és nem is akar tenni a társadalomért, tulajdonképpen ennek köszönhetjük a társadalom borzalmas állapotát is.

Szóval a 9 évfolyamos iskola esély és nemcsak a cigányoknak, nekünk is.

10 gyerek anyjaként, úgy hogy immár az ötödik gyerekem készül érettségizni és erősíteni a családban a mérnökök táborát, elmondhatom, hogy plusz egy év a fiúknál is jelentősen javítja az esélyeit az életre. Mi, azok aszülők, akik hangsúlyt fektetnek a gyerekeik jövőjére, eddig is meg tudtuk tenni, hogy valahogy megadjuk azt a plusz évet a gyerekeknek, ami nagyon is a javukra válik. Jó hír, hogy a jövőben nem kell majd 6-8 hónapot az óvodában unatkozniuk, amig valóban iskoalérettek lettek. Megjegyzem, hogy az iskolában ez idő alatt bebetonozódik a hátránya, amit nagyon nehéz ledolgozni, ez is tapasztalat.

Válaszok:
legyetek | 2017. március 9. 10:48

Én nem messziről és hunyorítva látom a cigány családokat. Órákat tudnék neked mesélni, tanulatlan, vagy alig tanult cigány asszonyokról, akik megfeszültek a gyerekeikért, olyan szinten, hogy te el sem képzeled. Volt, akinek sikerült, volt akinek nem.

Nem állítom, hogy minden cigány család ilyen, de azért akad szép számmal és bizton állíthatom neked, segítséget nem kaptak senkitől.

Szóval sokkal árnyaltabb a kép, mint it azt lefestitek.

Válaszok:
Morgen | 2017. március 9. 11:34

Szerintem ez lehet, h. hiú remény, bár újnak is nevezhető.

Az emberek nem hülyék, ahogy te állítod. pontosan tudják, hogy a fizikai munkának nincs becsülete és nincs megfizetve sem. Nem tudom honnan szalajsztottak, de néha azért teremthetnél kapcsolatot a világgal, mert vagy 100 éves a társadalomképed.

Válaszok:
Sulammit | 2017. március 9. 13:56

Neked válaszoltam fentebb, csak nem működött rendesen a válaszadás sem.

a budai úrifiúk, lányok, a megfelelési kényszerük mellett/helyett utána nézhetnének a miértnek, mert sokszor nem működik a válaszadás funkció

Én annak látnám értelmét, hogy 1-4-en
differenciáltan oktatni a fiúkat és a lányokat, sőt
esetleg szét is választani őket. Aztán 5-től megint
össze lehetne ereszteni őket.

Válaszok:
Teknős | 2017. március 9. 10:54

Ez, így, ebben a formában nem igaz. Ilyen tanítónővel nem találkoztam, pedig már 9 gyerekem volt elsős. Tanárral már igen.

Igen, ez is lehetne egy járható út, mindenesetre kiváncsi lennék a következményeire.

Sajnos. azt kell mondanom, messziről és hunyorítva látod a világot.
Mindenkinek-cigánynak és más rasszhoz tartozónak - látnia kell két dolgot.
1.: Pontosan tudnia kell, milyen helyzetben van, innen hová akar eljutni.
2.: Pontosan kell tudnia, mik a gátló tényezők, kikkel kerül érdekellentétbe.
Enélkül a sorsa "elrendeltetett".

A fórum nem alkalmas arra, hogy bárki is szakszerűen kifejtse itt a véleményét, itt csak hasznos, vagy kevésbé hasznos gondolatok felvetése lehetséges.
Egyéni habitus kérdése, ki, mennyire van ezzel tisztában.

Válaszok:
Teknős | 2017. március 9. 12:37

Figyelj!
Ha ma te lennél a liberális megélhetésiek elnöke, akkor te készíttethetnél olyan felmérést, amilyet akarsz.
A lényeg a megélhetésin van!!
A valóságban mindenkinek tudnia kell, mit miért érdemes betenni a "sokadikok" polcára.

Minden út járható. Lehet, hogy bozótvágó kell,
de járható.

Nyilvánvaló, hogy a 9 osztályos, vagy 10, 11, 12 sem fog semmiféle áttörést hozni.
Egyszerű oka van. Az iskolához kellő intellektust a szüleinktől örököljük a környezet hatása kisebb. Az iskolai erőfeszítések arra jók, hogy a biológiailag determinált IQ közelébe kerüljenek a nebulók. Ha ez a cigányságnál a 80 körüli sáv átlagosan és kétszer annyi gyereket vállalnak, mint a magyarok- akkor minden generációval egyre gyöngébb átlagos képességű diákanyag áll majd rendelkezésre. Ez a hatás el fogja maszkolni a 9 osztályos általános szerény pozitív hatását.
Ki akar velem fogadni?

Válaszok:
OberEnnsinnen | 2017. március 9. 15:25

Eleve egyre több gyereket 1 évvel később engednek el az óvodából, vagyis plusz egy év.
A legrosszabbat feltételezve a tankötelezettség megszűnésével 16 évesen kikerül az iskolából a gyerek.
Tehát az eddig 2 év szakmunkás oktatás helyett jó esetben is csak 1 év szakmunkásképző lesz a hátrányos helyzetű gyerek mögött, feleannyi szerszámismeret, anyagismeret, illetve egyáltalán valamilyen szakismereti "kitettség", amivel betanított munkásként beválhat.

Ráadásul szerintem a HH cigány gyerekek eddig is a szakmunkás befejezése előtt buktak ki a rendszerből. A 9 éves általános iskolával már a befejezett általános iskola bizonyítvánnyal rendelkezők száma is csökkenni fog.

Szomorú előny csak az lehet, hogy kevesebb antiszociális diák húzza vissza a szakmunkás osztályok haladását.
Ennek örülhetünk Forgács úr?

Pintér 68-nak!
Soha nem érdekelt, melyik párt, miről ötletel.

Persze, kétbites emberek vannak, mint az angyalok, akiknek tiszta céljai és ahhoz vezető egyértelmű és világos útjai...

Tiszta sor, csak el kell dönteni, hogy erre van az előre és máris kész az egész!

Felteszed magadnak a kérdést, hogy ezeknek az embereknek, akik soha nem voltak még a közelében sem egy gimnáziumnak sem, nem hogy egyetemnek, ki is mutatja meg PONTOSAN, hogy ő milyen helyzetben van és hová akar eljutni?

Ez a középosztály gőgje, amiből te beszélsz! nem vezet sehová és nincs is semmi értelme!

Válaszok:
Morgen | 2017. március 9. 13:10

Nyilván ezért az ötödik osztálytól érdemes lenne próbálkozni vele. Azért ezt óvatosan mondom, mert nem vagyok egészen biztos abban, hogy ez jó út!

Itt jó megoldás nincs. Óriási a különbség a konszolidált, középosztályi háttérrel rendelkező és szakma és munkanélküli szülők mélyszegénységből jövő gyermekei között. Ez mindig is így volt, csak régebben a középosztály is sokkal több gyermeket vállalt, más volt a nők szerepe a társadalomban.

A különbség attól is lett nagyobb, h. a pusztán fizikai munkára, amit MINDIG IS sokkal rosszabbul fizettek, mint a szakképzettséget igénylőt, drasztikusan csökkent a kereslet. Tragédia, h. ez a réteg vállalja a legtöbb gyereket, akik kilátástalan sorsra vannak ítélve, hacsak nem változik a szülők és a gyerekek motivációja.

A magam részéről azt gondolom, h. azt kell felzárkóztatni, akinek erre szüksége van és főleg azt lehet fejleszteni, aki maga is akar fejlődni, megfelelni a követelményeknek.

Nem gondolom, h. az egy évvel hosszabb általános iskola az alapvető problémákat megoldaná, vagy akár csak számottevő javulást eredményezne.

Bárcsak.

"Felteszed magadnak a kérdést, hogy ezeknek az embereknek, akik soha nem voltak még a közelében sem egy gimnáziumnak sem, nem hogy egyetemnek, ki is mutatja meg PONTOSAN, hogy ő milyen helyzetben van és hová akar eljutni?"

Végig erről "beszélek", ha nem vetted volna észre!
Meg arról, hogy a hátrányos helyzet nem kizárólag rassz-függő!
Arról meg pláne "beszélek", hogy a különböző, eleven embereket érintő kérdéseket nem az íróasztal mellől, hanem a "való világból" kell megközelíteni.
A megoldások nem az egyen-projektek szintje, ha emberekről van szó.

Válaszok:
Teknős | 2017. március 9. 13:53

A tanárok nemi arányának normalizálásához a szakma tekintélyét kellene előbb visszaadni-szerezni.
Ez részben pénz kérdés, de nem csak az.
Nyilván nem történhet meg gyorsan, de el kell(ene) indulni ebbe az irányba.
Mert azzal ugyan nem értek egyet, hogy a nők alapból a fiúkat negatívan diszkriminálják- viszont: tuti, hogy a fiúk számára fontos lenne, hogy ne csupa nő tanítsa őket. Főleg így van ez amiatt is, hogy nő a csonka-családok száma, és a fiú gyereket egyedül nevelő anya esetén főleg fontos lenne a férfi minta- akár egy jó férfitanár személyében.

Válaszok:
Morgen | 2017. március 9. 13:38

Jó irányt feszegetsz!
Csakhogy: A követelmény nem tartalmazza a nevelést.
Minden hivatás annyit ér, amennyit a hivatás gyakorlójának az embersége.
Ez elsősorban az egészségügy és az oktatás hitvallása kellene legyen!

Akkor meg miért vagy ilyen agresszív, ha ugyanarról beszélünk?

Nyilván én is inkább bbjnicknek címeztem a mondókámat, mint neked, de ezek szerint te éppenúgy nem vetted észre, hogy ugyanarról beszélünk.

Válaszok:
Morgen | 2017. március 9. 20:18

Jó lenne a 9 osztályos iskola, az alsós 5 évet támogatom, nem az úgynevezett iskola előkészítőt. Nem ezt:
"óvoda és iskola közé kellene egy átmeneti időszakot jelentő terminus, ami abban segítene, hogy az óvodában még iskolaéretté nem vált hátrányos helyzetű/cigány gyerekek valóban felkészülhessenek az iskolára."
Ugyanis nem egy évvel vannak lemaradva a cigány gyerekek, ahogyan a szüleik sem. Őket is beiskoláznám.
Hogyan tud segíteni a gyerekének az, aki maga sem végezte el az alapfokú oktatást.

Kedves István, ez nem csak a cigány gyerekek problémája.

Ime a fiatalság innovációja, az új politikai kultúra, ami piszkosul hasonlít a régire!

Én megbecsülöm a vízvezeték szerelőt, de a villanyszerelőt is. És meg is fizetem.

Lehet itt akár 99 osztályos az alapiskola és a "gyerekek" akár 107 éves korukig "tanulhatnak" benne, mindez csak a vég kezdetének múlását jelenti, akkor:
ha továbbra is a keveset szülő dolgozó milliók pénzeiből
finanszírozza az állam a semmit nem dolgozók rengeteg szülését.
Ennek a vége: halál.
Miért?
Mert a dolgozók keveset szülők arányosan egyre kevesebben lesznek,
a dologtalanul évente szülők pedig többen és többen.
A magyar állam az Alaptörvényét naponta köpi szembe, amikor a dolgozó-vállalkozók adóforintjait, a nemzeti jövedelmet a nemzet elpusztítóinak juttatja.

Erről van szó!
Az államnak itt kell megtennie a nulladik lépést:
Ha 18 éves korod előtt szülsz, arra a szülésedre az államtól egyetlen fillér támogatásra ne számíts, mert nem ad.
Az így szült gyerekedre is csak onnantól jár állami támogatás, ha megfelel az iskolaérettségin.
És így tovább...

Te kis butus.
A múltszázadi fosban, a tanár lekevert kettőt és a gyerek meg se nyikkant azon a héten.
Nem zavarta a többség munkáját.
Ma a gyerek kever le a tanárnak, a többség kénytelen hozzá alkalmazkodni. De ez neked magas.
B+, nemhogy javulnál, törmelékesedsz...

Én nem, bár mondhatnám: igen.
A kés a torkunkon, sőt, mára már a bőrt vastagon átvágta.

Ez az egész egy olyan probléma, amit egy kormány a 4 évenkénti választások kényszerébe zárva Magyarországon, ahol nemzeti közmegegyezés semmilyen ügyben sem elképzelhető, nem tud megoldani.

Miután a Magyarországon szuper óvodába járt, konszolidált családból jövő, 6. életévét betöltött gyerekek túlnyomó többsége nagyobb gondok nélkül elvégzi a 8 általánost nagy luxusnak tűnik a kevésbé fölkészült, motivált, hátrányos helyzetű gyerekek miatt általánosan meghosszabbítani az általános iskolai éveket.

Valószínűleg azokat a gyerekeket, akik visszahúzó családba születtek, ezekből a családokból kiemelve lenne érdemes nevelni, oktatni, abból a célból, h. ha fölnőnek, legyen kereseti lehetőségük, s ne a dolgozó többieknek kelljen megkeresniük az egészségügyi ellátásuktól kezdve mindazt, amit munka, kötelezettségek nélkül is meg fognak kapni. Más kérdés, h. a Nyírség, Ormánság, Dél-Somogy falvaiban ez nagyjából afrikai körülmények közötti életet jelent most és feltehetőleg később is, mert ennyi telik a szétprivatizált, eladósított ország erejéből és talán ez is több, mint amennyit Szlovákia, Románia áldoz erre a célra.

A családból kiemelés tervét viszont a népharag söpörné el, mert nyilván az amúgy sem sok családi pótlék csökkenésével járna.

Még a népharag sem kellene, az intézeti ellátás nagyon-nagyon drága és hogy mennyire nem hatékony, arról mint a Cseppkő utcai gyerekek volt osztálytársainak mamája szereztem tapasztalatokat.

Azt hiszem, maguknak az érintetteknek kell elhatározásra jutniuk. Felnőtt embereket elég nehéz bármire kényszeríteni, leginkább a segélyeknek, juttatásoknak a feltételekhez kötése lehetne járható út, olyan értelemben is, h. aki láthatóan és értékelhetően eredményesen küzd a gyerekei iskolai előmeneteléért, az többet is kapjon.

Attól függ, hogy hova teszik. Ha arra fordítják, hogy az alapokat, írás, olvasás (szövegértés), számolás (alapműveletek) abszolút megbízható szintre emeljék, akkor nagy ötlet, ha másra akkor elfecsérelt idő.

Nem hiszem, hogy szükségem lenne bármiféle agresszióra, csak válaszoltam.

Lehet, hogy nem érvelt, de van némi alapja annak, amit leírt.
(Nem érv, csak vélemény).

Forgács István feltételezi, hogy a 9. év egy óvoda-iskola közötti "átvezető" év lesz, azzal a céllal, hogy nagyjából azonos szintre hozza a gyerekeket amikorra elkezdődik az "igazi" iskola.
Ha ez így fog történni, akkor az valóban hasznos, üdvözlendő változás lesz. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy csak azoknak a gyerekeknek lesz erre a plusz évre szükségük, akik akár milyen okból nem érik el az iskolaérettséget 6-7 éves korukra.
Amennyire én a hírekből hallom a kormány még nem döntött. Rosszul tudom?

Ez a kérdés nem csak a cigány gyerekekeről szól.
Sajnos a liberalizmus Magyarországon is rászakadt a gyereknevelésre, és teljes a káosz.
A gyerekeim iskolájában nagyfelmenő (?) rendszer vagy mi van, vagyis az osztályfőnökük, aki a legtöbb tárgyat tanítja 1-4. osztályig velük van. Bármelyik tanítónővel beszélsz, mind azt mondja, hogy egyre nehezebb az elsősökkel,ha előveszik a 4 évvel korábbi anyagaikat,óravázlataikat, látják, hogy azokkkal a gyerekekkel sokkal előrébb tartottak abban az életkorban. Egyre rövidebb ideig képesek koncnetálni, vagy akár csak nyugodtan ülni, tekintélytisztelet nuku,(és itt nem arról van szó, hogy álljon vigyázban ha meglát egy felnőttet, de legalább nézzen rá ha hozzá beszél, és megforduljon a fejében, hogy esetleg szót kellene fogadni) egymás megértése nuku, önálló munkára fogni őket sokkal nehezebb. Ilyen környezetben egy "normális" nevelést kapott gyerek se tud rendesen tanulni, mert a pedagógus az óra felében csak fegyelmez.
Szóval _minden_ gyereknek jó lenne, ha lenne egy átmeneti év, amikor egyszerűen megtanulnák, hogy az iskolában mik a szabályok. Hogy csendben ülünk és figyelünk, feladatra koncentrálunk, amikor munka van, dolgozunk, amikor szünet van, játszunk.
Ez még 5-10 éve is természetes volt egy elsősnek, ma már nem az.

Ha nem veszed komolyan azt, amit mondok, akkor ez a véleményem:
A szex minden embert érdekel, rassztól, nemtől függetlenül.
Viszont: korfüggő minden rasszban, minden nemben.

Magyarországon valaha elég viszonylag kevés cigány élt, most pedig nagyon sok és minél fiatalabb korosztályt nézünk, annál több, ez új helyzet.

Lassan 30 év nem kevés pénzt és energiát fölemésztő felzárkóztatási törekvései NEM hoztak eredményt, a "jogvédők" tevékenysége ezzel ellentétben, kibontakozott.

Volt Pesti Lászlónak egy cigány életről szóló dokumentumfilmje, nem engedték bemutatni, azzal az indokkal, h. a kép túl sötét.

Változatlanul az a véleményem, h. a plusz iskolai évre nem általános az igény, pedig olvastam Rézvirágot és biztosan megalapozott, amit ír.

A cigány vezetők kiválasztása eddig kudarc.

Nem nézem le, sőt a sokkal jobban tisztelem azt, akin nem fognak a nehéz körülmények. Éppen azt írom, h. elég baj, h. sok esetben a nehéz körülmények determinálnak és MINDENKINEK, aki fejlesztésre szorul, meg kell azt kapnia, h. a következő 8 év NE menjen el eredménytelenül.

Van egy olyan kifejezés, h. a "születés börtöne". Van benne valami.

Viszont ez a nulladik év nem nagyon tetszik, bár nem önzéstől vezérelve. 9 unokám kezdett 6. életévét betöltve és nem volt problémájuk, viszont ezzel a nulladikkal mindenkinek egy évvel hosszabbak lennének az amúgy is hosszú diák évek.

Szerencsére nem kérdeznek. Forgács feltehetőleg jobban látja, h. mi a helyes.

Persze, én értem, de te nem.
Intelligensek ők a védekezéshez, csak ezt az intelligenciát legyőzi a
":::aszok, és még pénzt is kapok érte. A környezetem szemében is megnövök, kész felnőtt leszek, ha :::aszok. Dolgoznom nem kell, később sem, csak :::aszni és a pénzt felvenni!"
Érted?

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés