Ahogy máshol is mondtam,
nincs olyan, hogy „jó” vagy „rossz”, „igazságos” vagy „igazságtalan” választási rendszer
– és ezt bizonyítja az ellenzék fenti magatartása is. Az ellenzéki erők nem jogi vagy választásmatematikai indokok miatt tartották „illegitimnek” a választási rendszert, hanem azért, mert népszerűtlenek. Amikor elhitték magukról, hogy népszerűek, már nagyon is megfelelt számárukra a hatályos struktúra. Ebből viszont logikailag az következik, hogy nem a rendszer „illegitim”, hanem az ellenzéki stratégia vallott kudarcot. A sugalmazott „választási visszaélések” kapcsán pedig azt tudom csak mondani, hogy vereségnél pusztán egy rosszabb dolog van: ha azt nem képes valaki beismerni.
De konkrétan milyen olyan hibák történtek, amelyek hátrányosan érintették az ellenzéki pártokat? Ezek a hibák inkább a kisebb pártoknak lehettek fájóak, nem?
Azt szögezzük le, hogy az esetleges, jellemzően adminisztrációs hibák – melyek valamennyi, eddigi választáson előfordultak, hasonló mértékben – az összes indulót sújtották, így a Fideszt is. De csak hogy a nagyságrendeket érzékeltessem: idén 59 ezernyi érvénytelen szavazatot regisztráltak, a leadott voksok durván 1 százalékát. Ez a szám a korábbi voksolásokon is 40 és 80 ezer között mozgott, szintén az adott szavazás össz-szavazatszámának 1 százalékát kitéve – 1990-ben, az első demokratikus választás alkalmával ráadásul 170 ezer örül volt az érvénytelen szavazatok száma, mégse kiáltott senki se „rendszerszintű csalást”.
Az adminisztrációs hibák egyik csoportjába a pártlistás és nemzetiségi listás szavazólapok összecserélése tartozott. Másik jellemző hiba volt a jegyzőkönyvek téves adattartalma, egyszerűen rosszul írták be egy-egy szavazókörben az adott párthoz tartozó listás szavazatszámot. Ezen kívül előfordultak még a névjegyzékkel kapcsolatos kifogások, illetve pár esetben tény, a választási bizottságok néhány perccel a határidő lejárta után állapították meg a helyi eredményt. A szavazólapok „cseréje” kapcsán jellemzően a szavazatszámláló bizottságok már a szavazás során regisztrálták saját hibájukat, jegyzőkönyvet vettek fel róla, és a nemzetiségi szavazóknak hibásan adott pártlistás szavazatok számával valamennyi pártnak csökkentették a szavazóköri eredményét. ’97 óta ez a szabály, ráadásul ez matematikailag a népszerűbb pártokat érinti hátrányosan. Ha egy szavazókörben van mondjuk 25 „levonandó” szavazat, akkor egy 2 szavazatot elérő Együtt esetén vagy egy 5 szavazattal rendelkező Momentumtól nyilván 2 vagy 5 szavazatot lehet levonni, a szavazókörben 150 szavazattal rendelkező fideszes pártlistáról viszont mind a 25-öt. Itt a jogorvoslatok során az NVB vagy a bíróság meg is állapította, hogy történt jogsértés, és ez igaz is volt. De azt is kimondták, hogy az nem befolyásolta a szavazás végeredményét – hiszen hangsúlyozom, a több millió listás szavazatok közül beszélünk országosan összesen pár százról –, mert egyrészt nem volt olyan mennyiségű az érvénytelenített szavazólapok száma, másrészről pedig mert
az „egységes levonás” miatt a különbség az egyes listák között nem is változott.
Ahol pedig tévesen vették fel a szavazóköri eredményről szóló jegyzőkönyvet – például a Jobbik eredményét egy helyütt az egyik kispárt javára jegyezték fel –, ott a Kúria újraszámolást rendelt el és korrigálta az eredményt – de itt is csak listás szavazatok közül volt szó pár százról, a 10 286 szavazókör közül 5-ről beszélünk. Hangsúlyozom, itt az a Kúria rendelt el újraszámolást, mely egyebekben azt nem látta szükségesnek a jogellenesen érvénytelenített határon túli levélszavazatok ügyében.
Ezekben a szavazókörökben választott tagok, illetve pártdelegáltak is ültek, akik képzéseken vettek részt, mégis hibáztak?
A szavazóköri delegáltak is emberek, ők is hibázhatnak. Ez benne van sajnos a pakliban, eddig is benne volt. Az állítólagos „rendszerszintű csalásnak” az emlegetése viszont azért is szürreális, mert bár nem tudtak az ellenzéki pártok mindegyik szavazókörbe embereket delegálni, de a 10 286 szavazókörben ott ült 16 ezer ellenzéki delegált. Tehát amikor az ellenzék „szavazóköri csalásokat” sejtet, azzal a saját MSZP-s, DK-s, jobbikos delegáltjairól is azt feltételezi, hogy azokban részt vettek, ami értelemszerűen nonszensz. Arról nem is beszélve, hogy a választott tagokkal együtt összesen 48 ezer ember ült a szavazókörökben, tehát „a rendszerszintű csaláshoz” ennyi embert kellett volna „beszervezni”. Egyébként, ha már az előző választásokról volt szó, azokon is tapasztalható volt sorban állás, ez sem „újdonság”. Éppen azt kell kiemelni pozitívumként, hogy aki este 7-ig beállt a sorba, az szavazhatott.
Az egésznek a kicsengése viszont mégis az, hogy azért itt a választási szervek finoman szólva sem voltak a helyzet magaslatán. Tehát történtek ezek a hibák, leállt a választás.hu, hatalmas sorban állás volt. Nem lehetett volna ezt jobban megszervezni? Egyszer van négy évente választás.
Nincs azért olyan egyszerű dolga a választási szerveknek egy választásnál. Persze az tény, hogy négyévente egyszer kell teljesíteniük: a valasztas.hu-nak például bírnia kellett volna a terhelést – másrészről azért a világtörténelemben az internet előtti korban is zajlottak választások. Az is tény, hogy bár az NVI a választásokat előkészítő és lebonyolító autonóm államigazgatási szerv, a helyi választási irodák felé – melyeket az egyes települések jegyzői vezetnek és az önkormányzati alkalmazottak működtetnek – nincs utasításadási jogok, nem alá-fölérendeltségi viszonyban állnak. Plusz azt is látni kell, hogy tetszik vagy sem, a választópolgári aktivitás a szavazatszámlálási bizottságokba történő jelentkezés kapcsán roppant alacsony: nem hogy az ellenzéki pártok nem voltak képesek valamennyi szavazókörbe delegálni tagot, de
a kisebb településeken is lasszóval kellett fogni erre az embereket.
Mindazonáltal a választások technikai kivitelezése szakszerű és átlátható volt, a választási szervek szakszerűen és átláthatóan tettek eleget a megbízatásuknak – ezt nem én állítom, hanem a jóindulattal igazán nem vádolható EBESZ. Az átjelentkezések miatt kialakuló sorban állásokat elkerülendő, valóban megfontolandó a vonatkozó szabályok módosítása, de ez nem változtat azon, hogy Magyarországon „hozzá vagyunk szokva”, hogy a szavazás lezárulta után pár órával már hozzávetőleges előzetes eredményekről beszélhetünk, míg számos országban erre minimum egy napot vagy napokat kell várni. Értem én, hogy iszonyatos a kísértés a jobbra, de olykor érdemes megmaradni az egyszerűen jónál.