Rétvári Bence: Minden idők legnagyobb léptékű pedagógus béremelése zajlik Magyarországon
Négy év alatt összesen több mint 93 százalékkal emelkedik a pedagógusok bére, azaz csaknem duplájára nő.
Egyhangúan elutasította a Nemzeti Pedagógus Kar etikaikódex-tervezetét a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének országos választmánya. A szakszervezet a Nemzeti Pedagógust Kart továbbra is illegitimnek tekinti.
A PDSZ Országos Választmánya egyhangú szavazással elutasította a Nemzeti Pedagógus Kar által kidolgozott etikaikódex-tervezetet, és erre kéri a közoktatásban dolgozó más szakmai és szakmai-érdekvédelmi szervezeteket is. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezet állásfoglalása szerint - amelyet kedden küldtek el az MTI-nek - a PDSZ kategorikusan elutasítja a Nemzeti Pedagógus Kar „kormány által kierőszakolt létrehozásának ötletét”. A 2014 kora nyarán megalakult szervezetet és az általa összeállított etikai kódexet illegitimnek tekintik, mert nem tudja maga mögött a pedagógustársadalom túlnyomó többségének támogatását, írták.
Megítélésük szerint „a nemzeti köznevelési törvény által oktrojált” Nemzeti Pedagógus Kar tevékenysége sokkal inkább a hatalom kiszolgálásának eszköze, mint a közoktatás válságának leküzdéséért dolgozó szervezet. A PDSZ úgy látja, a közoktatás szakmai, jogi, erkölcsi környezetének meghatározására jogszabályok vannak, és értelmetlen ezek duplikálása, hiszen a törvények lefedik a kódex által feldolgozott területet.
A vitára bocsátott dokumentum tele van tetszőlegesen értelmezhető kifejezésekkel, meghatározásokkal, a személyes szabadságjogokba ütköző követelményekkel és más olyan megfogalmazásokkal, amelyek teljesítése életidegen a 21. században, fogalmaztak.
Hangsúlyozták: a kódex szellemisége a pedagógust „önálló értékrend nélküli, iránymutatásra szoruló végrehajtó vazallusnak tekinti”, ami szemben áll azzal, akit alkotó értelmiséginek neveznek, és aki nélkül nincs kilábalás a közoktatás mély válságából. A PDSZ szerint a közoktatás problémáinak megoldásához nincs szükség etikai kódexre, sokkal inkább alkalmas erre - a közoktatásban érintettek által létrehozandó - oktatáspolitikai kerekasztal, amelynek megalakítása elodázhatatlan.