Hatvanmilliárd kölcsönt vesz fel a 3-as metró felújítására a főváros

2015. május 27. 15:07

A Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadta a 3-as metró szerelvényeinek felújításához szükséges pénzösszeg tőketartalék útján történő biztosításáról és a forrás felhasználásának feltételrendszeréről szóló, a BKV Zrt.-vel kötött megállapodást. A járműpark felújítására 60 milliárd forintnyi kölcsönt vesz fel euróban a főváros.

2015. május 27. 15:07

Elfogadta a 3-as metró szerelvényeinek felújításához szükséges pénzösszeg tőketartalék útján történő biztosításáról és a forrás felhasználásának feltételrendszeréről szóló, a BKV Zrt.-vel kötött megállapodást a Fővárosi Közgyűlés szerdán. Az elfogadott előterjesztés szerint a 3-as metróvonal járműparkja korszerűsítéssel egybekötött felújításának kezdési időpontja a vállalkozási szerződés megkötésének tervezett dátuma, azaz július 1-je. A befejezés tervezett időpontja pedig – az üzembe helyezés tervezett határideje – 2017. december 31. A járműpark felújítására 60 milliárd forintnyi kölcsönt vesz fel euróban a főváros. A fejlesztési feladatot a BKV Zrt. valósítja meg, a BKK Zrt. mint a közútkezelői és közlekedésszervezői közfeladatok ellátására kijelölt szervezet ellenőrzési és együttműködési kötelezettsége mellett.

Az előterjesztést 27 igen és 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadta el a Fővárosi Közgyűlés. Nemmel szavazott Gy. Németh Erzsébet (DK), míg Csárdi Antal (LMP) tartózkodott. Csárdi Antal a javaslat elfogadását megelőző vitában felszólalva azt mondta, egy korábbi bizottsági ülésen számára az derült ki, hogy a 3-as metró felújításának 60 milliárdos költségével szemben az új szerelvények beszerzése mindössze 2 milliárd forinttal kerülne többe, így pedig érthetetlennek tartja, hogy a városvezetés miért ragaszkodik az előbbihez.

Tarlós István főpolgármester reagálásában hülyeségnek nevezte a 2 milliárd forintos különbséget, továbbá megjegyezte, hogy Budapest felújításra kapta az állami hitelgaranciát. Takács Péter, a BKV vezérigazgató-helyettese hozzátette, a bizottsági ülésen téves adat hangozhatott el, hiszen az új szerelvények beszerzése legalább 90-92 milliárd forintos költséget jelentene.

Gy. Németh Erzsébet azt mondta, a metrófelújítás ezer euró pontossággal meghatározott kerete alapján azt gyanítja, hogy előre eldöntötték, melyik társaság nyeri majd el a metrófelújítást. Tarlós István válaszában ezt határozottan cáfolta, és kiemelte, a felújításra négy pályázó van és azt szeretnék, ha közülük a legjobb nyerne.

A szocialista Szaniszló Sándor azt javasolta, hogy az euró alapú hitelfelvétel esetében rögzítsék az árfolyamot és az árfolyamkockázatot az állam vállalja magára. Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes válaszában közölte, az árfolyamkockázattal a fővárosnak kell szembenéznie.

A javaslatban kiemelték, hogy a 3-as metróvonal Magyarország legnagyobb forgalmat bonyolító vasúti rendszere. Építési hossza 17,3 kilométer, ebből 15,5 kilométer alagúti szakasz, és 20 állomás van a vonalon. A vonalat munkanapokon 520-540 ezer utas használja, több mint amennyien a teljes országos vasúti hálózatot.

A 3-as metró építése több szakaszban 1970-től 1990-ig tartott, a szakaszok infrastruktúraelemei (építmények és az azokban lévő műszaki berendezések) az elmúlt több mint 3,5 évtizedes folyamatos működés alatt erősen elhasználódtak, ez alatt semmilyen komolyabb felújításon nem estek át, felújításuk halaszthatatlanná vált.

A vonal és teljes járműparkjának megújítása "hosszú ideig nem halasztható, a 2014-2020 közötti költségvetési ciklusban" meg kell valósítani - olvasható az elfogadott előterjesztésben.

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pemete jakab
2015. május 27. 19:41
"Hatvanmilliárd kölcsönt vesz fel a 3-as metró felújítására a főváros" Ha a 4-es metró torzója (ugyanis akkor lett volna valóban értelme, ha az eredeti hosszon készült volna el) nem lett volna dupla árból építve, akkor most nem kellene újabb hitel.
Man dinner
2015. május 27. 19:14
Egy kis demagógia: Magyarország 3200 településsel bír. A fővárosnak 3100 település fizet.
Tintamin
2015. május 27. 19:10
Örülök, hogy még az unokáim is fognak kivénhedt, hótszar, sípolós-recsegős ruszki metrót látni itthon. Ez az üzlet is Paks II része volt...
Vadjoe
2015. május 27. 17:46
Még mindig furcsa, hogy felújítanak. Én ugyan nem vagyok metrószakértő, de minden nap a hármas metróval utazom, és látom, hogy ezeket a szerelvényeket láthatóan megeszi a rozsda.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!