Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Molnár Csaba, a DK európai parlamenti képviselője a Magyarországon nemrég bevezetett reklámadót a sajtószabadság korlátozásának minősítette hétfőn Strasbourgban az EP plenáris ülésének nyitó napján, az egyperces felszólalások sorában.
Molnár emlékeztetett arra, hogy DK-s képviselőtársával együtt a múlt héten írásbeli kérdéssel fordult az Európai Bizottsághoz, kérve a testületet, vizsgálja meg, összhangban áll-e a reklámadó az uniós előírásokkal. Molnár szerint a reklámadó nem adókérdés, hiszen a bevétel nagyságrendje költségvetési szinten nem jelentős.
Valójában - állította - a médiaszabadságról van szó, hiszen a törvény ki nem mondott célja szerinte az, hogy ellehetetlenítse a kormány ellenőrzése alatt még nem álló, legnagyobb független magyar kereskedelmi tévét, az RTL Klubot. Az elmúlt négy évben a magyar kormány, visszaélve kétharmados parlamenti többségével, egyrészt az EU-ban soha nem látott méretű kormánypárti médiabirodalmat alakított ki, másrészt mindenféle büntető intézkedésekkel sújtotta a még független média maradékait, mondta Molnár.
„Ezen intézkedések eredményeképpen Magyarországon európai értelemben vett független sajtóról, sajtószabadságról már nem lehet beszélni” - tette hozzá. A plenáris ülés után magyar újságíróknak nyilatkozva Molnár Csaba mindehhez hozzátette: nem csupán konkrétan a reklámadó tekintetében, hanem általában véve a magyar sajtószabadság helyzetét illetően is vizsgálatot kívánnak kezdeményezni az Európai Bizottságnál.
Mint mondta, a kérdést akkor is fel fogják vetni, amikor az EP azt tárgyalja majd, miként alakult a magyarországi helyzet a tavaly nyáron elfogadott Tavares-jelentés óta.